Positiv jord ström

Malkurrag
20 maj 2011 · 415 Inlägg

Alltså denna fråga känns dum. Men jag kan inte sätta fingret på det!
Köpte en bil igår. Och han som sålde den hade kopplat i ett nytt 12v batteri som på normala bilar.
Negativ jord alltså.

Fast läste nu på en sida att dom är positiv jord
http://www.motorbase.com/vehicle/by-id/1022/
Iaf orginal.

Han provstartade den åt mig och jag fick köra den där. Han tog hjälp av sitt traktor batteri.

Nu skulle jag prova starta den och det gick juh INTE kan jag säga. Kopplade på startkablar och lät min bruksbil stå och gå och jag försökte starta den nu även med den andra bilen till hjälp i närmare 30 min med 0 resultat.

Ska en bil med Positiv jord kunna starta på flax ibland om dom är kopplad fel?
Eller hur kan jag kolla om den är ombyggd?

Drönirettab
20 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Om kablarna kopplas fel så blir det kortslutning, dvs du märker rätt tydligt om det blir fel. För att kolla om bilen är ombyggd så kan du väl enklast kika vart bilens batterikablar är kopplade, går pluskabeln till karossen så är bilen original. smile

Kavli Motborgare
23 maj 2011 · 1 099 Inlägg

Om den inte är ombyggd till negativ jord, så kommer den inte att starta, då startmotorn går åt fel håll och bendixdrevet då inte kommer att dra in drevet mot svänghjulet.

Kolla även generatorn. Det sitter väl en dynamo på den där orginalt, så det är inga dioder att bry sig om.

Misstänker att den är ombyggd till negativ jord. Det är ju skitenkelt med såna bilar. Att den inte startar beror nog på något annat.

-- K

Malkurrag
23 maj 2011 · 415 Inlägg

Fick liv i den idag med hjälp av startgas.

caromania Forummoderator
23 maj 2011 · 9 296 Inlägg

Om man ska byta till negativ jord behöver man sällan bygga om någonting, det är bara att se till att startmotorn är kopplad med inströmmen pluspolen och jord i chassiet. Sedan blåser man laddlampan direkt när man startar, men det är allt. Eventuellt måste man polarisera om dynamon men inte heller det behövs alla gånger, googla efter "polirize / flash dynamo".
Konvertera från 6 till 12v går lika enkelt. Startmotorn klarar 12v utan problem men alla glödlampor måste såklart bytas.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang