volvo b230 f orkar ej varva och går illa

mrbuggy Entreprenör
11 augusti 2008 · 1 784 Inlägg

Tack grabbar ska prova en från en annan så blir de nog bra..

mrbuggy Entreprenör
14 augusti 2008 · 1 784 Inlägg

Nu har jag fått bort felkoden 2 3 2  lambda reglering. köpt ny lambda..går lika tokigt ändå..diagnostiken visar inget fel..1 1 1.  kan de va LMM:en ändå? börjar bli tokig på den här nu..de e snart de enda som inte e bytt......den går ju så jäkla fint på tomgången..å en sak till då..e numren på LMM viktiga om man ska prova en annan?.. jag har en  016. kan de stämma..760:in ja har där e de numret 006.

Senast redigerat av mrbuggy (14 augusti 2008)

kolvas
14 augusti 2008 · 4 001 Inlägg

troligtvis så har du köpt en ny lambda helt i onödan... testa med en annan LMM som du vet funkar med rätt nummer (016 i ditt fall)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mrbuggy Entreprenör
14 augusti 2008 · 1 784 Inlägg

Ja de får väl bli att ja jagar rätt på en annan LMM..ja fick alla fall bort felkoden 2 3 2. allt e bytt så de e bara LMM kvar så.. förre ägarn bytade...kablar   soppa pump   fördelarlock   stift  å jag  lambdan så de finns väl inte mycket kvar nu...förresten,,, när jag ska starta den å den inte går direkt så när jag slår av tändningen så kan den tända till efter en sekund baktända..kanske beror på att den får för mycket soppa..så de ligger å tjyvtänder..

Senast redigerat av mrbuggy (14 augusti 2008)

-Mackan- Fire And Silk
14 augusti 2008 · 2 254 Inlägg

testa och mät upp vilket värde du får från Lambdazonden, värdet skall vara pendlande och inte fixerat och ligga kring 0,6v bara vika upp gummi tutan kring kontakten och mäta med en Multimeter/Voltmeter. Hoppas det lösersig för dig, det var iallafall felet på min, jag bytten kallstartsventilen, lmm och tomgångmotorn och det blev ingen skillnad så jag tog ett gäng lambdzonder från skroten och testade med (det skall vara en med 3st kablar)

Lyckatill Mvh Markus!

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
mrbuggy Entreprenör
14 augusti 2008 · 1 784 Inlägg

Hmmm jag har satt dit en ny lambda..de enda som hända va att felkoden försvann. den går lika illa ändå..jag har bytt,,,tändkablar....stift...fördelarlock.....kamrem....soppapump....lambdan....spjällläget..tagit kompprov..allt e nytt så de måste väl va LMM:en..men de känns som tändningen e åt h_lvete när man gasarlite..

NYA friska felkoder..nu har jag fått felkod 1 2 1.. LMM. så nu borde de väl va den som spökar..

Senast redigerat av mrbuggy (15 augusti 2008)

mrbuggy Entreprenör
15 augusti 2008 · 1 784 Inlägg

mrbuggy skrev:
lutar nog åt de hållet..nu e den svårstartad också..men hoppar igång om man snapsar lite..

nu e allt bytt.. LMM:en också...felkoderna borta helt..men icke då..den går lika pissigt ändå..KAN man mäta jetronicen eller e de bara att byta boxen...såg att den va kollad av volvo en gång..låter inte bra de..problemet har nog funnits förut..å sen har vi spridarna.kan de va dom.??  å var hittar man förklaringar till färgen på spridarna..vilka kan man sätta dit..Suck.. börjar krokna nu..

Volvo_88
19 augusti 2008 · 23 Inlägg

Jävla skumt, höll med emil till 100% tills ja läste sista!. Men Hade du testat att byta tändspolen då?

Mazda RX-8 "Wankeln" (2005)
mrbuggy Entreprenör
19 augusti 2008 · 1 784 Inlägg

Volvo_88 skrev:
Jävla skumt, höll med emil till 100% tills ja läste sista!. Men Hade du testat att byta tändspolen då?

japp de gjorde jag i ett tidigt skede....jag e själv lite förvånad faktiskt..Tur att de inte kostat så mycket ändå..en del va gjort när ja köpte den.för att den inte gick...DE VA ALLTSÅ SPRIDARNA SOM KNASA. Å DE E INTE HUNDRA ÄNNU.MEN NYA SPRIDARE SÅ..
Nu måste jag ta reda på hur man kollar spridare på ett enkelt sätt. dom gula ska tillbaka så småningom..eftersom dom svarta e till lite äldre modell..typ 88. 112 hästaren enl. uppgift..vet inte vad som skiljer på dom mer än numret..men de har väl med mängden att göra antar jag..big_smile

man ska väl inte behöva ställa om nåt när man bytit spridare va...????

Senast redigerat av mrbuggy (19 augusti 2008)

Volvo_88
19 augusti 2008 · 23 Inlägg

Ja tror inte att du ska behöva ändra något, men ring skroten och kolla om dom har spridarna du söker, går inte på så mkt. eller om du hittar någon reservdelsbil på blocket som det sitter gula i, borde inte vara så svåert, finns ju MASSOR med delar till 740 på blocket. mvh

Mazda RX-8 "Wankeln" (2005)
mrbuggy Entreprenör
19 augusti 2008 · 1 784 Inlägg

Volvo_88 skrev:
Ja tror inte att du ska behöva ändra något, men ring skroten och kolla om dom har spridarna du söker, går inte på så mkt. eller om du hittar någon reservdelsbil på blocket som det sitter gula i, borde inte vara så svåert, finns ju MASSOR med delar till 740 på blocket. mvh

så e de nog..jag har precis tillverkat en provbänk för spridare..tog ena fuelrailen frå 760:in så man kan prova tre spridare åt gången..kopplat in BTR..å en tryckklocka..ska bara ha tag i en gammal pump nu så ska jag kolla dom gula jag har så får vi se vilken som spökar...tror inte de e alla som behöver bytas..ja e lite nyfiken på resultatet av provbänken..har  ett MC batteri till den för att klicka spridarna..så de blir lite smidigare..lite synd att man inte kan flödesmäta dom..de får bli att kolla spridningsbilden på dom bara så länge så får man ett hum om funktionen..

mrbuggy Entreprenör
22 augusti 2008 · 1 784 Inlägg

Volvo_88 skrev:
Ja tror inte att du ska behöva ändra något, men ring skroten och kolla om dom har spridarna du söker, går inte på så mkt. eller om du hittar någon reservdelsbil på blocket som det sitter gula i, borde inte vara så svåert, finns ju MASSOR med delar till 740 på blocket. mvh

de va inte så enkelt..jag använder fortfarande mina svarta spridare..dom ska ju palla 122 hästar eller nåt..men de sista lilla misständningen som jag trodde..va reläet till spridarna...hade ett likadant i min 760..prv..så jag provade.å minsann..den går klockrent nu..huuur fint som helst..lättstartad å går jämt å fint..å tjyvstannar inte..Pust!!

R0b1n hej
22 augusti 2008 · 291 Inlägg

volvo b230 f orkar ej varva och går illa


det brukar vara vanligt förekommande på volvo 740! wink

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!
Ksj
22 augusti 2008 · 1 217 Inlägg

R0b1n skrev:
volvo b230 f orkar ej varva och går illa


det brukar vara vanligt förekommande på volvo 740! wink

precis. Är inte det standard?

Saab 900 "2.1an" (1992)
mrbuggy Entreprenör
22 augusti 2008 · 1 784 Inlägg

Ksj skrev:

R0b1n skrev:
volvo b230 f orkar ej varva och går illa


det brukar vara vanligt förekommande på volvo 740! wink

precis. Är inte det standard?

kanhända men ja håller inte på med volvo så mycket..föredrar att bygga ROD...

Volvo_88
22 augusti 2008 · 23 Inlägg

Bra att du fick ordning på det till slut:)

Mazda RX-8 "Wankeln" (2005)
mrbuggy Entreprenör
22 augusti 2008 · 1 784 Inlägg

Volvo_88 skrev:
Bra att du fick ordning på det till slut:)

jo.efter många vändor å tips så e bilen som ny..borde hålla några år nu..

Senast redigerat av mrbuggy (22 augusti 2008)

MoffeGreven
25 maj 2011 ·

Gick bilen din något sånt här ungefär?

http://www.garaget.org/video/69948

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang