Lämna in bilen på service?

TexaL
28 maj 2011 · 308 Inlägg

Nu är det så att jag aldrig lämnat in en bil på service :d men funderar på att göra de? haha.

Har en saab 9-5 som gått 22k mil.
Värt att serva den?
Vart ska man serva den isf?
vad kan det kosta?
vad kollar dom/byter dom?
Hur lång tid tar det?

Skulle vara jätte tacksam om ja fick svar på dessa frågor big_smile

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
The__dude
28 maj 2011 · 90 Inlägg

Hade precis in s40n på 14tusen mil service gick på ca 2 tusen kr smile

Tycker verkligen du ska serva den ifall du inte servat den förut.

Serva hos din saab försäljare.

Ingen aning om vad det kan kosta för dig för vet inte vad dom gör på 22k mil servis ifall det är kamrem eller dyl så blire dyrare.

Tar bara någon timme du får tillbaka bilen samma dag som du lämna in den ifall du lämmnar in den innan 12 iallfall.

Bompeman
28 maj 2011 · 679 Inlägg

saab har ju kamkedja, och den ska väl hålla bilens livslängd, Olja,filter,luftfilter,tändstift är ju en bra service allafall

RonnieH Ford är min grej!
28 maj 2011 · 582 Inlägg

Är det inte bättre o maila SAAB verkstan istället? Självklart ska du serva bilen hos en auktoriserad SAAB verkstad, ingen annan kan bilen lika bra som en utbildad SAAB mek. Jobbar man på aukt.återförsäljare/verkstad så får man gå kurser o andra utbildningar på just det märke man jobbar med, flera gånger om året åker jag t.ex. på kurs för att lära mig mer o mer om FORD, nya modeller osv.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Bompeman
28 maj 2011 · 679 Inlägg

RonnieH skrev:
Är det inte bättre o maila SAAB verkstan istället? Självklart ska du serva bilen hos en auktoriserad SAAB verkstad, ingen annan kan bilen lika bra som en utbildad SAAB mek. Jobbar man på aukt.återförsäljare/verkstad så får man gå kurser o andra utbildningar på just det märke man jobbar med, flera gånger om året åker jag t.ex. på kurs för att lära mig mer o mer om FORD, nya modeller osv.

Säg inte det, Dock är det en volvo i detta fall, inlämnad på volvo 4 gånger för gick piss osv, dom felsökte hur mycket som helst, detta var när föra ägaren hade sedan tog jag över den felsökte lite med kolla kamremen och den låg 3 kugg fel, så nej bara för det är en märkes verkstad betyder det inte att dom kan sin sak;)

RonnieH Ford är min grej!
28 maj 2011 · 582 Inlägg

Bompeman skrev:

RonnieH skrev:
Är det inte bättre o maila SAAB verkstan istället? Självklart ska du serva bilen hos en auktoriserad SAAB verkstad, ingen annan kan bilen lika bra som en utbildad SAAB mek. Jobbar man på aukt.återförsäljare/verkstad så får man gå kurser o andra utbildningar på just det märke man jobbar med, flera gånger om året åker jag t.ex. på kurs för att lära mig mer o mer om FORD, nya modeller osv.

Säg inte det, Dock är det en volvo i detta fall, inlämnad på volvo 4 gånger för gick piss osv, dom felsökte hur mycket som helst, detta var när föra ägaren hade sedan tog jag över den felsökte lite med kolla kamremen och den låg 3 kugg fel, så nej bara för det är en märkes verkstad betyder det inte att dom kan sin sak;)

Självklart finns det undantag. Men oftast så stämmer det jag skrev.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
beigabaronen
28 maj 2011 · 226 Inlägg

Luftfilter, coupe filter, tändstift, olja, oljefilter byter man på en 22000 mila service på din bil.
ca 4-4500kr mellan tumme o pekfinger. tar ca 3 timmar om man har detaljerna hemma och inget annat dyker upp på servicen som måste åtgärdas.

Volkswagen 1500 1967 "Blå67" (1967)
beigabaronen
28 maj 2011 · 226 Inlägg

tror att enligt saab så rekomenderar dem byte vid ca 20000mil. men dessa håller ändå men kan uppge oljud i kedjan om man inte byter. ovanligt med kamkjedjeras om man inte piskar bilen ordentligt.

Bompeman skrev:
saab har ju kamkedja, och den ska väl hålla bilens livslängd, Olja,filter,luftfilter,tändstift är ju en bra service allafall

Volkswagen 1500 1967 "Blå67" (1967)
Aristoteles
28 maj 2011 · 30 Inlägg

Jag kommer då INTE lämna in min på BMW! Det är ca 1500 kr billigare hos Mekonomen och bemötandet på den lokala BMW verkstaden gör mig nästan förbannad vilket jag antar beror på min "låga" ålder.

Senast redigerat av Aristoteles (28 maj 2011)

caromania Forummoderator
28 maj 2011 · 9 296 Inlägg

Aristoteles skrev:
Jag kommer då INTE lämna in min på BMW! Det är ca 1500 kr billigare hos Mekonomen och bemötandet på den lokala BMW verkstaden gör mig nästan förbannad vilket jag antar beror på min "låga" ålder.

Vad var det för service du frågade på? Det måste ju vara en omfattande stor service om du skulle tjäna 1500 på Mekonomen? Jag som har hört att BMW ska vara billiga att serva? Rq var är du?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Aristoteles
28 maj 2011 · 30 Inlägg

caromania skrev:

Aristoteles skrev:
Jag kommer då INTE lämna in min på BMW! Det är ca 1500 kr billigare hos Mekonomen och bemötandet på den lokala BMW verkstaden gör mig nästan förbannad vilket jag antar beror på min "låga" ålder.

Vad var det för service du frågade på? Det måste ju vara en omfattande stor service om du skulle tjäna 1500 på Mekonomen? Jag som har hört att BMW ska vara billiga att serva? Rq var är du?

Motorinspektion 1.
Ringde BMW här i stan dom skulle ha ca 3700 på mekonomen ville dom ha 2700 och dom kör även nån kampanj som ger 500 kr rabatt på service och rep för över 2500kr.

Så notan slutar på 2200 istället för 3700:P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang