Eftermontera posotionljus. Tillåtet eller ej?

Malkurrag
28 maj 2011 · 415 Inlägg

Ja exakt som min topic lyder. Håller på med en projekt bil. Och orginalblinkersen tänkte jag ta och göra om till positionsljus istället. Självklart sätter jag dit nya blinkers. Frågan är om man får ha dom som det? Eller kommer dom räknas som någon form av dimljus.

PoulZen
28 maj 2011 · 772 Inlägg

Om dom är oranga så får du inte ha dom som positionsljus. Är dom vita så tror jag inte det är några problem. Men kolla med Bilprovningen, dom har garanterat svar.

Malkurrag
28 maj 2011 · 415 Inlägg

Dom är vita så orginal måste man ha gula lampor för att dom ska funka ^^

JaggaChafen Tesla Senior Technician
28 maj 2011 · 2 307 Inlägg

Du får inte ha mer än 2 psitionsljus men att flytta det borde gå bra.

Vitt eller gult ljus e det som gäller å tänk på att alla lampor måste va e-märkta

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Knugcab
28 maj 2011 · 5 111 Inlägg

Malkurrag skrev:
Dom är vita så orginal måste man ha gula lampor för att dom ska funka ^^

Gissar att det är vauxhallen så ska man vara petig så måste du inte alls det, då det får blinka vitt framåt och rött bakåt på 1975 års modell och äldre. wink

På en så gammal bil så SKA det inte krävas e-märkt belysning heller såvitt jag vet, så det blir lite friare.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
28 maj 2011 · 5 111 Inlägg

...men du, när jag tänker efter, är det inte så att du på Vauxhallen har en tvåpolig lampa, så att samma lampa funkar både som blinkers OCH positionsljus? Kolla upp det först.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
sandzoo
28 maj 2011 · 2 071 Inlägg

tja.. jag satte dit extra positionljus i blinkers.. på min gammla merca 190a besikten klagade ej.. men 1st polisman var lite tjurig.. ang detta.. big_smile men men.. man fortsatte ju o köra.. finns nån bild på min sida som du kan se...

Sandzoo i da house
RD_87 Skrotsamlare
28 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Jag har ju vita blinkers & positionsljus med dubbellampa fram, på bilprovningen vet dom inte ens om jag ska köra med orangea lampor eller vanliga. Så jag tror att man kan komma undan med det mesta om det ser orginal ut. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Malkurrag
28 maj 2011 · 415 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
...men du, när jag tänker efter, är det inte så att du på Vauxhallen har en tvåpolig lampa, så att samma lampa funkar både som blinkers OCH positionsljus? Kolla upp det först.

Det ska jag verkligen kolla tongue Du har nog en poäng i det där. Som läget är nu funkar dom iaf inte tongue

Knugcab
28 maj 2011 · 5 111 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag har ju vita blinkers & positionsljus med dubbellampa fram, på bilprovningen vet dom inte ens om jag ska köra med orangea lampor eller vanliga. Så jag tror att man kan komma undan med det mesta om det ser orginal ut. smile

Du ska köra med vita lampor för att få det lagligt.

Orange positionsljus framåt är aldrig tillåtet.

Vit blinkers framåt är tillåtet på 1975 års modell och äldre.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
RD_87 Skrotsamlare
28 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

RD_87 skrev:
Jag har ju vita blinkers & positionsljus med dubbellampa fram, på bilprovningen vet dom inte ens om jag ska köra med orangea lampor eller vanliga. Så jag tror att man kan komma undan med det mesta om det ser orginal ut. smile

Du ska köra med vita lampor för att få det lagligt.

Orange positionsljus framåt är aldrig tillåtet.

Vit blinkers framåt är tillåtet på 1975 års modell och äldre.

Jag vet, men det gör inte SBP. Dom verkar inte ha koll överhuvudtaget, dessutom finns det undantag. Flyttgodsimporterade bilar får ha orangea positionsljus, speciellt när de har orangea glas.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
28 maj 2011 · 1 594 Inlägg

Malkurrag skrev:
Ja exakt som min topic lyder. Håller på med en projekt bil. Och orginalblinkersen tänkte jag ta och göra om till positionsljus istället. Självklart sätter jag dit nya blinkers. Frågan är om man får ha dom som det? Eller kommer dom räknas som någon form av dimljus.

Du behöver inte montera nya blinkers. Koppla om och tänd blinkerslampan med parkering/possitionsljusets tråd men låt den gå över ett varsit skiftrelä till höger vänster sida som släpper igenom spänningen när det inte är draget. Sen tar du blinkersens tråd och kopplar den på skiftreläts spole så har du blinkersfunktion på dina possitionsljus när du fäller blinkerspaken..

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Malkurrag
29 maj 2011 · 415 Inlägg

hotrodder skrev:

Malkurrag skrev:
Ja exakt som min topic lyder. Håller på med en projekt bil. Och orginalblinkersen tänkte jag ta och göra om till positionsljus istället. Självklart sätter jag dit nya blinkers. Frågan är om man får ha dom som det? Eller kommer dom räknas som någon form av dimljus.

Du behöver inte montera nya blinkers. Koppla om och tänd blinkerslampan med parkering/possitionsljusets tråd men låt den gå över ett varsit skiftrelä till höger vänster sida som släpper igenom spänningen när det inte är draget. Sen tar du blinkersens tråd och kopplar den på skiftreläts spole så har du blinkersfunktion på dina possitionsljus när du fäller blinkerspaken..

Helt klart stilrenare än att sätta dit en helt ny blinkers smile Även om det inte skulle vara orginal kan jag koppla som du beskrev ^^ danke shön

Hoppas jag får lite tid över idag till att kolla elen på bilen tänkte jag. Men man har juh barn tongue

Knugcab
29 maj 2011 · 5 111 Inlägg

Men mest troligt delar den blinkers och positionsljus i samma insats, så kolla det först.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang