4964
Sök

Hund i sedan?

1 327 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Går i bilköpartankar och funderar på hur man ska lösa det med hunden om man köper sig en sedan.

Vet att det finns selar som man kan använda men vet inte om det finns någon som funkar annat än i praktiken.

Finns det någon säkert sätt att ha en liten tax i en sedan eller är det bara att glömma sedan och köpa halvkombi eller kombi?

1 758 Inlägg
29 maj 2011
Jag kör sele på min vovve och det funkar bra. Sätter selen i mittbältet.

1 327 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
schnauz skrev:
Jag kör sele på min vovve och det funkar bra. Sätter selen i mittbältet.

Vad är det för sele? Är den krocktestad?

1 758 Inlägg
29 maj 2011
Aero T16 skrev:
Vad är det för sele? Är den krocktestad?

Minns tyvärr inte vad den heter, men den är krocktestad iaf. Var ganska dyr, för jag ville ha en rejäl.

robzter skrev:
avskaffa hunden eller skit i sedan. finns inget äckligare än att sätta sig i skitiga säten fulla av hår. sorry men det funkar bara inte.

Överdrag is the shit!

1 327 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Ett överdrag har jag redan men vad finns det för krocktestade selar som man kan använda?

Kul bild med volvo sedanen smile.

757 Inlägg
29 maj 2011
mer direkt än vilseledande inlägg bara. behöver ju inte avliva hunden. tongue hade skaffat en kombi istället om det vore jag. sen sitter ju hunden säkrare+ blir fräschare i bilen. hur kul är det att åka runt med överdrag i bilen hela tiden.

342 Inlägg
30 maj 2011
Jag hade skippat sedanplanerna helt.
Inte för att en hund per automatik kräver en kombi, särskilt inte en tax.
Men mer av bekvämlighetsskäl.

Även om det händer mycket sällan så kan det uppstå situationer där hunden tillfälligt måste vara kvar ensam i bilen.
Vi vet alla att sommar, direkt solljus, sluten bilkupé och hund slutar i katastrof redan efter någon enstaka minut.

Då är det göttans bekvämt att ha en kombi med låsbar hundbur bak i skuffen.
Bara öppna bagageluckan på vid gavel, låsa hundburen, låsa bilen och gå därifrån i trygg vetskap om att hunden faktiskt får den luft (och svalka för den som tänker så långt som att parkera i skuggan) den behöver.

Vi kör med en dubbelbur i vår kombi. Buren är fast förankrad och båda utrymmen är låsbara.
Hunden på den ena sidan och eventuellt bagage på den andra.
Tack vare att vi kan låsa båda delar är det inga problem att lämna bilen med bagageluckan öppen.
Att man dessutom kan öppna de inre evakueringsluckorna och fälla baksätet gör att man kan lasta längre gods utan att ta ut buren.

Nu går det förvisso att hissa ned rutorna på en sedan. Jodå, jag är medveten om det.
Frågan är om det är tillräckligt för hundens bästa alla gånger (en del sätter ju rutorna bara med en liten springa öppen i direkt solljus, vet inte riktigt hur man tänker då faktiskt) ...
Inget jag hade velat chansa med.

Så ... Skaffa en kombi/kombicoupé med låsbar bur.
Det är mitt tips.
Senast redigerat av 9Femma (30 maj 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

1 327 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
9Femma skrev:

Även om det händer mycket sällan så kan det uppstå situationer där hunden tillfälligt måste vara kvar ensam i bilen.
Vi vet alla att sommar, direkt solljus, sluten bilkupé och hund slutar i katastrof redan efter någon enstaka minut.

Bara öppna bagageluckan på vid gavel, låsa hundburen, låsa bilen och gå därifrån i trygg vetskap om att hunden faktiskt får den luft (och svalka för den som tänker så långt som att parkera i skuggan) den behöver.

Vi kör med en dubbelbur i vår kombi. Buren är fast förankrad och båda utrymmen är låsbara.
Tack vare att vi kan låsa båda delar är det inga problem att lämna bilen med bagageluckan öppen.
Att man dessutom kan öppna de inre evakueringsluckorna och fälla baksätet gör att man kan lasta längre gods utan att ta ut buren.

Nu går det förvisso att hissa ned rutorna på en sedan. Jodå, jag är medveten om det.
Frågan är om det är tillräckligt för hundens bästa alla gånger (en del sätter ju rutorna bara med en liten springa öppen i direkt solljus, vet inte riktigt hur man tänker då faktiskt) ...

Det är mitt tips.

Du har helt rätt, sedan är ganska värdelöst helt enkelt om man har en hund oavsett hundras. Sen finns då så mycket större lastmöjligheter med kombi / kombikupe jämfört med Sedan.

Synd bara att det finns så mycket fina saab 9-5 sedan jämfört med saab 9-5 kombi. Är även lite sugen på en nyare Saab 9-3 men då så är det ju bara "sedan" som gäller ändå fram till 2005 när kombin började tillverkas.

saabtok
1 306 Inlägg
30 maj 2011
Aero T16 skrev:
9Femma skrev:

Det är mitt tips.

Du har helt rätt, sedan är ganska värdelöst helt enkelt om man har en hund oavsett hundras. Sen finns då så mycket större lastmöjligheter med kombi / kombikupe jämfört med Sedan.

Synd bara att det finns så mycket fina saab 9-5 sedan jämfört med saab 9-5 kombi. Är även lite sugen på en nyare Saab 9-3 men då så är det ju bara "sedan" som gäller ändå fram till 2005 när kombin började tillverkas.

Finns  hur mycke fina saab 9-5  aero/vector kombi ifrån  02 eller 04 ......

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Sök