5947
Sök

Vanliga fel på Volvo 850

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Nu är det så att jag kan få(gratis) en Volvo 855 av min mamma. Det är en Volvo 855 2.5 SE från 1996.
Den är mycket utrustad och mycket fin. Den är även fint körd, men jag vet inte om jag ska ta hand om den. Just nu kör jag min 740 och håller på med ett litet projekt med den. Ska mappa bilen och mixtra mekaniskt med den så jag kommer brutalt snålt på etanol. T.e.x 0.8 liter milen blandad på e85.

Det jag är rädd för den 850:n är att den kan gå sönder och dom är väldigt dyra att hålla i drift. ABS-enheten gick sönder så det kostade 5000 kr. Mamma min säger att jag får den för hon blir så less på den för varje år är det alltid något dyrt som gå sönder. Rutan är sprucken där nere, dock är det OK enligt besikntingen.
Den drar lite olja. Förr var det mer innan packboxarna fixades.  Den måste lackas om på backluckan också för den är rätt rostig.

Bilen är väldigt svår att skruva i.
Är student så det är ändå bra med en 740 som är brutal säker när det gäller kvalité. Men 855 är också frestande.

Vet inte om det är värt att ta rätt på den om den hela tiden ska gå sönder. Så därför undrar jag om vi kan göra denna tråd till en listtård som vi räknar upp vanliga fel på den.

Cupra_
29 maj 2011
Kan bidra med gnisslande kupéfläkt som kostar under 1000kr ny om man gör det själv. Därtill att vevhusventilationen kan sätta igen. Det är ännu billigare än 1000kr att fixa om man gör det själv.
Höger hjullager fram verkar gå åt en del också.

Allt är ju relativt.. Jag är inne på min första 850 någonsin och jag tycker inte den är mer svårmeckad än någon annan bil.. Då är ju t.ex. min S40 jag hade innan betydligt värre. Så nej, svårmeckad kan jag verkligen inte påstå att den är. Kanske liiite knepigare än t.ex. 740 om du ska ned med låda o allt men hur ofta gör man det liksom?

En 2,5se borde du kunna få ned till ca 0,85 i snittförbrukning vid normal körning, så den lär inte gå dyrare än din 740.

Får du den gratis så varför inte? Den är ju modernare, i mitt tycke snyggare, säkrare, mer komfort.. En bättre bil helt enkelt. Sen att det inte är rwd kan ju vara lite trist på vintern. Men ta 855 och ställ av din 740 så länge då?

Om du resonerar som så att det är dyrt med bil när man pluggar så ska du inte ha någon av dem. Då är ju en liten peugeot eller nissan micra ett vettigare alternativ wink
Senast redigerat av Deception (29 maj 2011)

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Deception skrev:
Kan bidra med gnisslande kupéfläkt som kostar under 1000kr ny om man gör det själv. Därtill att vevhusventilationen kan sätta igen. Det är ännu billigare än 1000kr att fixa om man gör det själv.
Höger hjullager fram verkar gå åt en del också.

Allt är ju relativt.. Jag är inne på min första 850 någonsin och jag tycker inte den är mer svårmeckad än någon annan bil.. Då är ju t.ex. min S40 jag hade innan betydligt värre. Så nej, svårmeckad kan jag verkligen inte påstå att den är. Kanske liiite knepigare än t.ex. 740 om du ska ned med låda o allt men hur ofta gör man det liksom?

En 2,5se borde du kunna få ned till ca 0,85 i snittförbrukning vid normal körning, så den lär inte gå dyrare än din 740.

Får du den gratis så varför inte? Den är ju modernare, i mitt tycke snyggare, säkrare, mer komfort.. En bättre bil helt enkelt. Sen att det inte är rwd kan ju vara lite trist på vintern. Men ta 855 och ställ av din 740 så länge då?

Om du resonerar som så att det är dyrt med bil när man pluggar så ska du inte ha någon av dem. Då är ju en liten peugeot eller nissan micra ett vettigare alternativ wink

Jo, den drar inte så mycket bensin. 0.90 liter milen kör min mamma på och jag kör snålare än henne roll
Får ju ner 740 till 0.8 så varför inte.

Den som är repparerat är:
* ABS-enhet
* Höger spindelled
* Ett lager bak
* Vevhusventilationen
* Packbox

Det som är defekt är:
* Rutan sprucken där nere. Ok av bes.
* Handbromsen är ej spänd.
* Bleka baklycktor. Lätt fixat.
* Rostig baklucka

Tror att den knackar lite i drivknutarna eller var det något annat.
Min mammas kille tycker att jag ska montera Megasqurit och köra sekventiellt insprut samt etanolkonvertera, så den drar typ 0.8 med etanol. Han fick ner sin 740 turbo med 3 dl med det.

Den har gått 30k mil.
Senast redigerat av Volvo740-88 (29 maj 2011)

Cupra_
29 maj 2011
Det jobbet hade inte jag pallat lägga ned, hade nog hellre tagit de pengarna och lagt på nya baklyktor eller nåt.

Baklucka kan du ju annars hitta en på skroten så byter du bara rakt av, blir troligtvis billgare än att lacka om..

Handbromsen spänner du skitlätt med en torx-skruv under mittfacket (Mellan framstolarna) eller genom att ta av bakhjulen, köra in en vanlig mejsel i ett "titthål" i navet och skruva på ett hjul. Hjulet sitter ca Kl 11 kan man säga. Spänn tills du inte kan snurra hjulen för hand, sen lossar du lite genom att skruva upp något varv.

Skulle det vara drivknutarna så kan det såklart kosta lite tid och pengar att fixa. Hur långt har den gått? Har en som gått 22000 (den på min sida) och en annan som gått 27000mil och ingen av dem har behövt byta drivknut..

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Deception skrev:
Skulle det vara drivknutarna så kan det såklart kosta lite tid och pengar att fixa. Hur långt har den gått? Har en som gått 22000 (den på min sida) och en annan som gått 27000mil och ingen av dem har behövt byta drivknut..

30 k mil har den gått.
Lagret är nybytt.

Cupra_
29 maj 2011
Kan ju vara fjäderbenslager? Om det klonkar när du svänger eller kör över bulor.. Det är ju inte heller dyrt, men tyvärr lite trist att byta.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Deception skrev:
Kan ju vara fjäderbenslager? Om det klonkar när du svänger eller kör över bulor.. Det är ju inte heller dyrt, men tyvärr lite trist att byta.

Frågan om 850 har bra kvalité. hmm

Cupra_
29 maj 2011
Om du kollar wikipedia så står det om 850 att de flesta som tvivlade på kvalitén jämfört med tidigare modeller fick äta upp det wink Jag tror såhär: Eftersom 850 är en modernare bil med mer elektronik kan mer saker strula helt enkelt, men ser man till de mekaniska bitarna så tvivlarna jag int epå att kvalitén skulle var aminst lika bra i 850.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_850
Senast redigerat av Deception (29 maj 2011)

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Deception skrev:
Om du kollar wikipedia så står det om 850 att de flesta som tvivlade på kvalitén jämfört med tidigare modeller fick äta upp det wink Jag tror såhär: Eftersom 850 är en modernare bil med mer elektronik kan mer saker strula helt enkelt, men ser man till de mekaniska bitarna så tvivlarna jag int epå att kvalitén skulle var aminst lika bra i 850.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_850

Jag talade mer om mekaniken. Lager, bromsar, motor, låda och drivknutar.

Cupra_
29 maj 2011
Ja det var ju det jag menade.. "men ser man till de mekaniska bitarna så tvivlarna jag inte på att kvalitén skulle vara minst lika bra i 850."

Sen anses ju en bil ha bra kvalité idag om den ens går 30000mil. Tex. VW/Audi utvecklar sina motorer för att hålla 30000mil..

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Deception skrev:
Ja det var ju det jag menade.. "men ser man till de mekaniska bitarna så tvivlarna jag inte på att kvalitén skulle vara minst lika bra i 850."

Sen anses ju en bil ha bra kvalité idag om den ens går 30000mil. Tex. VW/Audi utvecklar sina motorer för att hålla 30000mil..

Jag är så van med 740-kvalité smile

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Hur mycket brukar dom dra då?

Cupra_
29 maj 2011
Min drar väl runt 0,9 blandad körning och kanske 1,2 vid hård körning..

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Deception skrev:
Min drar väl runt 0,9 blandad körning och kanske 1,2 vid hård körning..

Det är ju riktigt bra för att vara en tung bil. smile
Hade tänkt och mappa min med MS och etanolkonvertera. Sen ska man också göra lite service på den typ byta olja, filter.
Sägs också att etanolen rengör spridarna.

998 Inlägg
30 maj 2011
hade en 850 i 6 år. och en 740 i ett halv år, blev mer fel på 740in än 850in.
Men vanliga fel är väl lager fram för att den är så gammal nu, avgassystemet har en tendens att börja rosta efter 10 år på bilen. har gjort så på min 850 samt på min s70. Annars så är det väldigt bra bilar. Hade det varit jag hade jag tagit 850in utan att tveka. Går bättre, skönare att köra.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

7 100 Inlägg
30 maj 2011
bränslepump och relä!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Sök