Akta er för Solna bilteknik! (lång story)

sirfalk
2 juni 2011 · 103 Inlägg

Vill varna alla för att lämna in bilen hos Solna Bilteknik.

Den extremt korta versionen:
Tjejen lämnade in sin bil på Solna bilteknik för service och dem lyckades självklart skrapa sönder två av hennes tre veckor gamla 19" fälgar.

Några otrevligare människor får man leta efter...


Den långa versionen:
Detta är hennes story som hon själv har skrivit. Vad skulle ni ha gjort om ni suttit i samma sits?

Snälla, kom inte med några dumma och onödiga inlägg.

-------------------------------------------------------------------------------

2011-06-01    Service hos Solna Bilteknik AB

Jag var framme vid Södra Långgatan 31 idag onsdag klockan 07.15. Parkerade utanför verkstaden – för att beskriva parkeringen i detalj så ställde jag mig på gatan utanför verkstaden, körde upp sakta med framhjulet på den lilla trottoarkanten för att komma längre fram/lite närmre kanten för att inte stå för långt ute i gatan, rullade sedan ner sakta med svängt hjul och rattade sedan upp och körde lite framåt. I och med denna manöver undvek jag risken att köra in i trottoaren med fälgarna. När jag parkerat steg jag ur bilen och gick runt den för att se hur jag stod, jag stod då ca 1-2 dm ifrån trottoarkanten. (Bilder på trottoarkanten finns)
Jag gick sedan in och ställde mig i kön, när det sedan var min tur så gick vi igenom allt och jag fick nyckel till hyrbilen, jag bad också killen som betjänade mig att notera ner att jag ville att dem skulle vara försiktiga med mina fälgar då dem är nya och skadefria. Killen skrev ner detta på arbetsordern och jag skrev under. Han frågade även vad det var för fälgar samt storlek, jag svarade då att det är aluminiumfälgar och 19 tum samt inga billiga fälgar, därav att jag ville att de skulle inta försiktighet.

Jag fick beskedet innan jag åkte imorse att de skulle ringa när de var klara. De stängde 17.30 idag och när klockan var 16.45 så ringde jag för att höra hur det gick och att jag inte hört något. Jag fick då veta att bilen skulle vara klar till 17.30.
När jag kom till verkstaden, parkerat hyrbilen utanför och går in så är det några före mig. Bakom disken står två kvinnor samt en man och utanför står det en mekaniker. En av damerna säger då till sin kvinnliga kollega att ”vi måste prata om den här bilen”, kollegan svarar då ”vadå, min bil?”, nej svarar kollegan ”den här bilen”. Jag får då genast en klump i magen och känner ”det kan inte vara sant”. Ena kvinnan säger då till mig att vi skall strax hjälpa dig. När jag väl kommer fram till disken så frågar ena kvinnan vad jag har för reg.nummer. Jag svarar då R****4 och då säger den andra kvinnan, det är den bilen.
Hon säger då till mig ”du bad oss imorse att skriva upp att vi skulle vara försiktiga med dina fälgar”, nu är det så att det redan är/var skador på höger fälg fram och bak och att det är gamla skador. Jag bara tittar på henne och säger ”det är fan inte sant”. Hon säger då åter igen att det är gamla skador och att jag får prata med mekanikern som står utanför. Jag går ut, han säger inte ens hej utan bara går iväg och jag följer efter. Under tiden vi går så rusar många känslor genom kroppen, jag visste att det inte var några gamla skador då fälgarna är alldeles nya, bilen nytvättad i helgen (sker mkt noga vilket min sambo kan intyga) samt att jag scannade av bilen innan jag lämnade nyckeln på morgonen. När vi väl kommer till bilen så säger han ”se här, det är gamla skador”, jag vet inte vad jag skall svara, blir så upprörd och ledsen, jag svarar ”det är absolut inte gamla skador”, han säger då ”det är det visst, kolla här så ser du att det är gamla skador”, när jag går fram och ser skadan på den bakre fälgen och skadorna på den främre fälgen så ser jag att det är alldeles färskt samt att jag inte kan tro mina ögon och jag säger ”det är inte gamla skador, jag kollade av bilen innan jag lämnade den till Er”. Det går inte att diskutera med honom, han påstår att det är jag som orsakat dem sedan tidigare och att det är slutdiskuterat. Jag ifrågasätter varför dem har skadat mina fälgar och då säger han att jag skall vara tyst, att det är slutdiskuterat och att vi nu går tillbaka till kontoret och att jag får anlita en specialist och komma tillbaka en annan dag. Jag går efter och fortsätter fråga varför detta hänt, får inget svar, jag frågar då ”varför skulle jag vilja sätta Er i skiten med att påstå att det är nya skador om det nu var gamla”, jag får inget svar utan han säger att jag skall sluta upp/vara tyst och istället ta fram bevis. Jag frågar då om de kan bevisa att de inte orsakat skadorna, men får inget svar. När vi kommer till kontoret så frågar jag igen men innan jag hinner fråga så säger han ”nu hör du på vad jag säger, nu är du tyst och slutar jiddra med oss, jag är ansvarig här och bestämmer”, jag fortsätter och får tillslut återigen fråga varför jag skulle vilja sätta dem i skiten med att komma hit och säga att det inte var några skador innan, varför jag bad killen på morgonen skriva upp att Ni skulle vara försiktiga. Då säger han ”jo, vet du varför: för att du vill ha två nya fälgar”, jag stod helt tyst och bara tittade, samtidigt står de två kvinnliga kollegorna bakom disken och småler och säger ” ja, precis så är det”. Jag brister i tårar, säger ”varför skulle jag vilja det, jag är inte en sådan medborgare” och ringer min sambo, känner mig helt överkörd och orättvist behandlad som kund. Mekanikern säger då ”nu är det stängt och säger att nu får jag gå därifrån utan bil”, nej säger jag och står kvar. Då säger han ”om du inte lägger av nu så kastar jag ut dig”, jag säger då att ”här har ni nyckeln till hyrbilen och att jag vill betala för min service”, han tar nyckeln till hyrbilen och säger ”ja, bäst att jag går ut och kollar hyrbilen så den inte är full av bucklor mm”, de kvinnliga kollegorna säger ”ja, det är bäst det”. Jag vet inte vart jag skulle ta vägen, står bara och tittar rakt fram, med min sambo i telefonen och tårar nedför mina kinder. Under tiden så säger ena kvinnan ”om du nu är så mån om bilen så skulle du ha bett någon utav oss imorse att gå ut och gå runt bilen” jag sa då ”räcker det inte att jag bad Er notera ner att jag ville att ni skulle vara aktsamma med fälgarna” nej, säger hon då och avslutar med ”ord står mot ord”. Mekanikern kommer sedan in, lägger nyckeln till hyrbilen på disken och går in bakom disken, samtalet med min sambo bröts någon sekund tidigare och min sambo ringer upp. När jag svarar och samtidigt skall betala så hör jag mekanikern säga till mig ”nu slutar du upp med att prata i telefon” jag säger då ”hörrudu, jag får prata i telefon”, då hör jag honom säga till sina kollegor att ”om hon inte slutar upp nu så kastar jag ut henne”, det satt långt inne innan jag fick betala, de ville kasta ut mig utan att få med mig min bil hem. Jag stod kvar och krävde att få betala, ville ha med mig bilen hem. Min sambo säger då ”får jag prata med dem”, jag svarar då ”det går inte, de tänker kasta ut mig nu”, då säger den ena kvinnan till mig ”nej vi vill inte kasta ut dig, det är stängt”. Jag tar mina papper och går ut gråtandes, kan inte förstå hur de kan behandla mig/sin kund på detta sätt.
När jag står utanför så åker mekanikern och den ena kvinnan och parkerar den hyrbil jag haft där min bil står parkerad, lite konstigt kan jag tycka att båda åker dit. Jag börjar gå mot parkeringen där min bil stod parkerad samtidigt som jag ringer och polisanmäler detta. Bilen stod parkerad bakom ett bostadshus (bilder finns), jag tog kort på skadorna medan jag väntade i telefonkön till polisen. Polisen noterar ner allt och rekommenderade mig att kontakta Allmänna Reklamationsnämnden samt mitt försäkringsbolag. Detta kommer göras på fredag 3/6.

1)    Om de nu såg att höger fälg fram och bak var skadad när de tog in bilen; varför ringde de inte samt dokumenterade detta T.ex. med att ta kort?
2)    Varför skulle jag be dem notera försiktighet om fälgarna redan var skadade? Varför skulle jag försöka få det som att verkstaden orsakat detta?
3)    Måste jag som kund scanna av (vilket jag gjorde innan jag lämnade mina nycklar), ta kort samt gå runt bilen med personalen? Om jag hade gjort det; då hade de även kunnat säga att det vet vi inget om, det har du inte gjort, eller? Skall inte jag kunna lämna in bilen utan att behöva dokumentera status på bilen?
4)    Vad har verkstaden i detta fall för skyldigheter?
5)    Har inte kunden alltid rätt?


//Anna

sirfalk
2 juni 2011 · 103 Inlägg

M_Broberg skrev:
6. Hänger du ut ett företag på garaget vilket kan tolkas som förtal?
Ja.

det är dessutom mot reglerna.

EDIT: håller med om att det låter skit, men att prata ner folk på ett forum kommer inte lösa några problem, snarare skapa nya för dig.

Låt en moderator bestämma vad som är förtal. Gillar dem inte tråden får dem ta bort tråden. Finns andra forum som inte tar bort såna trådar.

Det löser inga problem men om minst 1 person som läser detta inte åker till Solna bilteknik för reparation eller service så är jag och min Sambo Nöjda. För dem är helt ovilliga att lösa problemet utan slängde bara ut henne.

jimbon
2 juni 2011 · 711 Inlägg

En liten googling på företaget visar ju att du tyvärr inte är ensam om att det verkar vara
klåpare som jobbar där.  Bla: http://www.reco.se/solna-bilteknik



Hämnden är ljuv!? Jag vet bara att om jag skulle råkat ut för nått liknande och bli behandlad
som skit,så kan jag lova att jag hade bjudit dom på något framöver....

Senast redigerat av jimbon (2 juni 2011)

engolf
2 juni 2011 · 3 235 Inlägg

Jag försöker alltid att spela in samtal i sådana här situationer. Dem flesta har ju idag iPhone eller andra smarttelefoner som kan spela in ljud, och då kan det vara smart att ta fram telefonen och trycka på "spela in", så blir det lättare att gå igenom vad som blivit sagt och hur.

Noxxer
2 juni 2011 · 1 482 Inlägg

Solna Bilteknik är kända för att vara riktiga jävla klåpare.
Har flertal vänner som är extremt missnöjda med Solna bilteknik.

Det är inte ovanligt att man ser polisen där titt som tätt.

Googla om dom, finns massvis med info.

BLT Service
Theracords Music Label
Hamilton
2 juni 2011 · 8 864 Inlägg

Smutskastning av företag är inget som tas i garagets forum då dom allt som oftast inte kan bemöta kritiken.
Ta det den vanliga vägen i stället dvs kontakt med företaget direkt eller konsumentombud i kommunen eller polisen vid misstänkt bedrägeri.

Låser härmed tråden.

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang