6449
Sök

Helbilsgodkänd? Hur kollar man det?

Vettemannen
1 juni 2011
Jo, hur kollar man om en bil är helbilsgodkänd? På transportstyrelsen eller regbevis?

/Benny

KHRacing
1 juni 2011
Skall stå en kod i regbeviset om det inte är borttaget

3 059 Inlägg
1 juni 2011
Tänker du på din corvette?
Den är det inte iallfall.. det kom på bilar från 1998 och nyare.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 juni 2011
En helbilsgodkänd bil har i registreringsbeviset en kod: T14 A + ett typgodkännandenummer

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Vettemannen
1 juni 2011
Smajly skrev:

Vet du hur mycket man kan göra på den? Jag har ganska kraftiga dispenser vad gäller avgasrening. CO har jag ett tillåtet värde upp till 4,5 (0,5) och det är endast det dom mäter på bilen p.g.a. att det är en flyttgodsbil.

/Benny

Vettemannen
1 juni 2011
kwansa skrev:
En helbilsgodkänd bil har i registreringsbeviset en kod: T14 A + ett typgodkännandenummer

OK. nej det finns inte nåt sådant nummer och kod.

/Benny

3 059 Inlägg
1 juni 2011
Vettemannen skrev:
Smajly skrev:

Vet du hur mycket man kan göra på den? Jag har ganska kraftiga dispenser vad gäller avgasrening. CO har jag ett tillåtet värde upp till 4,5 (0,5) och det är endast det dom mäter på bilen p.g.a. att det är en flyttgodsbil.

/Benny

Nä, det vet jag inte. Men ser man på hur vissa bilar äldre än -98 ser ut vad gäller breddning, fälgar, ombyggnad.. ja det mesta så verkar det vara en hel del man kan göra.
Vad gäller avgasrening så har alla bilar ett värde och detta är redan angivet vare sig bilen är helbilsgodkänd eller inte och får inte överskridas oavsett årsmodell eller godkännande.
Regler för motoreffekt finns också oavsett årsmodell och godkännande.

Vad hade du tänkt göra då?
Senast redigerat av Smajly (1 juni 2011)

Vettemannen
1 juni 2011
Smajly skrev:
Vettemannen skrev:
Smajly skrev:

/Benny

Nä, det vet jag inte. Men ser man på hur vissa bilar äldre än -98 ser ut vad gäller breddning, fälgar, ombyggnad.. ja det mesta så verkar det vara en hel del man kan göra.
Vad gäller avgasrening så har alla bilar ett värde och detta är redan angivet vare sig bilen är helbilsgodkänd eller inte och får inte överskridas oavsett årsmodell eller godkännande.
Regler för motoreffekt finns också oavsett årsmodell och godkännande.

Vad hade du tänkt göra då?

Man kanske kan lägga i en annan motor än den L98 som sitter i nu!

/Benny

Vettemannen
2 juni 2011
Var ser man vilka avgasregler och utsläpp som gäller för respektive bil och modell? Man ser ju inget om man går in TS på sin bil och kollar.

/Benny

Sök