Köpråd: Ford Mondeo Mk3

RD_87 Skrotsamlare
5 juni 2011 · 4 031 Inlägg

En seriös hålrums & underredsbehandling lär vara en extremt bra affär på en Ford, speciellt hålrumsvätska i dörrarna. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Lemon
5 juni 2011 · 23 Inlägg

Kittsläppet som är vanligt på dessa bilar är inget som garantin täcker, det är en goodwill från ford, samt dom 2 senaste lack/kaross stämplarna ska vara godkända...

Sen är det en mkt bra bil tycker jag, en vettig lagom förstabil.

ST220 fälgarna passar rakt på men ser illa ut utan sänkning, däremot passar tex inte en stötfångare rakt på p.g.a bredare skärmar.

Har haft 3 st st220-04 sjukt nöjd med med alla mina, bästa bilarna jag haft big_smile Har nu bytt till en Mondeo V6-02 ghia p.g.a dragkroksbehov smile

Underredsbehandla är bra, men hjälper inte mot rosten i dörrarna bör påpekas då något mellan kittet och plåten inte går hand i hand smile men är bättre sedan 2005 smile

MondeoMk3
5 juni 2011 · 105 Inlägg

Jo att se över rosten och rostskyddsbehandla den har jag tänkt göra i slutet av okt, början av nov någon gång då jag fått det tipset från väldigt många mondeo ägare. Sen har jag ju självklart tänkt påbörja med lite fix för att snygga upp bilen...ska ordna fram en vettig kamera att ta lite bilder så ni får se hur den ser ut från början. 

Tack för tipsen alla

MondeoMk3
6 juni 2011 · 105 Inlägg

En fråga till er kunniga: Om jag köper en sänkningsats måste jag då även köpa nya stötdämpare eller räcker det med fjädrarna?

RD_87 Skrotsamlare
6 juni 2011 · 4 031 Inlägg

MondeoMk3 skrev:
En fråga till er kunniga: Om jag köper en sänkningsats måste jag då även köpa nya stötdämpare eller räcker det med fjädrarna?

Det är alltid bäst att byta alltihop samtidigt, men om du tänker på en vanlig 30mm sänkning så bör det gå fint ändå. Ska du sänka mycket så måste du byta dämpare, hur mycket som är max på just dina dämpare vet jag däremot inte.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
MondeoMk3
6 juni 2011 · 105 Inlägg

Så 30 mm = kan ha kvar mina vanliga stötdämpare utan några problem

30mm och uppåt = nya dämpare med?

RD_87 Skrotsamlare
6 juni 2011 · 4 031 Inlägg

MondeoMk3 skrev:
Så 30 mm = kan ha kvar mina vanliga stötdämpare utan några problem

30mm och uppåt = nya dämpare med?

Det gäller inte alla bilar men många, men om du är ute efter bästa möjliga väghållning så bör du byta dämpare oavsett. Snåla människor byter stötdämpare eller fjädrar, nogranna människor byter allt på en gång. Om bilen har gått över 10K mil så är det väl ingen idé att snåla?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
dan-kristian
6 juni 2011 · 518 Inlägg

MondeoMk3 skrev:
Så 30 mm = kan ha kvar mina vanliga stötdämpare utan några problem

30mm och uppåt = nya dämpare med?

har du kombi eller sedan? är det kombi du har så är det vanligt med nivåreglering bak,blir nog inte så bra att sänka utan att byta dämpare med,värt att kolla upp.

trevlig bil,haft en mk3 själv...väntar på bild..

MondeoMk3
6 juni 2011 · 105 Inlägg

Då fixar jag hela paketet lika bra smile Snål är jag inte bara okunnig när det gäller detta men nån gång ska man väl lära sig.

Har ordnat fram en kamera så bilder kommer snart ! big_smile

MondeoMk3
7 juni 2011 · 105 Inlägg

Nu e bilen uppe med några bilder av hur den ser ut just nu.

Dock har jag fått ett mindre problem. Idag tvätta jag bilen och körde upp den på parkeringen. När jag kom tillbaka så märker jag att höger framdörr är öppen trots att jag låste bilen och alla andra dörrar e låsta. Jag prövar låsa upp samt låsa med nyckel och alla dörrar förutom höger dörr fram reagerar som de ska.

Jag kom på att jag torkat med svamp runt den dörren och råkat stryka över låset vilket kan gjort att jag tagit bort en del av fettet som fanns. Så jag undrar vad ni tror det kan vara?

Ska jag bara smörja låset och pröva igen eller kan det vara så att centrallåset gått åt helvete?

RD_87 Skrotsamlare
8 juni 2011 · 4 031 Inlägg

MondeoMk3 skrev:
Nu e bilen uppe med några bilder av hur den ser ut just nu.

Dock har jag fått ett mindre problem. Idag tvätta jag bilen och körde upp den på parkeringen. När jag kom tillbaka så märker jag att höger framdörr är öppen trots att jag låste bilen och alla andra dörrar e låsta. Jag prövar låsa upp samt låsa med nyckel och alla dörrar förutom höger dörr fram reagerar som de ska.

Jag kom på att jag torkat med svamp runt den dörren och råkat stryka över låset vilket kan gjort att jag tagit bort en del av fettet som fanns. Så jag undrar vad ni tror det kan vara?

Ska jag bara smörja låset och pröva igen eller kan det vara så att centrallåset gått åt helvete?

Börja med att smörja. smile Annars får du väl riva av dörrsidan och titta så att ingen kontakt hoppat ur, då ser du ju dessutom om motorn reagerar överhuvudtaget. Om den inte gör det så är det väl bara att mäta spänningen, om du har spänning så byter du motor. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
MondeoMk3
8 juni 2011 · 105 Inlägg

Jag har smörjt låset samt sprutat på oxide clean men de funkar ändå inte...åkte in till ford och de tror det är låskistan som är problemet. Ska ikväll när värmen lagt sig lite skruva dän dörrsidan och titta lite.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang