Köpa en bil med befintlig glasskada

opeldrifter
19 maj 2011 · 1 253 Inlägg

Funderar på att köpa en fin 9000 som tyvärr som vanligt har en elak spricka i vindrutan som jag inte tror går genom bes. Min fråga är om jag köper den fixar halvförsäkring o sedan imorgon åker till glasmästarn o begär en ny ruta på min självrisk kommer detta att funka eller kommer f-bolaget att ana något eller bryr de sig inte?? Är ju rätt akut att byta rutan o att bes den först är ju en idè men vet ju inte när man får tid heller o behöver bilen akut

Lev livet nu innan det är för sent
Rojpen
19 maj 2011 · 2 230 Inlägg

beror ju lite på, bara att åka in att byta för man vill betalar dom nog inte.. men säg att glasmästarn skriver nått annat på försäkrings saken som dom skickar till FB så betalar dom ofast (beroende på vad som skrivs dvs)

så gjorde en glasmästare här.. eller så slår du sönder den själv ^^ och tar den på självrisken

så kan det vara då det inte blev som det skulle
opeldrifter
19 maj 2011 · 1 253 Inlägg

fast den är ju redan stort sett trasig så behövs ju inte mer tror jag smile Ja hade det inte varit någon skada hade jag inte begärt att de skulle byta den så borde ju funka att kontakta glasmästaren o säga att man fått en ful spricka eller?

Lev livet nu innan det är för sent
Rojpen
19 maj 2011 · 2 230 Inlägg

opeldrifter skrev:
fast den är ju redan stort sett trasig så behövs ju inte mer tror jag smile Ja hade det inte varit någon skada hade jag inte begärt att de skulle byta den så borde ju funka att kontakta glasmästaren o säga att man fått en ful spricka eller?

ja det är bara ringa och höra smile rutor brukar inte vara några problem att få bytt på självrisken inte hört nån som haft problem med det iaf. men enklast är nog att ringa och höra med glasmästaren alt FB ditt. jag skulle ringt glasmästaren först tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle
opeldrifter
19 maj 2011 · 1 253 Inlägg

Var ju mest ifall fb fattar misstanke om det kommer in från glasmästaren dagen efter att man köpt bilen o fått spricka i vindrutan men gissar att de inte har tid att kolla sådant:rolleyes:

Senast redigerat av opeldrifter (19 maj 2011)

Lev livet nu innan det är för sent
Rojpen
19 maj 2011 · 2 230 Inlägg

opeldrifter skrev:
Var ju mest ifall fb fattar misstanke om det kommer in från glasmästaren dagen efter att man köpt bilen o fått spricka i vindrutan men gissar att de inte har tid att kolla sådant:rolleyes:

bryr sig nog knappst när den kommer in tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle
opeldrifter
19 maj 2011 · 1 253 Inlägg

bra då kan jag andas ut lite :

Jo just det tänkte ifall man har en vindruta redan vad kan de tänkas ta då för demontering av rutan och limmning av den beg som man då har med sig, någon som vet ? smile

Sen tänkte jag om jag ska bes med rutan först för o se andra fel också som kan bli innan man slänger ut 1500 kr på ruta. Eller godkänner inte fb om man fått anmärkning på bes innan man åkt till glasmästaren?? Jag vet ingenting om detta då jag aldrig behövt vara med om det tongue

Senast redigerat av opeldrifter (19 maj 2011)

Lev livet nu innan det är för sent
Diesel_Johansson
5 juni 2011 · 10 Inlägg

Varför inte bara vänta till besiktning och sedan byta när du har fått en anmärkning på den?

Volvo 244 Dl "Finbilen" (1986)
Volvo 945 gl TDIC "Lastbilen" (1993)
Germax
5 juni 2011 · 12 086 Inlägg

Vet inte om det här är strikta regler, men vad jag förstår så gäller så att ska bilen försäkras i högre grad än den tidigare varit vill dom kolla bilen.

Det är givetvis inte lagligt/tillåtet att köpa en trasig ruta och få den lagad på en efter skadan startad försäkring. Men det antar jag att du förstår?

Jag tvivlar på att fb kollar besiktningsprotokoll för en sådan rutinåtgärd.

Muckluck
6 juni 2011 · 248 Inlägg

JapMax skrev:
Vet inte om det här är strikta regler, men vad jag förstår så gäller så att ska bilen försäkras i högre grad än den tidigare varit vill dom kolla bilen.

Det är givetvis inte lagligt/tillåtet att köpa en trasig ruta och få den lagad på en efter skadan startad försäkring. Men det antar jag att du förstår?

Jag tvivlar på att fb kollar besiktningsprotokoll för en sådan rutinåtgärd.

Det är inte omöjligt att dom kollar besiktningsprotokoll det gjorde dom när jag tog ut ny ruta tell s70:in smile

opeldrifter
9 juni 2011 · 1 253 Inlägg

Bytte den själv ist, köpte lim hos glasmästarn o fick tips. Tog lite tid men gick gjorde det smile

Lev livet nu innan det är för sent
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang