6530
Sök

Tänkte lacka min bil själv och undrar:

1 277 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
Var får man tag i färg?

Hur mycket färg behöver jag?

Det gäller denna bil och hela bilen ska lackas....inte i motorrum och skuff dock!

http://static.garaget.org/archive/3671/39940/thumb_39940-342400.jpg
BMW 3-serie E21
Senast redigerat av BMW635_Robban (8 januari 2007)

bilmekaniker
121 Inlägg
9 januari 2007
hej hej,

jag köpte min färg hos min lokala färghandlare.
han kunde skitmycket om billackering och sånt och tog fram exakt det som jag behövde.

iaf, jag köpte:

3 liter färg(riktig 2-k billack), ca 1 liter härdare och 1 liter förtunning till den.
2 liter grundfärg(nån form av slipgrund/filler var det) och ca 1 liter förtunning till den.
runt 1.5 liter vanlig thinner, används till och torka av ytan som ska lackeras och för att göra rent sprutan, går åt ganska mycket till det.
sen köpte jag ett gäng klisterdukar, ca 4 st. dom är nästan ett måste för att få en helt dammfri yta att lackera på.

all färg var av märket dupont.

jag fick iaf ett bra pris på allt detta, 4000, vet ej om det är billigt eller så, men jag tycket att det var ett bra pris och dom var mycket sjysta på färghandeln.

man kan tydligen klara sig på två liter färg också (beror lite på hur tjockt man lägger, om man ska spruta i dörrarna osv).
för mig hade inte 2 liter räckt då jag lackade i bakluckan, i alla dörrrar och det som gick av motorrummet utan att plocka ur motorn.

jag sabbade även till det på några ställen så jag fick lacka tre gånger istället för två och då fick jag ca 1 dl färg över som ja lackade min ventilkåpa med.

lycka till och fråga om det är något:D

107 Inlägg
9 januari 2007
kolla tipro.se dom har lackpaket till bra priser med allt som behövs

Fixar allt som låter Brum och låter det inte brum fixar jag det med!

1 277 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Okej, jag tackar!

Åkte förbi en färgbutik och de sa ungefär samma sak!

Sök