5647
Sök

Uppskattar hjälp med ljud till en Mustang GT -05.

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
Tjaba.

Nu är det då dags för mig att bygga lite billjud även i Mustangen.
Är inte alls något proffs, men är inte rädd för att lära mig nya saker, samt av mina misstag, så jag pillar med bilen själv istället för att lämna in den.

Har dock ett par frågor och skulle uppskatta lite hjälp.

Det enda jag har klart till bygget är basen och lådan.
Det är en Infinity Kappa Perfect 12 som sitter i en sluten låda på 28.3 liter. (Vilket är det som Infinity själva tipsar om på databladet för just sluten låda.)

Lite info om basen:
12" 4-ohm subwoofer
aluminum cone with high-roll butyl-rubber surround
massive cast-aluminum basket
suitable for free-air use (handles up to 175 watts in free-air applications)
power range: 75-350 watts RMS (1,400 watts peak power)
frequency response: 18-200 Hz
sensitivity: 96 dB

Dock så har jag som sagt lite funderingar och behöver tips gällande ett par saker.

Vill först och främst byta ut alla högtalare i bilen.
Har dock inte alls kikat på vad det sitter i för tillfället. Dock original.
Även de bakre högtalarna ska alltså också bytas ut. De som finns i hatthyllan.

En Dubbel-Din stereo.
Kenwood DDX3058 är rätt mkt min stil på utseende på stereo i bilen.
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318860
Så jag tänkte köra med den.

Kit med strömsladd, jordsladd samt säkring. (Bör köra på rejäla grejer redan från början).

Slutsteget
ger mig lite ångest, då jag inte har alltför hög budget att punga ut för ett monosteg som enbart driver basen, så funderar jag hur det bäst hade funkat, ljudmässigt..
Bör jag köra ett monosteg enbart för basen, och låta resterande högtalare drivas med stereon?

Jag är inte ute efter ett hejvilt Dunkadunka alá MDS utan någon som helst kvalité i ljudet, men jag vill såklart att det ska kunna tryckas på när man känner för att dra på lite.
Frågan är hur mkt stereon pallar driva diskanter/mellanregister vid hög påfrestning och på vilket sätt ljudet försämras.

Min budget ligger väl på ungefär 12-13.000:- såhär på rak arm utan att alls ha kollat upp priser.

Skulle uppskatta all form av hjälp, tips och funderingar som finns om detta.
Senast redigerat av Jojje_ (21 juni 2011)

"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

Sök