5447
Sök

Behöver hjälp med rotorbyte på Audi A6 2,3 -95

1 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
Hallå,

Skulle behöva lite hjälp med att byta rotor (eller rotorarm som man kanske kallar den oranga plastdelen).
Bakomliggade orsak är att bilen började misstända när jag kom upp i 3000 varv. Tog av fördelarlocket och såg att rotorn var lite bränd. Så jag slipade på kanten och sen fungerade bilen bra igen.

Nu en vecka senare började den hoppa lite just i början när jag gasar och ffa när jag släpper på gasen. Putsade lite på rotor igen och den gick fint men det kom tillbaka en dag senare.

Nu har jag kommit till slutsatsen att den måste bytas och tänkte ta fördelarlocket när jag ändå är igång. Grejerna är inköpta så nu till frågan:

Hur byter jag rotorn? Testade att bara dra av den men det gick inte. Måste motorn ställas i referensläge ÖD när den bytas? Har läst att på vissa bilar måste man ta sönder den gamla rotorn (knäcka plasten typ) för att få av den då den kan vara fastlimmad. Gäller det denna modellen?

Bilinfo: AUDI A6 2,3 -95 med motorkod AAR. 5 Cylindrar.

Slutligen undrar jag om det kan finnas någon orsak till problemet, eller om de nya symtomen är orsakade av att motorn misstände innan och kanske behöver en ny lösning?

Hoppas på snabba svar då det ska bli en liten resa på måndag.

Tack

Anders

Sök