Ombyggnad av volvo 850 sedan till pickup

Danne_1977
19 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Den där är byggd på kombimodellen... men lättast är det ju såklart att även om man bygger av en sedan så kan man ju köpa en övre bakdel från en kombi på skroten så får man ju en tvär och bra avslutning på hytten.. samt större flak än om man använder orginal sedan övre bakdel..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Kullander_skyline
19 januari 2011 · 51 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Inte alls lätt att hitta sånna... dessutom medför det mer jobb att byta tak osv.. men visst, det skulle säkert bli en tuff pickup med bra effekt dessutom om man väljer en med D5 i.. har bara sett ett fåtal som byggt pickup av nya karossen... och dom har oftast haft bra med pengar på fickan för att kunna genomföra själva bygget....

Som jag fattade i början av denna tråden ville ha bygga en pickup av sin bil för att den inte har nåt speciellt försäljningsvärde...  Motorn går bra att trimma lite som den är.. och bromsar finns många olika alternativ som inte är allt för dyra om man håller sig inom en viss budget...

Tack för att du förstår hur jag tänker.. för den är inte mkt värde i den idag. och eftersom det är min första bil vill ja ju att den skall leva lite längre än att någon annan köper den och sen te.x krockar med den. så då tänkte ja lite på att göra om den till en pick upp.
men vet du vad som behöver göas för att få den genom besiktningen om man moddar om den så mkt?

Kullander_skyline
19 januari 2011 · 51 Inlägg

jonnielahti skrev:
jag tycker att de låter vettigt! men fixa en photoshopbild innan så att du ser hur den kommer att bli och fundera ett tag innan du sätter kapen i bilen smile

ja det skall jag göra.. men är ändå himla sugen på att bygga om den..

Kullander_skyline
19 januari 2011 · 51 Inlägg

PMPerformance skrev:
http://www.blocket.se/halland/Volvo_Pickup_evt_bytt_31153221.htm

du menar typ så här

på ett ungefär.. men med durkplåt till flaket och ram bakom hytten. så ja kan sätta dit lite extra ljusen..

Danne_1977
19 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Kullander89 skrev:

Danne_1977 skrev:
Inte alls lätt att hitta sånna... dessutom medför det mer jobb att byta tak osv.. men visst, det skulle säkert bli en tuff pickup med bra effekt dessutom om man väljer en med D5 i.. har bara sett ett fåtal som byggt pickup av nya karossen... och dom har oftast haft bra med pengar på fickan för att kunna genomföra själva bygget....

Som jag fattade i början av denna tråden ville ha bygga en pickup av sin bil för att den inte har nåt speciellt försäljningsvärde...  Motorn går bra att trimma lite som den är.. och bromsar finns många olika alternativ som inte är allt för dyra om man håller sig inom en viss budget...

Tack för att du förstår hur jag tänker.. för den är inte mkt värde i den idag. och eftersom det är min första bil vill ja ju att den skall leva lite längre än att någon annan köper den och sen te.x krockar med den. så då tänkte ja lite på att göra om den till en pick upp.
men vet du vad som behöver göas för att få den genom besiktningen om man moddar om den så mkt?

Du bör beskriva lite mer i detalj exakt vad du har tänkt göra för nåt med den... förrutom att du ska bygga pickups av den alltså..

Vad det gäller ombyggnad till pickup måste du förstärka upp bilen genom att sätta fyrkantsjärn på varje sida av bilen mellan hjulhusen.. .. samt att du bör sätta ett kryss av fyrkantsjärn mellan rambalkarna där resrvhjulet ska ligga för att styvheten ska hållas bra.. bilden från en Volvo Pickup jag byggde för många år sen..

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs147.snc4/36719_400376265963_606400963_4692452_69870_n.jpg

Du måste åxå se till att du har ett rejält lastförskjutningsskydd på utsidan av bakväggen mot flaket.. annars kommer den inte att gå igenom... det är bara Skoda Pickup som har dispens att reggas utan lasförskjutningskydd så vitt jag vet..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Kullander_skyline
26 januari 2011 · 51 Inlägg

är det någon som kan photoshopa ihop en bild hur mitt projekt kan tänkas se ut.. pga har inte photoshop!!

BMWbyME
21 juni 2011 · 1 Inlägg

Har just läst igenom tråden men ser att de va ett tag sen, hur har det gått? låter intressant, farsan en har en 855 som han ska skrota men tänkte göra nåt kul av den, som första "riktiga" bygge typ smile

Drifting - Living Life Sideways
Danne_1977
21 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Ja jag undrar åxå lite hur det har gått för han som skapade tråden.. varit tyst väldigt länge.. kanske blev det inget bygge.. !?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang