7122
Sök

Kabeldragning bredvid högtalarkabel

542 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
Har två 6x9:or i hatthayllan med kablarna dragna på samma sida.

Nu ska jag lägga i en baslåda och undrar hur jag ska dra lågnivå och strömkabel. Vet att man ska dra dom på olika sidor för att inte få störningar.

Men ska jag dra strömkabeln eller lågnivån på samma sida som högtalarkabeln för att undvika störningar?

Whitetrash
589 Inlägg
13 januari 2007
Lågnivå tillsammans med högtalarkabel isåfall..

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

326 Inlägg
13 januari 2007
Jag har alltid dragit lågnivå separat, men efter en titt på DLS sida blev jag inte mycket klokare.
"Proffsens tips"
Använd om möjligt buntband för att fästa ihop, eller fästa upp kablaget. Men sätt aldrig signalkablar ihop med ström eller högtalarkablar.

Dra inte strömkablar och högtalarkablar tillsammans. Strömkablarna kan generera ett vinande ljud i högtalarkablarna. Dra dessa kablar på var sin sida om bilen.

Högtalarkablarna ska alltså inte sitta nära eller ihop med signalkablarna, samtidigt ska de vara åtskilda strömkablarna. Det behövs m.a.o en bil med 3 sidor att dra kablarna i... tongue
Senast redigerat av ILarsaI (13 januari 2007)

2 911 Inlägg
13 januari 2007
Höger, vänster, mitten

Nattdrömmare
137 Inlägg
13 januari 2007
man lägger kablen snyggt på vardera sida om karadnatunneln, sedan har man två sparklådor att dra kabel brevid smile

..:: mer vild än tam ::..

542 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
Men för att slippa dra i mitten av bilen, ska man alltså dra lågnivå och högtalarkabel på samma sida och strömkabeln på andra sidan?

10 287 Inlägg
14 januari 2007
Har du vettigt skärmad signalkabel så skall det inte vara några problem att lägga invid högtalarkabel. Kombinationen signalkabel invid strömkabel är värre.
Bilinstallationsproffsen får kommentera om dom vill. Min erfarenhet är inte bilstereoinstalltion utan PA och fast installation i typ teatrar och liknande där jag aldrig har haft problem med signalkablar nära högtalarkablar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök