2905
Sök

Baklängesmata utång 87 på relä! vad kan hända?

477 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118445/118445-40c04b15665f4cdb1ecca576abf7c2fd.jpg
1

skapade en tråd tidigare som handlade om att koppla in en förbrukare med strömkällor från 2 olika håll samtidigt!

Har förhoppningsvis löst problemet men en fråga återstår!

Använder 2 st 4 poliga relän med strömmar och signaler från eget håll, förutom att dom skall gå till samma förbrukare (lysdioder i detta fall). Dvs. att utång 87 på tex. relä 1 kommer att skicka ut ström via kabel 1 till dioderna och där kommer strömmen att gå vidare via kabel 2 till 87 på det andra relät! kommer det relät att kunna baklängesöppna eller brinna eller nått för det?  eller händer det ingenting?

Se kopplingsschemat för bättre förklaring av hur jag tänkt mig att koppla!
Finns det nått annat "fel" i mina kopplingar så säg gärna till smile

OBS! dom 2 olika signalerna kan ALDRIG vara aktiva samtigt som varandra!
Fjärr/dörr lampan går när man låser upp dörren eller öppnar dörren och slocknar så fort ca 20 sekunder har gått eller tändlåset vrid om!

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

362 Inlägg
26 juni 2011
Om du vill vara säker är det bara sätta en diod men det borde inte hända något med relät men har faktiskt aldrig testa de.

Men avsäkrar du är det värsta som kan hända är att säkringen eller relät drar tongue

477 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
oki låter ju bra! då är det bara börja koppla på smile

tack för svar

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Sök