4253
Sök

Vart placera oljetrycks givare? ( 940 turbo )

1 738 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
tja!

Som det står ovan, vart placerar jag min oljetrycks givare på min 940 turbo? Har köpt en oljeadapter men det finns bara 1 utag på den och där hade jag tänkt sätta oljetempen!

Någon som kan hjälpa mig big_smile?

Mvh

3 292 Inlägg
26 juni 2011
Finns väl adaptrar att köpa för att kunna få dit två kontakter.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 738 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Finns väl adaptrar att köpa för att kunna få dit två kontakter.. ?

Jo de går säkert, kanske kan borra upp ett till på andra sidan?

Men vad jag hört så får man inte det exakta " tryck värdet" om man har den på givarn, utan man ska sätta den i blocket nån stans? Finns det utag eller hur har ni andra gjort?

MVH

498 Inlägg
26 juni 2011
Får bygga om vid oljetrycksgivaren så du sätter dit en nippel så du får två uttag.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

1 738 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
SLG skrev:
Får bygga om vid oljetrycksgivaren så du sätter dit en nippel så du får två uttag.

Okej, men finns det inget utag i blocket jag kan andvända mig av?

B230 ft från 94 är det!

2 266 Inlägg
26 juni 2011
Kan finnas under vattenpumpen en liten plugg fram på motorn i linje med originalkontakten kan vara när dom borrade oljekanal från fabriken, upptäckte de på en b230ft när vi hade ur den ur en bil och skulle i med den i en 142 hbdesign här på garaget

svetsdiff !!!

1 738 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Kan finnas under vattenpumpen en liten plugg fram på motorn i linje med originalkontakten kan vara när dom borrade oljekanal från fabriken, upptäckte de på en b230ft när vi hade ur den ur en bil och skulle i med den i en 142 hbdesign här på garaget

jag hittade en insekts bult rätt högt upp på blocket under 1:a tändhaten ungefär, alltså närmast kylarn. Den sitter ovanför någon kontakt jag inte vet vad de e? Kanske är original oljegivaren?

Kan jag andvända den tror du? sitter på avgassidan av motorn!

1 738 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
Enchzzz skrev:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=34177&image=1227386
Där sitter oljetycksgivaren orginal.

ja just det, stämmer bra! Och ungefär 1dm ovanför den sitter den här insektsbrickan, kan man andvända sig av den eller kan jag plocka bort originalgivarn o ersätta den med den jag köpt? Hur blir det då med oljelampa m.m? något som inte kommer funka om jag ersätter den tro?

MVH

2 266 Inlägg
27 juni 2011
ja du kan bara dra ur lampan och använda bara nya givaren du har inge extra uttag på nya givarn där man kopplar in kabeln från gamla.

svetsdiff !!!

1 738 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
ja du kan bara dra ur lampan och använda bara nya givaren du har inge extra uttag på nya givarn där man kopplar in kabeln från gamla.

Ne de tror jag inte, får prova så får vi se hur de går big_smile

2 266 Inlägg
27 juni 2011
jag plocka ur lampan när jag montera mätare på min diesel, provade och koppla den på samma stift på nya men då lyste den svagt hela tiden

svetsdiff !!!

1 738 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
jag plocka ur lampan när jag montera mätare på min diesel, provade och koppla den på samma stift på nya men då lyste den svagt hela tiden

Okej, jag ersäter den helt o hållet tror jag o sen tar ut lampan! men blir de bra mätning där då? vad ska trycket ligga på under last o inte last?

2 266 Inlägg
27 juni 2011
Ja de kan du göra, ja de är ju samma ledning i blocket till turbomatningen så, kommer inte ihåg riktigt men kall motor borde väl ha minst 3 bar på tomgång och över 5 vid normala varv, sen sjunker de till runt 1 bar på tomgång och 3-4 bar på varv beroende på oljan och hur fräsch oljepumpen är. exakta värden borde finnas i verkstadsboken eller på nåt forum.

svetsdiff !!!

Sök