Elfel lampor/Stereo till volvo 740.

volvo740_ulla
2 juli 2011 · 70 Inlägg

Hej har ett konstig fel på min bil.

Idag när jag satt och spelade musik stängde jag av lamporna när bilen var igång och så vred jag till nollan och dom slocknade som dom skulle,
men sen när jag stängde av och hade den på täningen så tändes dom igen och fick då vrida över till lampan för att dom skulle stänga av.
Mysko detta kan någon hjälpa kanske.

Har ju haft lampor bak som gått sönder två stycken på samma lampa kan det ha något med detta myska fel att göra?

hmm

Senast redigerat av Dieselsmurfen (2 juli 2011)

Volvo 740 "Wild cat" (1988)
Chevrolet Cheva chevy "Chevy" (1991)
Chevrolet Silverado "Monster Chevy" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juli 2011 · 17 543 Inlägg

volvo740_ulla skrev:
Hej har ett konstig fel på min bil.

Idag när jag satt och spelade musik stängde jag av lamporna när bilen var igång och så vred jag till nollan och dom slocknade som dom skulle,
men sen när jag stängde av och hade den på täningen så tändes dom igen och fick då vrida över till lampan för att dom skulle stänga av.
Mysko detta kan någon hjälpa kanske.

Har ju haft lampor bak som gått sönder två stycken på samma lampa kan det ha något med detta myska fel att göra?

hmm

På "nollan" ska de tändas igen vid bil på. Halvjusautomatik. Kanske strular den? Hade du nyckel på läge 1 som i radioläge? Stereon kan ju vara felkopplad dessutom? Eller dök felet bara upp och fungerat innan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
volvo740_ulla
2 juli 2011 · 70 Inlägg

Jo men jag hade den på radio läge ja och var lamporna tända när jag hade vredet på nollan sen när jag vred över till lampa på så slocknade dom. har inte varit ut för det på någon annan bil innan.

Chevrolet Silverado "Monster Chevy" (1997)
Chevrolet Cheva chevy "Chevy" (1991)
Volvo 740 "Wild cat" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juli 2011 · 17 543 Inlägg

volvo740_ulla skrev:
Jo men jag hade den på radio läge ja och var lamporna tända när jag hade vredet på nollan sen när jag vred över till lampa på så slocknade dom. har inte varit ut för det på någon annan bil innan.

Nog halvljusautomatiken som spökar för dig. Håll koll på ljuset bara. Inget att börja gräva i om du kommer på hur det fungerar. Bilen är ju inte ny direkt.

Om man nu ska börja gräva i det så är en stor portion kunnande i el samt ett stabilt tålamod i kombination med en bra multimeter en rejäl utgångspunkt. Många ägare ger många alternativ till hur det är kopplat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
volvo740_ulla
3 juli 2011 · 70 Inlägg

Ja du el är inte min starka sida kan jag lugnt säga. Vet också att när bilen är igång flakar lamporna även slutstegets lampor men när man stänger av motorn gör den inte det kan det vara jord fel?

En gång när jag skulle köra hem fungerad inga lampor alls allt la av typ utom dimljusena på bilen tog mig hem i mörker med lite led syn. Sen tog jag bort polerna på batteriet dagen efter satta jag dit polerna igen och allt fungerande också mysko men hände bara den gången men ändå vad kan det har varit som gjorde det?

Volvo 740 "Wild cat" (1988)
Chevrolet Cheva chevy "Chevy" (1991)
Chevrolet Silverado "Monster Chevy" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juli 2011 · 17 543 Inlägg

volvo740_ulla skrev:
Ja du el är inte min starka sida kan jag lugnt säga. Vet också att när bilen är igång flakar lamporna även slutstegets lampor men när man stänger av motorn gör den inte det kan det vara jord fel?

En gång när jag skulle köra hem fungerad inga lampor alls allt la av typ utom dimljusena på bilen tog mig hem i mörker med lite led syn. Sen tog jag bort polerna på batteriet dagen efter satta jag dit polerna igen och allt fungerande också mysko men hände bara den gången men ändå vad kan det har varit som gjorde det?

Jag är ledsen men då måste man mäta sig fram på diverse punkter.

En bra start som man kan göra själv är dock att ta loss polerna från batteriet och rengöra dessa med stålborste. Är bilen avstängd utan förbrukare igång ska batteriet visa minst 12.2 volt eller över "vilande" i spänning. Volt alltså. Finns mycket som kan strula med el som ger underliga fenomen. Är man Eltekniker som mig är det kul. Om inte är det ett helvete som bör kollas av nån kunnig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
volvo740_ulla
3 juli 2011 · 70 Inlägg

Okej ska testa det smile Ja jo det har jag nog upptäck är man inte kunnig på el kan man stå och klia sig i huvudet många gånger så får se om man får tag på någon som kan det där lite bättre med el smile
Men tack för den hjälp du kunde ge smile

Volvo 740 "Wild cat" (1988)
Chevrolet Silverado "Monster Chevy" (1997)
Chevrolet Cheva chevy "Chevy" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang