4331
Sök

Kolvar/stakar till b5234t? (850 t5)

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Hej!

Har nu sökt utan något vidare resultat på både google samt diverse olika fourm.

Min topplockspackning gick för någon vecka sedan och har kikat på lite olika alternativ, och insett att det är lika bra att byta kolvar och stakar samtidigt, då jag i framtiden kanske kommer hotta upp den lite till!? big_smile

Så nu till min fråga..

Vilka alternativ på kolvar/stakar har jag att välja mellan? Vill ha så billigt som möjligt men ändå att det ska hålla.

Har hittat ett renoveringskit på både LG-Speed och hos l-m-r.se Där det jag behöver för topplocksbyte ingår (förutom planing osv..) Samt H-profils stakar ingår...

Övrig setup:
3" från turbo med sportkatt
Bsr steg 3 chip
19t turbo
Utbytt btr, vet inte märke eller liknande...
Öppen dumpventil
R-koppling

Vet inte om detta va nödvändig information, men tyckte det va lika bra att skriva wink

Tack på förhand!

Mvh Fredrik

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

8 283 Inlägg
3 juli 2011
Grejjen är ju den att om du ska byta kolvar så lär du va beredd på att det blir dyrt. För du behöver inte bara byta kolvar i såna fall, du lär borra upp cylindrarna med. Så även om kör med vanliga 81,4mm kolvar (om blocket går att rädda genom att borra för såna) så blir ju notan på borrning + kolvar i närheten av 10.000:- Om man har såna planer så att det är smidda kolvar som gäller så blir det ju några tusen till beroende på vart man köper kolvarna.

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Okej okej, men finns det några andra alternativ? Vill ju inte att den ska rasa, för jag har funderat på andra spridare, 960 själlhus och glt kammar...

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

8 283 Inlägg
3 juli 2011
Det uppenbara alternativet är ju att enbart byta stakarna istället. Det blir ju billigare, men borrning + nya kolvar = tätare motor och mer effekt.

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Det uppenbara alternativet är ju att enbart byta stakarna istället. Det blir ju billigare, men borrning + nya kolvar = tätare motor och mer effekt.

Okej, då får det bli att "bara" byta stakar då... Men ska jag ha 139.5 eller 141mm eller va nu alternativen är?

Btw, du verkar kunna väldigt mycket om volvo så måste passa på att fråga wink

Exakt vad är det jag behöver inhandla/göra när jag ska byta topplockspackning och byta stakar förutom  alla packningar över blocket, topplocksbultar, vevlager och H-profilstakar? Ramlager, vart köper jag sådana och vilka ska jag ha?

Ursäkta alla jobbiga frågor tongue

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

8 283 Inlägg
3 juli 2011
Stakarna ska vara 139,5mm. Du behöver volvos packningalim, en ny kamrem, kanske passa på att byta lyftare samtidigt, kanske passa på att byta till en bättre koppling om du ska trimma, olja, nya bultar, kanske ny olje/vattenpump, allt beror på budget och vad som är gjort och hur seriös man är. Ramlager köper man på volvo så man får rätt storlek, och för att veta det så lär man kolla märkningarna på gördel och vevaxel.

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
Okej, låter krångligt minst sagt... Hittade ett företag som tar lite mindre än 8000:- får bli dom sålänge tongue
Tack för alla bra svar! big_smile

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Sök