Kopplingsproblem Passat -94

BerglunD666
7 juli 2011 · 124 Inlägg

Hej, Har då en passat kombi 94a som jag inte blir klok på kopplingen..

Felet är att när kopplingspedalen trycks ner ungefär till hälften, så "sugs" den ner av sig självt och stannar på botten.. Och där tappar kopplingen allt tryck efter 2-3s. Har bytt både slav och huvudkopplingscylinder utan resultat då jag läst i andra trådar att dessa kan orsaka detta problem, så nu står jag fortfarande med denna jävla koppling som inte vill funka..

Ser inget läckage någonstans, har luftat ordentligt, nu söker jag råd vad som kan vara problemet.

Tacksam för alla svar smile

BMW 525d (2001)
andreas1
7 juli 2011 · 1 020 Inlägg

har du kollat rör o slangar så du inte har en läcka?
Hur har du luftat den ?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
BerglunD666
7 juli 2011 · 124 Inlägg

Japp har kollat alla slangar och rör, inget läckage..

Jag har luftat som man luftar bromsarna, en sitter och pumpar och håller nere, en öppnar nippeln..
Har luftat så gott det går iom att man tappar trycket så fort, så problemet kan ligga här, så ska till en verkstad imorgon och låna en sån luftningsapparat alt. låta dom lufta.

BMW 525d (2001)
andreas1
7 juli 2011 · 1 020 Inlägg

kan va problemet där kan du så ta ett lock som passar på behållaren borra ett hål tryck dit en bilventil .
då kan du lufta med hjälp av en vanlig pump sätt tryck i behållaren sen e det bara att öppna ventilen
använder du kompressor skruva ner trycket o använd skyddsglasögon

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
BerglunD666
7 juli 2011 · 124 Inlägg

mm okej. ska gå ut i garaget och rota runt lite, återkommer senare smile

BMW 525d (2001)
andreas1
7 juli 2011 · 1 020 Inlägg

går även bra med cykelventil alt bara borra hål o hålla blåspistolen i hålet då måste man dock vara 2 st

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
BerglunD666
7 juli 2011 · 124 Inlägg

Det var inte detta fel, tog hit en polare och vi snickrade ihop en egen tank med 2 hål, i ena hålet en slang till huvudcylindern och i andra hålet matade vi med tryckluft, fyllde upp hela systemet och spolade runt en 2-3 dl. Stängde nippeln och vek slangen dubbel, testar sedan att trycka på pedalen, i teorin borde systemet nu vara slutet, Samma problem, pedalen sugs ner..

Kan det vara huvudcylindern ändå, fast det är nya packningar, så det är något annat fel på den?
Eller är det slaven, oxå den med nya packningar? felet borde i rimlighetens namn ligga i nån av dom, då vi kopplat bort den riktiga tanken och anslutit en egen, så bara cylindrarna e anslutna..

BMW 525d (2001)
andreas1
9 juli 2011 · 1 020 Inlägg

ok du har renoverat dom? trodde det var nya grejor..
kan vara så att någon av delarna inte blev bra med renoveringssats..
borde gå att trycksätta endast slaven med tryckluft genom att lossa röret från huvudcylindern för att utesluta den men är dock inte 100 på det .. samma med huvudcylindern om du lossar röret håller för hålet borde en frisk cylinder ge tryck

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
BerglunD666
9 juli 2011 · 124 Inlägg

Löste detta inatt, gick bättre med några pilsner i sig, och det var huvudcylindern som int ehade  blivit bra efter renovering, så en fräsh gjorde susen smile

BMW 525d (2001)
andreas1
9 juli 2011 · 1 020 Inlägg

kanon pilsner kan vara det bästa verktyget ibland ha ha

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang