Rquired
Allmänt envis
13 juli 2011
· 12 512 Inlägg
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Svårt att säga, jag tvivlar på att såpass gamla bilar endast har de defekter du räknar upp utan åldern har tagit sitt på andra punkter med gissar jag på? Vilken är i bäst skick? Tycker själv det är svårt att välja mellan motorerna, Volvo´s femma med ljud och karaktär kontra Saabens högre effekt?
Men utan att känna till just dessa bilarna så känns det generellt som om Volvon är den bättre bilen att behålla. 9000 är inte känd för att vara rakt igenom pålitlig, men framför allt så är det en turbobil med fler delar som kan gå sönder och dessutom en chippad (=Troligen hårt körd?) sådan.
Hade valt Volvo just eftersom risken att Saaben går sönder är större.
Äh, håll käft**
Även om det hade varit det motsatta, att Saaben hade haft högt CO hade jag behållit bilen med trasig soppapump då det är så mycket enklare att fixa.
Just det, där var fel på dem med. Men att kolla upp vad som är fel på Volvon är billigare än att byta pump; När fick den service senast?, är tändstiften ok?, var den riktigt ordentligt varmkörd innan mätning? Eller så kan man pröva att besiktiga om den med etanol i tanken för att sänka CO-värdet, men att fuska är förstås inget att rekommendera.
Kolla även om vevhusventilationen är igensatt, är inte det ett vanligt fel på 850?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.