Saab 9000 T eller Volvo 850 Gl

7o773
13 juli 2011 · 24 Inlägg

Då jag måste sälja någon av mina bilar, så tänkte jag höra vilken ni tycker jag ska sälja. Antingen Volvo 850 Gl -94:a den funkar, det enda som är med den är att Co värdet är för högt (tror det var Co) Eller en Saab 9000T chipad, men antagligen fel på soppa pumpen.. Vilken tycker ni jag bör sälja?    Mvh

Volvo V70 (2006)
IceEyes Varningar: För många..
13 juli 2011 · 2 552 Inlägg

Behåll den du trivs bäst med.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
7o773
13 juli 2011 · 24 Inlägg

IceEyes skrev:
Behåll den du trivs bäst med.

Det är sant, men vilken skulle du rekommendera?

Volvo V70 (2006)
Andromeda Rumpmas
13 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Men hur ska någon kunna veta vilken du trivs bäst med? Men 185 hk+ Saab låter ju roligare än 140 hk Volvo.

Dessutom är det inte speciellt svårt att byta soppapump på en 9000, men att åtgärda för höga CO-värden kan nog vara lite jobbigare.

Senast redigerat av Andromeda (13 juli 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TubRolf Avstängd
13 juli 2011 · 44 Inlägg

Skitsvårt att veta när man inte själv äger dom men jag får för mig att saaben känns som mer att behålla.

Rquired Allmänt envis
13 juli 2011 · 12 512 Inlägg

Svårt att säga, jag tvivlar på att såpass gamla bilar endast har de defekter du räknar upp utan åldern har tagit sitt på andra punkter med gissar jag på? Vilken är i bäst skick? Tycker själv det är svårt att välja mellan motorerna, Volvo´s femma med ljud och karaktär kontra Saabens högre effekt?

Men utan att känna till just dessa bilarna så känns det generellt som om Volvon är den bättre bilen att behålla. 9000 är inte känd för att vara rakt igenom pålitlig, men framför allt så är det en turbobil med fler delar som kan gå sönder och dessutom en chippad (=Troligen hårt körd?) sådan.

Hade valt Volvo just eftersom risken att Saaben går sönder är större. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
13 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Rquired skrev:
Svårt att säga, jag tvivlar på att såpass gamla bilar endast har de defekter du räknar upp utan åldern har tagit sitt på andra punkter med gissar jag på? Vilken är i bäst skick? Tycker själv det är svårt att välja mellan motorerna, Volvo´s femma med ljud och karaktär kontra Saabens högre effekt?

Men utan att känna till just dessa bilarna så känns det generellt som om Volvon är den bättre bilen att behålla. 9000 är inte känd för att vara rakt igenom pålitlig, men framför allt så är det en turbobil med fler delar som kan gå sönder och dessutom en chippad (=Troligen hårt körd?) sådan.

Hade valt Volvo just eftersom risken att Saaben går sönder är större. smile

Äh, håll käft** wink

Även om det hade varit det motsatta, att Saaben hade haft högt CO hade jag behållit bilen med trasig soppapump då det är så mycket enklare att fixa.

Senast redigerat av Andromeda (13 juli 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Rquired Allmänt envis
13 juli 2011 · 12 512 Inlägg

Andromeda skrev:

Rquired skrev:
Svårt att säga, jag tvivlar på att såpass gamla bilar endast har de defekter du räknar upp utan åldern har tagit sitt på andra punkter med gissar jag på? Vilken är i bäst skick? Tycker själv det är svårt att välja mellan motorerna, Volvo´s femma med ljud och karaktär kontra Saabens högre effekt?

Men utan att känna till just dessa bilarna så känns det generellt som om Volvon är den bättre bilen att behålla. 9000 är inte känd för att vara rakt igenom pålitlig, men framför allt så är det en turbobil med fler delar som kan gå sönder och dessutom en chippad (=Troligen hårt körd?) sådan.

Hade valt Volvo just eftersom risken att Saaben går sönder är större. smile

Äh, håll käft** wink

Även om det hade varit det motsatta, att Saaben hade haft högt CO hade jag behållit bilen med trasig soppapump då det är så mycket enklare att fixa.

Just det, där var fel på dem med. Men att kolla upp vad som är fel på Volvon är billigare än att byta pump; När fick den service senast?, är tändstiften ok?, var den riktigt ordentligt varmkörd innan mätning? Eller så kan man pröva att besiktiga om den med etanol i tanken för att sänka CO-värdet, men att fuska är förstås inget att rekommendera.

Kolla även om vevhusventilationen är igensatt, är inte det ett vanligt fel på 850?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
7o773
13 juli 2011 · 24 Inlägg

Andromeda skrev:
Men hur ska någon kunna veta vilken du trivs bäst med? Men 185 hk+ Saab låter ju roligare än 140 hk Volvo.

Dessutom är det inte speciellt svårt att byta soppapump på en 9000, men att åtgärda för höga CO-värden kan nog vara lite jobbigare.

Saaben har dock 230 Hk (:

Volvo V70 (2006)
TubRolf Avstängd
13 juli 2011 · 44 Inlägg

7o773 skrev:

Andromeda skrev:
Men hur ska någon kunna veta vilken du trivs bäst med? Men 185 hk+ Saab låter ju roligare än 140 hk Volvo.

Dessutom är det inte speciellt svårt att byta soppapump på en 9000, men att åtgärda för höga CO-värden kan nog vara lite jobbigare.

Saaben har dock 230 Hk (:

Mycket roligare än en trött 850 gl

Rquired Allmänt envis
14 juli 2011 · 12 512 Inlägg

TubRolf skrev:

7o773 skrev:

Andromeda skrev:
Men hur ska någon kunna veta vilken du trivs bäst med? Men 185 hk+ Saab låter ju roligare än 140 hk Volvo.

Dessutom är det inte speciellt svårt att byta soppapump på en 9000, men att åtgärda för höga CO-värden kan nog vara lite jobbigare.

Saaben har dock 230 Hk (:

Mycket roligare än en trött 850 gl

Och en Trabant är roligare än en 230hk Saab ståendes längs vägen med öppen huv. Jag säger inte att Saaben är i sämre skick men det vore dumt att inte ta hänsyn till att en motorstark bil generellt är mer sliten än en trött sådan.

Inte heller fel att fundera över om man kommer köra Saaben hårdare framöver, och att den kan bli ståendes av den anledningen...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TubRolf Avstängd
14 juli 2011 · 44 Inlägg

Rquired skrev:

TubRolf skrev:

7o773 skrev:
Saaben har dock 230 Hk (:

Mycket roligare än en trött 850 gl

Och en Trabant är roligare än en 230hk Saab ståendes längs vägen med öppen huv. Jag säger inte att Saaben är i sämre skick men det vore dumt att inte ta hänsyn till att en motorstark bil generellt är mer sliten än en trött sådan.

Inte heller fel att fundera över om man kommer köra Saaben hårdare framöver, och att den kan bli ståendes av den anledningen...

Varför behöver saaben nödvändigtvis behöva stå vid vägkanten? Bara byta pumpen så har man en roligare bil än vad 850in någonsin kommer att vara.. men ts gör precis som han vill smile

7o773
14 juli 2011 · 24 Inlägg

Blir nog att spara Volvon, då saaben inte är lika "fin", men ska tvätta och fixa saaben imorgon, och även se om det går att få igång den

Volvo V70 (2006)
Rquired Allmänt envis
14 juli 2011 · 12 512 Inlägg

TubRolf skrev:

Rquired skrev:

TubRolf skrev:

Mycket roligare än en trött 850 gl

Och en Trabant är roligare än en 230hk Saab ståendes längs vägen med öppen huv. Jag säger inte att Saaben är i sämre skick men det vore dumt att inte ta hänsyn till att en motorstark bil generellt är mer sliten än en trött sådan.

Inte heller fel att fundera över om man kommer köra Saaben hårdare framöver, och att den kan bli ståendes av den anledningen...

Varför behöver saaben nödvändigtvis behöva stå vid vägkanten? Bara byta pumpen så har man en roligare bil än vad 850in någonsin kommer att vara.. men ts gör precis som han vill smile

För att det är en 20år gammal, motorstark och trimmad (Original 175hk har jag för mig?) bil som är känd för mycket men inte för att vara idiotsäker som till exempel en Corolla. Det behöver inte betyda något, den kan rulla 20.000mil till utan problem men med tanke på vilket skick gamla motorstarka och trimmade bilar ibland är i kan den också kräva dyra reparationer inom en kort framtid.

Klart den roligaste bilen om den är i bra skick (Eller i alla fall i bättre skick än Volvon), och den behöver absolut inte ståendes. Men eftersom vi inte vet så mycket om skicket tycker jag det är rätt att han funderar på om roligast också är bäst! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TubRolf Avstängd
14 juli 2011 · 44 Inlägg

Rquired skrev:

TubRolf skrev:

Rquired skrev:
Och en Trabant är roligare än en 230hk Saab ståendes längs vägen med öppen huv. Jag säger inte att Saaben är i sämre skick men det vore dumt att inte ta hänsyn till att en motorstark bil generellt är mer sliten än en trött sådan.

Inte heller fel att fundera över om man kommer köra Saaben hårdare framöver, och att den kan bli ståendes av den anledningen...

Varför behöver saaben nödvändigtvis behöva stå vid vägkanten? Bara byta pumpen så har man en roligare bil än vad 850in någonsin kommer att vara.. men ts gör precis som han vill smile

För att det är en 20år gammal, motorstark och trimmad (Original 175hk har jag för mig?) bil som är känd för mycket men inte för att vara idiotsäker som till exempel en Corolla. Det behöver inte betyda något, den kan rulla 20.000mil till utan problem men med tanke på vilket skick gamla motorstarka och trimmade bilar ibland är i kan den också kräva dyra reparationer inom en kort framtid.

Klart den roligaste bilen om den är i bra skick (Eller i alla fall i bättre skick än Volvon), och den behöver absolut inte ståendes. Men eftersom vi inte vet så mycket om skicket tycker jag det är rätt att han funderar på om roligast också är bäst! smile

Du har nog helt rätt. Kan väl bli lite blind ibland när det kommer till original vs trimmat.
Alla är ju inte som jag, rasar det så är det minst en anledning till att bygga värre tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang