Xenon på Besiktningen!

berra_power
13 juli 2011 · 10 Inlägg

Tjena !

Jag tänkte höra om nån vet hur starka lampor man får ha på besiktningen?? Jag funderar nämligen på att sätta i 8000K eller 10000K i min s60 smile

Tack på förhand för svar!

// Berra

Berra_power
Volvo S60 (2004)
sir_daniel www.kudoz.se
13 juli 2011 · 3 802 Inlägg

du får inte ha det alls om det inte är orginal.

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
13 juli 2011 · 1 004 Inlägg

Sen är inte Kelvin styrkan, Det är väl färgtonen..

"My drinkingteam has a racingproblem"
sir_daniel www.kudoz.se
13 juli 2011 · 3 802 Inlägg

Watt är styrka, Kelvin är vilken färgskala den är i...

sen att det kan gå igenom ändå är en annan sak.

men bara o sätta i org. under bes. o byta efteråt så slipper du fundera smile

Senast redigerat av sir_daniel (13 juli 2011)

berra_power
13 juli 2011 · 10 Inlägg

Jaha.. visste inte att det va en färgskala tongue Men orginal är nog 6000k tror jag så man får inte ha nått över då om jag fattar de rätt eller?

Sant att jag bara kan byta men hade varit gott att slippa med tongue

Berra_power
Volvo S60 (2004)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
13 juli 2011 · 1 004 Inlägg

berra_power skrev:
Jaha.. visste inte att det va en färgskala tongue Men orginal är nog 6000k tror jag så man får inte ha nått över då om jag fattar de rätt eller?

Sant att jag bara kan byta men hade varit gott att slippa med tongue

Skulle tippa på att 4300K är originalnyansen..

"My drinkingteam has a racingproblem"
Cupra_
13 juli 2011 ·

4300k är som ovanstående säger, orginalnyans på de flesta bilar med orginalxenon. Då ser det mestadels vitt ut men med en blå ton i vissa vinklar kan man säga. Ju högre Kelvin-värde, desto mer blått/lila blir det.

tucce
14 juli 2011 · 106 Inlägg

Som det sägs vid ovanstående inlägg är 4300k orginal. Jag har besiktat med 6000k utan problem.
Hade då 8000k på parkeringsljuset detta gillade inte besiktningsmannen för han tyckte det var för blått.
Som sagt 4300k är orginal, sedan är det upp till den som besiktar vad han tycker blir för blått.

  //  Bosse

F4S4N CAD-konstruktör
14 juli 2011 · 1 392 Inlägg

På t.ex Volvos original xenon är det 4000k. Helt vitt. På dom äldre xenonkastarna.
De nyare projektorlinserna ser mer ut som 6-8000k.

Kör man med 4300k brukar man klara bes. 8000k och uppåt kan man glömma. Men de tar ju 10 min att byta till vanliga lampor vilket man kan leva med smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
LeafBox Lat Perfektionist
14 juli 2011 · 6 359 Inlägg

Svårt att bara lägga xenonlampan i handsfacket och sätta dit halogen innan besiktningen annars? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
SimonFlygare
14 juli 2011 · 269 Inlägg

Tar ju bara 10-15 minuter att byta tillbaks till Halogen lampor innan besiktningen sen är de ju bara slänga dit xenonet igen, är ju bara en gång om året så..

Rock-Star
14 juli 2011 · 2 982 Inlägg

ja försökte slinka igenom med 12000K med orginalxenon.. trots rätt ljusbild kuggades ja pga det starka blåa skenet. "felaktigt ljus" hette det i papprena.

tucce
14 juli 2011 · 106 Inlägg

Är det orginalxenon eller eftermonterat som du har?
Om det är orginal så är det 4300k som gäller
Är det eftermonterat xenon är det bara att plocka bort det.

  //  Bosse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang