Denver bas till båten började låt konstigt helt plötsligt. den krasslar

willee22
14 juli 2011 · 61 Inlägg

Hej jag har kopplat en lite billigare ljud anlägning till min båt jag har en 12 Denver sub och 2 Gas 6/9or till mitt denver slutsteg och huvudenhet mutant. båten har inget chassi så jag kopplade en biltema kabel på jorden till - batteriet och samma sak till + kablarna är runt 5m långa jag har tänkt å byta ut kablarna men har inte pengarna för det. Det har funkat bra i runt en månad och kablarna har inte blivit varma med tanke på motståndet i kablarna eller har jag fel?

Jag va ut och spela musik på halv volym inte specielt högt och jag hörde hur det kom ett hemskt ljud ur basen krasslande men sen försvan det i runt 30 min sen kom det tillbaka  och det har inte försvunnit jag har tagit lös basen och det kommer 100% från basen. Är basen sprängd eller måste jag fixa tjockare kablar? 

har ni frågor så ska jag svara så fort som möjligt

Drönirettab
14 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Vilken area har strömkablarna?
Vad heter slutsteget, är det Denver CAP4100?

willee22
14 juli 2011 · 61 Inlägg

ja det är denver CAP-4100 glömde skriva modellen ehm det är 8mm2 kvadrat tror jag det är det minsta paketet dom har

Drönirettab
14 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Heter baslådan CSW-1200?

I så fall är den på 4 Ohm och ska funka utan problem ifall man bryggkopplar två av stegets kanaler. De GAS 6x9" som jag känner till är på 4 Ohm per högtalare, då ska även den biten funka utan bekymmer. Steget ska enligt manualen kunna ge ut 4x60 WRMS i 4 Ohm, däremot står det inget om hur mycket det ger ut i 2 Ohm.

En gissning, med tanke på att det gäller ett "billigt" steg, är att det ger ut högst 4x75 WRMS i 2 Ohm. Räknar man på 300 WRMS vid 14,4 V och 55% verkningsgrad så får 5 m lång 8 mm2 kabel ca 0,43 V spänningsförlust vilket egentligen inte är en katastrof, men då får man även komma ihåg att i just detta fall får även minuskabeln lika mycket förlust.

Detta gäller alltså om steget körs med full RMS-effekt, fast nu spelades det bara på "halv" effekt och då blir de teoretiska förlusterna mindre.

Jag föreslår att du först mäter så att steget får spänning utan stora förluster, är det bra spänning så kan du testa en annan bas för att jämföra hur den låter. Med "bra" spänning menar jag att det inte skiljer mer än ett par tiondelar på stegets strömplintar jämfört med på batteripolerna, sedan bör batteriet ha åtminstone 12,4 V eller mer i vilospänning. smile

Du kan prova att lite försiktigt trycka in baskonen (endast typ 4-5 mm) på Denverbasen och lyssna om det skrapar när den åker inåt, gör den det så har den blivit dålig. Tryck så att konen åker in rakt, dvs tryck inte in bara på ena sidan av konen.

Till slut tycker jag att du egentligen borde ha grövre strömkablar till steget, på en båt utan "chassijord" är det extra viktigt med grova minuskablar.

Senast redigerat av Drönirettab (14 juli 2011)

willee22
15 juli 2011 · 61 Inlägg

okej ska testa det. batteriet är ny köpt som ger ut 12,6v ehm fast som jag har trott när jag spelar musik så går voltmätarn upp och ner till ca 10v. jag har testat trycka på konen det låter inte bra när jag trycker ner den och det är väldigt trögt. Kan säga att basen gör ett klickande ljud man kan tro att nått har lostnat i basen.

om basen har pajjat sad tror du en kicker comp 12" håller bätttre och kan drivas av steget?
som jag har läst behöver comp inte så mycket rms.

Drönirettab
15 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Basen verkar "bränd", det du beskriver tyder på det. Att spänningen ibland sjunker ner till 10 V talar sitt tydliga språk, steget har fått för lite ström och gett ut dålig signal så att basens talspole har "gått varm". Man behöver inte spela jättehögt för att en sån sak ska kunna hända när det är frågan om dålig musiksignal.

Innan du ens funderar på att köpa en ny bas så måste du se till att spänningen inte sjunker så där lågt, annars spelar du även sönder den nya basen och steget kan också pajja. Finns dessutom risk att steget redan nu är dåligt, även fast den spelar musik.

Vart mäter du spänningen, dvs vart mätte du att det gick ner till 10 V?
Laddas batteriet av en generator eller har du bara ett löst batteri som driver anläggningen?
Hur länge hann du spela innan basen tystnade första gången?
var batteriet bra laddat när du började spela?

Man kan säga som så att ett helt fräscht vanligt batteri på 60-70 Ah ska kunna ge ut åtminstone 100 A i kanske en minut utan att spänningen går ner till 10 V, däremot kan det ju inte ge ut 100 A i tex en halvtimme för då kommer spänningen att sjunka väldigt mycket.

Om vi säger att du spelade "ganska högt" hela tiden och att steget drog 25 A konstant (vilket det inte gör vid musik, men som referens), då ska ett sånt där batteri räcka i runt 90-100 minuter innan spänningen börjar närma sig 10 V. smile

willee22
15 juli 2011 · 61 Inlägg

Okej jag har en digital voltmätare på båten som är inkopplad i instrument panelen och batteriet genereras av båt motorn som är dock gammal så jag chansar på den inte laddar så mycket kanske 15ah. men jag måste låna en digital voltmätare för jag har bara ett fulke den mäter inte så exakt. Jag har faktisk 3st 50mm2 kablar gjort av ren coppar som dock bara är 70cm långa kanske ska ha slutsteget vid batteriet där bak istället? hur ska jag fixa problemet för basen har funket bra förut då jag drev slutsteget på två nätagg 54amp tillsamans. ehm jag spelade musik i ungefär 40min när när att basen blev konstig och krasslar sad sad

Drönirettab
15 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Den generatorn är väl antagligen bara gjord för att klara av elektroniken för bränsle+tändning på motorn och sedan underhållsladda batteriet, men det är bara en gissning. Blir ju inte mycket kvar till att ladda batteriet när du spelar musik tyvärr. Även om du får till stabil spänning till steget så bör du hålla koll på batterispänningen och göra underhållsladdning emellanåt, generatorn kommer knappast att orka med detta.

Du bör även kontrollera att generatorns laddspänning kommer fram till batteriet utan stora förluster, det ska helst inte skilja mer än någon tiondel mellan generator och batteri (allra helst samma spänning förstås). När det gäller laddningen av batteriet så är varje tiondel viktig för att batteriet ska laddas så effektivt som möjligt.

Visst är det bättre att ha steget närmare batteriet och istället ha en längre högtalarkabel, helt klart. Det är inte lika känsligt för spänningsfall att ha långa högtalarkablar som att ha långa strömkablar till steget.

Att det fungerade bra förut när du drev steget med nätaggregat beror troligen på att spänningen var stabilare och det blev inga onödiga spänningsförluster på vägen, men återigen en gissning.

För att fixa problemet så måste du som sagt först se till att steget får sin spänning utan stora förluster, sedan blir det väl till att köpa en annan bas (lägst 4 Ohm). Jag skulle även rekommendera ett annat steg eftersom CAP4100 inte är något kvalitetssteg, men huvudorsaken till ditt problem är ju inte steget egentligen. Stoppar du dit ett annat steg och fortfarande har dåligt med ström så kan samma sak hända igen. smile

Fixa till stabil strömförsörjning, då ska både steg och bas fungera.

willee22
15 juli 2011 · 61 Inlägg

Okej ska fixa det är ju båten så orkar inte fixa ett nytt steg men ska fixa strömförsörjningen och eventuelt byta bas. big_smile

Tack för svaret ska försöka fixa detta så fort som möjligt och då ska jag fixa nån billigar 12" som passar i lådan tror kicker Comp hadde en som passade..big_smilebig_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang