5036
Sök

Begäran att jag skall skriva skadeanmälan på inbytesbil

1 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Köpte ny bil idag och använde min gamla som inbyte. Förra veckan granskade säljaren (auktoriserat bilförsäljare) min bil och vi kom överens om ett pris. På väg hem idag ringer säljaren och har hittat ytterliggare ett fel i plåten och vill att jag skall komma in och göra en skadeanmälan. Han ska stå för självrisken men tydligen ska det gå på min bilförsäkring. Jag tycker detta är konstigt då affären var klar och plåtskadan redan fanns då säljaren på företaget granskade och värderade bilen, inte mitt fel att han missade den.

Någon som vet vad som gäller? Jag har lovat att återkomma till bilföretaget under nästa vecka. Det dom vill ha är som sagt en skadeanmälan med min namnunderskrift och att det går på min försäkring.

1 319 Inlägg
7 juli 2011
Nej nej nej gå inte med på något så korkat. Skulle säga åt han att han får lösa saken på eget vis och sen inte svara om han ringer.

_----------'

711 Inlägg
7 juli 2011
Vilken seriös bilhandlare sysslar med sånt? Måste vara en liten firma du köpt bil på..

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 juli 2011
Han har fått din bil och du har fått ut din nya? I så fall har han ju inget "leverage" att komma med. Bara att ignorera. Undersökningsplikten när man köper bil frånsäger dig allt ansvar. Det är precis lika dumt som om jag skulle köpt din bil och kommit veckan efter och velat ta en buckla på din försäkring.

Be honom fara åt ****** wink

8 156 Inlägg
8 juli 2011
Det låter lite underligt. Frågan är vad du tjänar/förlorar på det hela. En försäkringskund utan skador på sin bil värderas högre än en försäkringskund med massor av inrapporterade skador. Försäkringspremien kan påverkas negativt.

Låter som en sak som borde ha upptäckts vid värderingen, men alla kan göra misstag. Ni kanske kan göra en deal som är gynnsam för båda, för som jag ser det har du rätten på din sida.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 938 Inlägg
8 juli 2011
Rent tekniskt sett är väl det bedrägeri att fejka att en plåtskada uppkommit genom t.ex parkeringsolycka bara för att bilhandlaren vill komma undan billigt genom att betala t.ex 1000 kr i självrisk istället för 10 000 kr för plåtarbete och lackering?

8 156 Inlägg
8 juli 2011
Glesmark skrev:
Rent tekniskt sett är väl det bedrägeri att fejka att en plåtskada uppkommit genom t.ex parkeringsolycka bara för att bilhandlaren vill komma undan billigt genom att betala t.ex 1000 kr i självrisk istället för 10 000 kr för plåtarbete och lackering?

Beror ju på hur och när plåtskadan uppstod och vad man skriver i skadeanmälan. Plåtskadan lär ju ha uppkommit innan inbytet och man borde inte skriva ett senare datum än den dagen då bilen bytte ägare. Är plåtskadan för gammal så är det hela ytterst tveksamt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Forummoderator
18 530 Inlägg
17 juli 2011
Jag jobbade hos en handlare som satt detta i system. Han tvingade t.ex. ett par i 70-årsåldern att skriva en anmälan om deras inbyte (Mazda 323 modell nyare) som han bytte in för 10 lappar för att den var plåtskadad att ta allt på deras försäkring... Sen fick vi en fin 323 som han tjänade över 40 lök på!

Jag bad honom fara åt helvete och bad även om att bli uppsagd vilket jag så klart blev. Tack och lov! Fast jag "råkade" blåsa toppen på en BMW 740 innan jag slutade... Maken till seg bil att gå sönder har jag inte varit med om.

Hoppas du inte köpt bil i Södra Göteborg.

1 938 Inlägg
17 juli 2011
Dieselsmurfen skrev:
Jag jobbade hos en handlare som satt detta i system. Han tvingade t.ex. ett par i 70-årsåldern att skriva en anmälan om deras inbyte (Mazda 323 modell nyare) som han bytte in för 10 lappar för att den var plåtskadad att ta allt på deras försäkring... Sen fick vi en fin 323 som han tjänade över 40 lök på!

Jag bad honom fara åt helvete och bad även om att bli uppsagd vilket jag så klart blev. Tack och lov! Fast jag "råkade" blåsa toppen på en BMW 740 innan jag slutade... Maken till seg bil att gå sönder har jag inte varit med om.

Haha den enda det blir synd om är ju nästa ägare till dendär 740in för säljaren lär ju inte säga att det är blåsta toppar.
Som exempel.
En kompis var iväg och kollade på en audi som va jättefin enligt annonsen, när han kom dit va den "nyservad", bytt olja.
Polarn tyckte den gick konstigt och tappade tomgång osv efter varmkörning, oljan såg ut som kriget, försäljarn byter olja inför varje ny person som skall komma dit för att titta på den. lol

Bilen står säkert hos bilhandlaren än idag i nån förort till Borås, minns ej namnet. tongue

Forummoderator
18 530 Inlägg
17 juli 2011
Glesmark skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Haha den enda det blir synd om är ju nästa ägare till dendär 740in för säljaren lär ju inte säga att det är blåsta toppar.
Som exempel.
En kompis var iväg och kollade på en audi som va jättefin enligt annonsen, när han kom dit va den "nyservad", bytt olja.
Polarn tyckte den gick konstigt och tappade tomgång osv efter varmkörning, oljan såg ut som kriget, försäljarn byter olja inför varje ny person som skall komma dit för att titta på den. lol

Bilen står säkert hos bilhandlaren än idag i nån förort till Borås, minns ej namnet. tongue

Har en svag aning om vilken det är... Bilhandlare är ett ruttet folk! Tur jag kom ifrån det yrket!

Sök