5494
Sök

Fräscha upp och "amatör-lacka" aluminiumfälgar ?

3 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Hej !
Jag ber redan på förhand om ursäkta om jag ställer frågan i fel forum.
Jag har inte hittat något på detta temat via sökfunktionen, så jag dristar mig till en fråga.

Jag har en 2001 års Chrysler Voyager med originalfälgar i aluminum och någon slags silvermetall-aktig
yta. Fälgarna har nu börjat släppa lackflagor och ser allmänt för dj--liga ut.
Kan någon av er med garagevana berätta om det går att fixa till detta själv utan tillgång till verkstadsutrustning ?
Jag är tyvärr ingen proffsmeckare och leker med tanken att det kanske går att fixa till fälgarna någorlunda med enkel slipning (hand el. maskin) och sen spraymåla dem i matt svart metallfärg.
Kommer detta att fungera ? Har ni någon erfarenhet av slipning/målning av alufälgar ?

Ska tilläggas att ytfinishen inte behöver vara super - utan bara se lite anständigare ut än den nuvarande bedrövelsen.

Tack på förhand för ideér- och framförallt ev. varningar / Jörgen

Helt vilse
103 Inlägg
18 juli 2011
Om du inte har planer på att vara supernoga så är det inga problem att göra själv.
Jag gjorde precis 4st alu fälgar som var både kantstötta och missfärgade. Slipade ner och lackade själv på bara en dag. (bara fälgbanan, ska tilläggas.) så jag maskerade in allting utom själva fälgbanan.

Åk till närmsta återförsäljare av bildelar. T.ex MECA eller Mekonomen om du har det i närheten. Berätta om dina planer så tar de fram färg till fälgen samt en spray för att få upp glansen. (om du vill ha det) Den lägger du tunna lager med och låter torka med någon minuts mellanrum. fortsätt lägga lager tills du når önskat reslultat. Färgen på fälgen gäller samma sak. ett grundlager. låt torka en stund(några minuter) sen på med ett nytt lager. 2 bör räcka beroende på hur fälgen ser ut.

Slipning kan du göra för hand, jag använde mig både av maskin och för hand där det var svårt att komma åt. Jag fick ett MYCKET bra resultat. Kommer att göra iordning 4st AMG fälgar nu i helgen också.

Men absolut, gör det själv. Det känns alltid bra att uträtta saker själv. Det grejar du!

MVH

octavia RS -03 prylar köpes
Golf 4 rs/r32 "look" frontspoiler tillsalu.

3 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Jättestort tack. Har Mekonomen på nära avstånd, så nu finns det ingen ursäkt att skjuta på det smile

MvH Jörgen

Helt vilse
103 Inlägg
18 juli 2011
Inga problem alls. Haru fler frågor så tveka inte att fråga. Kan jag så hjälper jag gärna till.

mvh

EDIT: Använd dig av TUNNA lager, på ca 20 cm avstånd. Testa gärna lite på en bit kartong eller något så du märker du sprayen kommer ut. det underlättar när det väl är dags för fälgarna. smile
Senast redigerat av 08Jensen (18 juli 2011)

octavia RS -03 prylar köpes
Golf 4 rs/r32 "look" frontspoiler tillsalu.

Sök