5521
Sök

6*9or och bas. Kommer det uppstå problem?

163 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
Hej har en bil med Kicker cvr 12" 400wrms, och ett phase linear RS2 slutsteg 525wrms.

Kommer det sabba ljudet för 6*9orna? Ska jag bygga en låda åt 6*9orna för säkerhets skull, så de inte fungerar som slavar. Eller ska jag våga chansa? Får nämligen basens slutsteg på fredag, så skulle vilja ha allt klart.

21 761 Inlägg
15 januari 2007
Det finns en stor risk att de fungerar som slavar och kan låta dåligt när man krämar på högt med basen, det har du rätt i.

163 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
Jo men man kanske skulle ta sig o bygga en låda och hänga dit och dra lite lätt med silikon runt den. Men ska nog testa med basen först kanske.

163 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
Hmm det värsta är att det sitter plåt under hatthyllan, måste säkert såga bort all plåt bara för att få dit en låda till dem. Kommer bli ett jäkla jobb bara för basen hmm Hur stor låda ska jag göra till 6*9orna ungefär?

egen företagare
630 Inlägg
16 januari 2007
Allt som oftast så slår basan/basarna ut 69orna om dom sitter i hatthyllan, sätter du dom i lådor eller placerar ut dom på andra ställen finns risken att ljudet blir grötigt.....

163 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
pzymon skrev:
Allt som oftast så slår basan/basarna ut 69orna om dom sitter i hatthyllan, sätter du dom i lådor eller placerar ut dom på andra ställen finns risken att ljudet blir grötigt.....

Om jag gör en låda på ca 20liter under hatthyllan för båda 6*9orna borde det väl inte bli grötigt? Så pass stor låda?

1 752 Inlägg
16 januari 2007
Jag kör med lådor till min 6*9er och jag tycker inte att det låter grötigt direkt...visserligen driver ju jag dom med steg oxå så dom krämar ju på bra som fan iofs. Men ska du driva dina högtalare med nått steg?
Mvh Kalle

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

110 Inlägg
17 januari 2007
har oxå tänkt ha en bas i bagaget med 6*9or i hatthyllan med lådor till 6*9orna för att de ska låda så bra som möjlig o inget ska gå sönder. Fick de tipset på BRL...
Måste ju va ganska vanligt med 6*9or och bas i bagaget, så ni som har det, hur har ni löst det?

Have a good time, all the time!

163 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
Kalle_Ponken skrev:
Jag kör med lådor till min 6*9er och jag tycker inte att det låter grötigt direkt...visserligen driver ju jag dom med steg oxå så dom krämar ju på bra som fan iofs. Men ska du driva dina högtalare med nått steg?
Mvh Kalle

Jag driver med med ett slutsteg men ändå. Kul om de går sönder. hmm Har du kraftig bas?

1 752 Inlägg
17 januari 2007
pr0bz skrev:
Kalle_Ponken skrev:
Mvh Kalle

Jag driver med med ett slutsteg men ändå. Kul om de går sönder. hmm Har du kraftig bas?

Nja dom är väll godkännda iaf:P det är 2st 10" Kenwood basar på 800W peak som jag driver med ett 4-kanals Kenwood-steg på 500W. Men visserligen är jag relativt ny med billjud o så men asså jag tycker fan att det låter vettigt. Tycker att man hör ganska mycket diskant och mellanregister o inte bara en massa bas...Men jag har iaf byggt lådor till mina 6*9or o jag tyckte att basen blev inte riktigt lika djup som när jag körde med dom öppet, men det vart nog lite mer slutet ljud och så plus att det skyddar dom lite bättre med.
Mvh Kalle

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

21 761 Inlägg
17 januari 2007
Men när man har både subba och 6x9" i skuffen så är ju meningen att 6x9" inte ska spela den djupa basen, de ska ta vid där subban slutar.

Den generella lådvolymen till 6x9" är 15-20 liter/element enligt rekommendationer hos Nårdik, men om de inte ska spela den djupaste basen så kan man göra lite mindre lådor. Kan tänka mig att runt 10 liter borde fungera också, man kan gärna fylla lådan med dämpull.

egen företagare
630 Inlägg
17 januari 2007
pr0bz skrev:
pzymon skrev:

Om jag gör en låda på ca 20liter under hatthyllan för båda 6*9orna borde det väl inte bli grötigt? Så pass stor låda?

Basen/basarna, slår ut basen från 69orna vilket oftast får 69orna att knappt låta alls och det som låter, låter inte bra, men vill du ha 69:or och DU tycker att det låter bra så ska du ha det. Men är du ute efter fint ljud, så ska du satsa på framsystem på slutsteg och bas på slutsteg, ett par framsystem per bas. inget baksystem alls....

Sök