Oljor till Bmw 540ia E39?

GRH
19 juli 2011 · 164 Inlägg

Tänkte byta olja i bilen men alla säger det ena och det andra utan något vettigt svar. Så tänkte se om man kunde komma fram till något här smile

Enligt Bmw instruktionsbok så ska jag ha en 15w-40 olja
Enligt Castrol rekommendationer så ska jag ha: SLX Professional Longtec 0W-30

Mitt körsätt är korta sträckor med många kallstarter. Så en olja med bra egenskaper vid kallstart är ju att rekommendera.

Tycker själv att Castrol Magnatec 5W-40 låter lovande "Suverän prestanda vid extrema kallstarter"


Sen så tänkte jag byta oljan i automatlådan. Och där har jag ingen aning om vad. Står inget i instruktionsboken.
Dex II/III ?
Samma sak gäller här, att jag vill ha bättre egenskaper vid start. För just nu så går lådan inte bra kall, seg låda med höga rpm innan växling mm..

Mvh

vitto Bäst
19 juli 2011 · 250 Inlägg

Jag kör med 0W 40 Castrol olja i min 540, en polare på Mekonomen rekommenderade den oljan, funkar prima i bilen, kör också korta sträckor och ofta kall starter.
Dock kostar det ju då det är den finaste tongue
Men det är de värt i en sån motor.

Burna bör man annars dör man!
BMW 540 it/6 HK31 122/499 "Enda i världen" (1995)
Noxxer
19 juli 2011 · 1 482 Inlägg

Köp Mobil 1 om du vill vara säker, annars så funkar typ alla oljor som klarar specifikationerna. Dessa står i din instruktionsbok.

Först vill jag säga att det är normalt att lådan växlar "hårt" när den är kall. Min gjorde också det. Och höga varvtal, när det blev varmt släppte det.

Lådan är mer komplicerat. Här måste du kolla om du har "SVART" Eller "GRÖN" skyltad låda.

Svart skyltad skall ha: BMW Black Shell LA 2634
Grön skyltad skall ha: BMW Green Esso LT 71141

Dessa oljor finner du hos BMW själva och dom är inte billiga... Och du behöver mycket olja.
Vill du byta ut all olja i lådan måste du skölja den eller plocka ner lådan. Om du byter filter och olja normalt så får du bara ut ca 4 liter av alla ca 10 liter som finns i lådan.

Anledningen till att du inte kan köpa Castrol eller liknande är för att du absolut inte får blanda olika oljor i lådan..Saxat från autopower av en person som renoverat och jobbat med ZF automater:

"ZF godkänner endast ESSO LT 711 41 som är framtagen tillsammans med lådan. Men allt fler oljetillverkare har börjat ange att de har en olja som kan ersätta denna. Pennzoils olja Multi Vehicle ATF är ett exempel på en sådan. Jag känner till några i USA som bytt till denna liksom Valvoline Maxlife utan ras än så länge. Det är upp till ägaren att fatta beslut, I vilket fall skulle jag i ditt fall aldrig köra på en olja som "bara" uppfyller dexron III. Jag har sett två grönskyltande ZF lådor som rasat efter byte till dexron III oljor."

Och:

"Blir det problem i förtid pga av att en olja inte matchar lådans mjukvara och fjäderhårdhet kommer problemen som ett förhöjt slitage, vilket inte märks 100 mil efter bytet men 3-4000 mil efter bytet och det blir nästa ägare som åker på att bekosta utbyteslåda pga ett för tidigt ras."

"Att byta oftare hjälper inte om oljan inte matchar mjukvaran. De oljor du nämner ovan anses av oljetillverkaren kunna ersätta den originalolja som är framtagen för lådan. Lådtillverkaren ZF godkänner dock ingen annan olja än den som är framtagen för lådan. ZF garanti gäller inte på ny eller utbyteslåda om det finns annan olja i lådan."

Att sen byta själva oljan är inge roligt heller..... finns ingen oljesticka att kolla på utan det ska rinna över hela tiden och vid en exakt temperatur stänger du påfyllniadshålet..

BLT Service
Theracords Music Label
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang