2769
Sök

Avgaskrav på 940 diesel?

68 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#1
hej var och hämtade mig en 940 diesel från 93 med d24td i. pumpen och turbon var lite uppskruvad. så när man gasar fullt så ryker den lite svart och så. Frågan är då om detta kommer gå igenom besiktningen eller kommer jag behöva ställa ner både turbon och diesel pumpen? eller räker det endast med pumpen?

mvh isak


68 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#2
ingen som vet?


Egen företagare
864 Inlägg
17 juli 2011
#3
Det kan ryka rätt bra om dessa bilar och det går igenom besiktningen, har en som rök som satan och fick bara 0,1 i utsläpp och fick ha 3,0 om jag inte minns fel.
Men annars är det bara att ställa ner pumpen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

68 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#4
snurbo_diesel skrev:
Det kan ryka rätt bra om dessa bilar och det går igenom besiktningen, har en som rök som satan och fick bara 0,1 i utsläpp och fick ha 3,0 om jag inte minns fel.
Men annars är det bara att ställa ner pumpen.

okej tack för svar! så här ser det ut iallfall

http://www.youtube.com/watch?v=Vbcq9TvZii4

sen hur är det med ljuddämpare? kommer den gå igenom med 3" rör och 1ljuddämpare? den låter ju inte sådär jätte mycket


Egen företagare
864 Inlägg
17 juli 2011
#5
Jag hade 2,5 tum och 1 dämpare inga problem.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

68 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#6
snurbo_diesel skrev:
Jag hade 2,5 tum och 1 dämpare inga problem.

okej så bra! men ser den ut att ryka för mycket eller?


Egen företagare
864 Inlägg
17 juli 2011
#7
Rök väll inte så värst, kan gå bra, men om du vill vara säker, ställ ner pumpen innan bes och sen ställ på den igen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

68 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#8
snurbo_diesel skrev:
Rök väll inte så värst, kan gå bra, men om du vill vara säker, ställ ner pumpen innan bes och sen ställ på den igen.

okej ja får se ifall jag rer ut det wink du vet inte hur mycket dom här motorerna laddar orginal? för på min mätare kommer jag upp i 0,9bar. men vågar inte lita på den för på tomgång så är inte mätaren på minus utan på noll.


Egen företagare
864 Inlägg
17 juli 2011
#9
0,7-0,8 ungefär. mätare på diesel brukar fungera lite sissådär då den aldrig får undertryck så mätaren går under 0

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

68 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#10
ahokej, smile men då borde det inte vara några problem om min nu skulle ladda 0,9. så jag inte tar sönder min motor


Egen företagare
864 Inlägg
17 juli 2011
#11
Det går att ladda 1,8 om motorn är i bra skick.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

68 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#12
snurbo_diesel skrev:
Det går att ladda 1,8 om motorn är i bra skick.

aha då kanske man skulle skruva upp han till 1,2 iallfall smile min har gått 18 000mil så borde vara rätt bra skick


2 266 Inlägg
18 juli 2011
#13
Ställer man ner pumpen så låter den mindre, har besiktat både 940 sedan och 945 båda dieslar med samma avgassystem 3 tum från turbon och en japs med 4,5 tums dieselböj inte ett ända klagomål. Då skulle de egentligen sitta katalysator på dom med

Ja ligger på 1,5-1,6 i ladd ett t-kors på wg slangen så laddar man drygt 1,2

svetsdiff !!!

2 266 Inlägg
18 juli 2011
#14
Turbotrycket original ligger på 0,9-1,00 enligt verkstadshandboken har den hemma så man kan hitta en massa värden

svetsdiff !!!

360 Inlägg
18 juli 2011
#15
graphix__ skrev:
hej var och hämtade mig en 940 diesel från 93 med d24td i. pumpen och turbon var lite uppskruvad. så när man gasar fullt så ryker den lite svart och så. Frågan är då om detta kommer gå igenom besiktningen eller kommer jag behöva ställa ner både turbon och diesel pumpen? eller räker det endast med pumpen?

mvh isak

Jag besikade min 760 turbodiesel med påställd pump och 2.5tums rakt rör, den sotade som på din film (kanske lite mer). Det fick jag en 2:a på "Sotning, dieslar får tydligen inte sota hur mycket som helst.) Sen var ju K-värdet åt helvete för högt med, 3.0 var gränsen, min låg på 5.0 tror jag. Och ljudet, att den lät mycket, var inte heller godkänt (visst dom mätte aldrig upp volymen med något intsrument) Men det fick jag 2:a på "Bullernivå för hög"

SBP är ett lotteri, har du tur så kommer du igenom eller så hittar dom fel på precis allt.


Egen företagare
864 Inlägg
19 juli 2011
#16
Egentligen så spelar det inte så jätte stor roll om det ryker mycket, så länge som all diesel är förbränd. Men ställer du på så pass mycket att inte motorn förbränner allt får man ett högt värde, och bilen går inge bättre för att pumpen är påställd mycket heller.

Kat på dessa bilar behövs inte.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se


Sök