2794
Sök

Hur ska blinkersrelä med 3 stift kopplas till blinkersspak (volvo duett HPD)

329 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej, och ja, jag har fått mycket problem med elen i min duett, men här kommer problemet --->


till och börja med:

3 stiftat blinkrelä:
30/51 --> måste väl var strömmatning, antingen via tändlås lr direkt på batteri?
87 ?
85 ?


7 stiftad opelblinkersspak (tänkte använda mig av den tillsvidare^^)

30 --> somsagt, strömmatning?
49aR --> anslutning högerblinkers
49aL --> anslutning vänsterblinkers
49a ?
56a ?
56b ?
56 ?



någon kunnig som kan fylla i de bitar som fattas?
hur de ska kopplas från relä till blinkers? ngt som ska jordas?
jag har nästan börjat tro att det är ett inbyggt relä i spaken xD

iaf så har jag haft det kopplat så här: (det ända som händer är att det klickar till just när jag drar i blinkersspaken, sen inget mer)

strömmatning inpå 30 på relät, sedan 87 eller 85 upp till 49a på spaken, sedan ut till lampor via höger/vänster ngt som ska jordas? orginal på duetten så är det 2 stiftat, varför 3 stift på detta?


ojoj, mö text, ngn som vill hjälpa till? smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

1 008 Inlägg
18 juli 2011
#2
Det verkar inte vara ett blinkrelä du har, det skall ha dessa siffror:

31  - jord
49  - matning ( tändningspluss/15-matning)
49a - till blinkersspak

7 stiftad opelblinkersspak (tänkte använda mig av den tillsvidare^^)

30 --> somsagt, strömmatning?
49aR --> anslutning högerblinkers
49aL --> anslutning vänsterblinkers
49a  = ansluts till 49a på blinkrelä
56a ? = till strålkastare helljus
56b ? = till strålkastare halvljus
56 ? = matning strålkastare


329 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#3
240bns tack för svaret, vad tror du att det kan vara? det satt i bilen när jag köpte den, och jag hade kopplat det på ngt sätt innan så att när jag tog spaken åt höger/vänster så klicka det i relät, som om den var på g att börja klicka när men blinkar

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

1 008 Inlägg
18 juli 2011
#4
Det relät verkar vara ett helt "vanligt" (förenklat) relä som styrs med matningen eller med 85/jord.
Relät kan vara avsett för pil-blinkers om det nu har använts till blinkers överhuvudtaget, eftersom relät lämnar en konstant spänning istället för pulserande.


329 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#5
240bns skrev:
Det relät verkar vara ett helt "vanligt" (förenklat) relä som styrs med matningen eller med 85/jord.
Relät kan vara avsett för pil-blinkers om det nu har använts till blinkers överhuvudtaget, eftersom relät lämnar en konstant spänning istället för pulserande.

har löst det, det var ett , antagligen orginal ljusrelä lolmadroll fick tag på ett blinkrelä, tvåstiftat, men den blinkar EEXTREEEEMT långsamt, höger så blinkar den inte fram, å bak är ljuset på hela tiin, ngt du vet ngt om ?

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

21 761 Inlägg
19 juli 2011
#6
Jordningar är alltid bra att kika på, speciellt när vissa lampor fungerar och vissa inte fungerar. Kolla även att det kommer tillräckligt med spänning till relät när du blinkar, jag vet att det ordinarie blinkrelät på min fars gamla Amazon blinkade ruskigt segt när laddspänningen sjönk (tex vid låg tomgång). smile

Han bytte till elektroniskt blinkrelä och då blinkar den med jämn hastighet oavsett lite lägre laddspänning eller normal spänning.

329 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#7
okay, jo det lustiga var att första tiden jag hade i blinrelät(ett par dar tillbaka) så funkade det pärfekt, höger och vänster, jordkontakter ska det inte vara fel på, kirrade de för ett par veckor sen, om de inte hoppat lös i lamporna

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se


Sök