Saab 900ng 1996 vibrerande ratt

skojswoop
8 maj 2011 · 7 Inlägg

tjooo ska försöka beskriva mitt problem så bra jag kan

ratten vibrerar starkt vid 90km men så fort jag trycker ner gasen så slutar det att vibrera har kollat runt på nätet och hitta info om att det kan vara differential bussning som är glapp kan det stämma eller är det nån som har nån annan ide ???

kan även lägga till att däcken är kollade och balanserade så är inte dom i alla fall

tack för all hjälp smile

SaabAnton
8 maj 2011 · 263 Inlägg

Har samma problem, nått man får leva med helt enkelt då va.

Saab 900 (1995)
Volvo C30 "T5" (2007)
Volvo S40 (2004)
Da_Bear Lökare
9 maj 2011 · 128 Inlägg

Kolla så inte något bromsok ligger och kärvar, hade samma fenomen på min 9000 och det var ett av oken som var slut.

Andromeda Rumpmas
9 maj 2011 · 3 860 Inlägg

skojswoop skrev:
tjooo ska försöka beskriva mitt problem så bra jag kan

ratten vibrerar starkt vid 90km men så fort jag trycker ner gasen så slutar det att vibrera har kollat runt på nätet och hitta info om att det kan vara differential bussning som är glapp kan det stämma eller är det nån som har nån annan ide ???

kan även lägga till att däcken är kollade och balanserade så är inte dom i alla fall

tack för all hjälp smile

Det känner jag med igen. Både på Aset och min "nya" 900 (ligger inte uppe på Garaget än). Är det inte balansen är det risk för att det som sagt är packboxarna som glappar.
På Aset provade jag att byta hjul med en kompis, med det vibrerade fortfarande, och mina hjul vibrerade inte på hans bil.

På både Aset och den nya är det i prick 90 km/h det uppkommer. Jävligt skumt...

Kan tillägga att det inte är några problem med vinterdäck på plåtfälg på någon av bilarna, utan bara med sommardäck på alufälg.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
skojswoop
9 maj 2011 · 7 Inlägg

kolla det precis var i väg och bytte till nya fina däck oxå så nu vibrerar det inte lika jävligt men sätter i gång vid 100km ungefär och alla oken och klossarna var helt ok ska nog fan lämna in bilen på felsökning är ju fan irriterande när man ska köra långt sad

Andromeda Rumpmas
9 maj 2011 · 3 860 Inlägg

skojswoop skrev:
kolla det precis var i väg och bytte till nya fina däck oxå så nu vibrerar det inte lika jävligt men sätter i gång vid 100km ungefär och alla oken och klossarna var helt ok ska nog fan lämna in bilen på felsökning är ju fan irriterande när man ska köra långt sad

Var medveten om bara att det är en operation som kostar sina 10k+ att åtgärda på en firma om det visar sig att det är packboxarna. Man måste plocka ned lådan om de ska bytas. Det kanske inte är värt det menar jag.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Asparagus
18 juli 2011 · 40 Inlägg

Kanske lite sent svar men jag hade liknande problem på min 900-95, berodde på att jag inte hade monterat centrumringarna till fälgarna fram.

skojswoop
20 juli 2011 · 7 Inlägg

ok ska nog kolla upp det kan ju vara så lätt tackar för alla svar smile

Jorsten
20 juli 2011 · 376 Inlägg

glapp drivaxel?

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
Andromeda Rumpmas
20 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Jorsten skrev:
glapp drivaxel?

Det är det fenomenet problemet med packboxarna leder till sad

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang