850 T5 -94 invändig motortvätt

Yacco
25 juni 2011 · 124 Inlägg

kanalerna som går från oljefällan ner till tråget är täppta tänkte plocka ner oljefällan och ner med tråget och ta tryckluft och rensa där imellan men finns det inte ngt lättare sätt att göra det på? typ att hälla i Pro-Tec Engine flush eller ngt? tacksam för svar!

MVH Jacob

Marlboroman
25 juni 2011 · 8 234 Inlägg

Nej, det finns inget lättare sätt om det är ordentligt igensatt. Engineflush är bara bortkastade pengar och kan om man har otur orsaka skador istället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mazdakillen Motormontör
25 juni 2011 · 437 Inlägg

Engingeflush är väldigt effektigt att göra rent med.
HAr kört det på många bilar inklusive mina egna bilar och har aldrig haft problem med det, däremot har det löst massor av problem både vad jag har hört och upplevt själv.
Finns inget sätt i världen tex att få tyst på en 626 hydrallyftare när det tickar.
Medlet i sig är i praktiken bara ren Diesel men det är det bästa att göra rent motorn med.
Däremot din idée där med att plocka ner oljefällan är väl kanske inte helt dummt men frågan är om du inte gör det lite i onödan med  tanke på är motorn såpass sktig där så kan du ju fundera på vad resten är då.
Kör en eller två enginflushes och tidigarelägg oljebytena.... Max 500 mil och inte en enda meter längre. När du har gjort det så byt ut alla slangar till vevhusventen och se till att alla anslutningar är rena och fina.
Om du kan få tag i ett bättre oljefilter än tex mekonomen osv ett typ HKS likande filet fast motsvarande för Volvo som både har bättre flöde och  filtrering och trågskruv som är magnetisk så du får ner mängden spån i motorn så ska du se att din motor kommer vara kanonfin sen.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Marlboroman
25 juni 2011 · 8 234 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Däremot din idée där med att plocka ner oljefällan är väl kanske inte helt dummt men frågan är om du inte gör det lite i onödan med  tanke på är motorn såpass sktig där så kan du ju fundera på vad resten är då.

Förstår ditt resonemang, men det verkar saknas ett steg i det. Nämligen: om motorn är så smutsig inuti, vill man då verkligen riva loss smuts (koks) som sitter fast och dra runt det i motorn? Dessutom är oljefällan på vitblocken gjorda som så att man lär riva ner och göra rent på det gamla hederliga sättet. En ytterligare fördel med att ta ner tråget föresten är att man göra ren oljesilen ordenligt som brukar koksa igen och orsaka lågt oljetryck och tickande lyftare.

Ska ventilationen i teorin kunna rengöras med engineflush så lär medlet man häller i förångas så att det kan nå ventilationen och lösa upp koksen. Visst kan det stänk upp tillsammans med oljan som vanligt, men inte i dem mängder som krävs. Alternativt lär medlet ha armar eller nåt så att det kan klättra upp själv. Det vore bra om det fanns en fungerarnde flaskrenovering för detta, men det gör det inte. Inte ens i teorin.

Mazdakillen skrev:
Kör en eller två enginflushes och tidigarelägg oljebytena.... Max 500 mil och inte en enda meter längre.
Om du kan få tag i ett bättre oljefilter än tex mekonomen osv ett typ HKS likande filet fast motsvarande för Volvo som både har bättre flöde och  filtrering och trågskruv som är magnetisk så du får ner mängden spån i motorn så ska du se att din motor kommer vara kanonfin sen.

Finns ingen mening med att hålla på och byta så ofta. Byte var 1000:e räcker bra och använda original oljefilter. Det är andra saker som är viktigare att tänka på. Och magnetisk trågbult är väl kanske bra, men magneten lär vara löjligt stark för att få tag i dem små spån som inte fastnar i filtret och får den tag i stora spån så är det försent redan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Yacco
25 juni 2011 · 124 Inlägg

men om jag häller i den där engineflush och låter motorn stå på tomgång en stund och sen tömma motorn på olja och hälla i ny och byta oljefilter och tändstift så borde det väl nästan lösa upp det som är igensatt i dom kanalerna?

Marlboroman
25 juni 2011 · 8 234 Inlägg

Yacco skrev:
men om jag häller i den där engineflush och låter motorn stå på tomgång en stund och sen tömma motorn på olja och hälla i ny och byta oljefilter och tändstift så borde det väl nästan lösa upp det som är igensatt i dom kanalerna?

Det kan rensa lite i dem kanaler där oljan normalt rör sig men hur mycket beror på vilken kanal det är och hur igenkoksad den är. Men det kan inte rensa vevhusventilationen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mazdakillen Motormontör
26 juni 2011 · 437 Inlägg

Det är en väldig skillnad på att köra en engingeflush på burk och en på verkstad som har en speciell maskin som gör.
Kokset du sliter bort när du gör en engingeflush på burk hamnar i oljefiltret medan en riktig maskin suger ut kokset ut ur motorn.
Sen så det är inte bara koks du blir av med utan en rad annat slagg å smuts.
Har själv kört det och märkt att oljan håller sig fräsh betydligt längre.
Normalt settvid 200-300 mil burkar oljan inte vara svart men ha blivit något mörkare.
Kör du engingeflush kommer oljan se ut som du hällde i den i morse och där kan ju vem som helst utan att vara ingenjör räkna ut att det är nyttigt med engingeflush.
Istället för ha igensatta kanaler med mera.
Oljebytes intervallen är ju såklart relativ men är man standard så klart kanske tusen mil räcker men kör man lite mera aktivt så är var 500e mil rekomenderat, speciellt om du sen har trimmat och kör turbomotor då oljan i turbon går extremt varmt och utsätts för extremt tryck.
Som sagt allt beror på hur ofta man känner för att slita ut sin motor.
De magnetiska oljetrågsskruvarna har en tillräckligt stark magnet för att dra till sig kanske inte all spån men betydligt mer än vad man får ut annars, vill man vara extra noga så har bla HKS med flera magntiska ojefilter.
Åker man mycket streetrace, banträffar eller köra ofta hårt med sin bil så kräver den service därefter.
Visst standardgrejer kan funka såklart men vill man verkligen vara på rätsida så får man kosta på sig lite.
Det ska inte vara billigt att äga bil, det ska vara roligt wink

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
jonTe
27 juni 2011 · 5 710 Inlägg

Men som sagt....spolningen spolar oljekanalerna och komponenter som tillhör systemet eller som berörs av oljan....vevhusventilationen är ingen oljekanal = där blir det inte rengjort.

MVH Jonas
..............
Mazdakillen Motormontör
27 juni 2011 · 437 Inlägg

jonTe skrev:
Men som sagt....spolningen spolar oljekanalerna och komponenter som tillhör systemet eller som berörs av oljan....vevhusventilationen är ingen oljekanal = där blir det inte rengjort.

Det är sant... den får man gnida själv eller byta ut slangar å sånt.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Yacco
20 juli 2011 · 124 Inlägg

om man ska plocka ner tråget måste man plocka bort oljepumpen med då?

Marlboroman
20 juli 2011 · 8 234 Inlägg

Pumpen kan sitta kvar, den behöver man inte ta loss. Däremot lär man ju ta loss röret som går ner i tråget, det som suger upp oljan. Kom ihåg att rengöra silen i det röret ordentligt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang