4174
Sök

Inställning för kamrem och tändning b230ft

10 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Tjena har en 760 med b230ft som jag köpt och det verkar som förra ägaren inte var så seriös o bara plockat ihop det jag har en känsla att det inte stämmer och kåpan med markeringarna finns inte så tänkte har nån nått bra sätt att ställa in kamen exakt och hur man ställer in tändningen på ett bra sätt?

749 Inlägg
19 juli 2011
Tändningen är ej justerbar.
Det ska finnas ett jack i brickorna för vevaxlens kamdrev som är nollmarking då den står emot en markering i aluminiumbröstkåpan som är monterad runt vevaxlen.
Kamaxeldrevets markering ska vara rakt uppåt.
Balansaxlens markering skal vara rakt åt höger el horisontellt.
Senast redigerat av Bjornn (19 juli 2011)

10 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
okej jag var ute o kolla o jag vet inte om han har satt dit dreven rätt ens för markeringarna stämmer inte överäns med varandra sad

749 Inlägg
19 juli 2011
maaartinw skrev:
okej jag var ute o kolla o jag vet inte om han har satt dit dreven rätt ens för markeringarna stämmer inte överäns med varandra sad

Dreven passar bara på ett sätt och går ej sätta fel.
Hur balansaxlen står spelar egenligen igen roll.

10 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
okej på vevaxlen är markeringen på inesta bricka ?

10 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
jag tänkte köpa ett komplett el system från en 945 ft vet du om nånting skiljer om jag skulle sätta det elsystemet i 760 ft ?

749 Inlägg
20 juli 2011
maaartinw skrev:
jag tänkte köpa ett komplett el system från en 945 ft vet du om nånting skiljer om jag skulle sätta det elsystemet i 760 ft ?

Är 760 88-?
Vet ej hur mkt som skiljer, men vet iallafall att 760 instrument ej är samma som till 940 iallafall inte på min 760 med V6.
Dock passar ett 940 instrument i panelen.
Tror att mycket skilljer iallafall.
Det är nog större skillnader på 740/940 och 760- 88- än det är mellan 850 och v70 I.

Volvo 760 har säkringsbox i vänsterkant på instrumentpanelen och reläbox till vänster om passagerarens fötter, alltså iallafall helt olika placeringar.
Dock om man är duktig på el så kan man säkert koppla ihop det.
940 kabelhärvan går ju koppla på en 760 säkringsbox om man vet vilken säkring allt ska gå på.

Men varför vill du byta kabelhärva är den sönder?
Annars finns det ju ingen anledning.

Tror att motorkabelhärvan ifrån "motorkabelhärvans huvudkontaktstycken" i motorutrymmet är exakt lika ut till motorn, men är ej säker.
Senast redigerat av Bjornn (20 juli 2011)

749 Inlägg
20 juli 2011
maaartinw skrev:
okej på vevaxlen är markeringen på inesta bricka ?

Ja där finns ett jack.
Kamaxelens position kan man också grovkonrollera genom att plocka bort fördelarlocket bak på kammen och kontrollera om rotorn är i position för att tända på 1:a cylinder.

10 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
jag köpte ett par chippade guld boxar till b230 ft men dom passar inte så börjar fundera vad det är för elsystem i bilen xD. okej aa jag får göra det smile får tacka för så snabba svar !smile

749 Inlägg
20 juli 2011
maaartinw skrev:
jag köpte ett par chippade guld boxar till b230 ft men dom passar inte så börjar fundera vad det är för elsystem i bilen xD. okej aa jag får göra det smile får tacka för så snabba svar !smile

Okej, det beror nog på att du kanske har ett annat bränslesystem som heter jetronic 2.2.
Tror alla 940 har jetronic 2.4 eller kanske yttligare något annat system.
Har du ingen självdiagnos med lysdiod så har du ett jetronic 2.2 system.
Tips är.
Kanske funkar det om man jämför in och utgångar i motorstyrdonens kabelhandskar och eventuellt kopplar in 760 kabelstammens in och utgångar i en handske som passar guldboxen.
Dock bör det vara samma bränslesystem till att börja med och systemen måste ha exakt rätt komponenter som 940.

Skillnaden på jetronic 2.2 och 2.4 är nog inte så stor, så man borde nog kunna uppgadera ett 2.2 till 2.4,  genom att koppla in rätt komponenter och koppla dem rätt till motorstyrdonet.
Har aldrig försökt göra det men det borde gå om man gör rätt, det borde också vara betydligt enklare och blir bättre än om man byter hela kabelstammen. De flesta kablarna är ju redan dragna det handlar bara om att koppla dem rätt och eventuellt lägga till något eller byta någon/ några komponenter.
Senast redigerat av Bjornn (20 juli 2011)

10 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
okej tack då vet jag !smile

Sök