2674
Sök

Hjälp!?! Med bil som inte vart besiktad på en evighet! (Tvungen att regbesikta?)

9 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Har köpt en Ford Transit 69:a för en billig peng. Bilen är jättefin i plåt. Under är den också jättefin. Är lite arbete kvar för att få ut den på vägen. Nu till problemet:

Bilen har vart avställd/obesiktad sen mitten på 80-talet o ägaren vid den tiden tröttnade på antagligen på den sletna gamla V4:an o slängde ut den. Han satte istället in en B21:a. Inget vrålåk därav men lite mer hästar till hands, dessutom inte lika törstig. Efter detta blev bilen stående tills han jag köpte bilen tog över den för nåt årsedan. Han bytte bromsar på kärran o nu undrar jag.

Jag kommer antagligen få jätteproblem att få igenom den på besiktningen nu eller vad tror ni? Originalmotorn va på 59 kw o b21:an verkar va på 73 kw ungefär.

Vad är det bästa att göra i detta läget?

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Transito (20 juli 2011)

612 Inlägg
20 juli 2011
Jag hittar inget intyg hos SFRO som säger något om hur mycket effekt/vrid den bilen får ha, så det bör betyda att den får ha max 20% högre effekt och 10% högre vridmoment än original (och det är oftast vridet det stupar på, så kolla upp vad den hade original).

För att få ha mer effekt behöver man regga den som ombyggt fordon, vilket i princip betyder byte av hela drivlinan och bromssystemet till bättre prylar. Mycket jobb för liten nytta.

Ett annat alternativ är givetvis att skaffa en originalmotor igen. Kanske lika intressant som en gratis rotfyllning med tanke på den måttliga originaleffekten.

Alternativ tre som borde kunna fungera är att leta upp minsta syskonet i B21-skaran, nämligen den ganska sällsynta Volvo B17A, den satt visst huvudsakligen i 240 som hamnade utomlands så det kommer inte bli helt lätt att få tag i såna. Fördelen med den är att den har 90hk (66kW) och 132Nm, alltså inom 20%-gränsen för effekt, och förhoppningsvis inte för mycket vridmoment heller även om det säkert blir på gränsen. När bilen en gång blivit reggad med bytt motor är det osannolikt att någon kommer lägga märke till om en B17A byts till en B21A eller B23A med sisådär 10-20hk mer - om du vill ha en större motor alltså, annars funkar säkert B17 också bra om du inte har för mycket motvind. wink

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2011
Testa bes utan att säga något? smile Den kan ju alltid gå igenom eller hur? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

9 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Jo det borde ju kunna gå tongue. Är ju många transiter som kör runt med B20:or o liknande smile

9 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Tack för svaret G-sson smile. Några andra motor-alternativ?  Får verkligen tänka ut nåt smart här... Tror du de kommer kinka ur på B21:an?. Hur noga är de vid dessa tester på en sån gammal bil? Fattar ju att man inte kan sätta in vilken motor som helst men.... Blir ju antagligen en fin dekal i rutan o bärgning om jag kuggar på det dock.

Sök