3486
Sök

Skruva isär en bil / renovera

27 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Funderar på att köpa mig en bil att skruva i, är man inte särskilt kunnig så
finns det alltid nån som vill vara med på ett hörn.

Om jag skulle välja t.ex. Volvo 2serie, så funderar jag på att ha en att köra med
som veteran eller liknande men även en som man kan skruva i, då tänkte jag
man skulle skruva ner den helt i molekyler, gå igenom karossen och sen kanske
måla den om det skulle behövas, kanske kunde lyckas även med det själv på nått sätt.

Sen är det dags att gå igenom alla lösa delar och börja sätta ihop den,
som en renovering men det går ut mer på att lära sig skruva och om inte alla
defekter åtgärdas innan bilen skruvas ihop helt så har man ju en lista på de
åtgärder som är kvar att göra i efterhand.

Volvo 240/245 känns som rätt bil, 242 hade vi väl också,
det är lätt att hitta delar till dom, man kunde kanske köpa
eller rädda en som står i höggräset att plocka delar från
och skaffa ett litet reservdelslager.

Vad tror ni om detta? Att lära sig skruva på detta sätt?

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
19 juli 2011
Låter väl som en vettig idè om du vill lära dig skruva, Nånstans måste man ju börja.. Men tänk på att ha gott om förvaringsutrymme, en bil i beståndsdelar tar en hel del plats.

"My drinkingteam has a racingproblem"

27 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Man får köpa många plastbackar.....alla storlekar.
Får se om jag inte lyckas bygga mig ett reservdelslager på annan adress.

Då riskerar man inte att få det fina nya garaget fullt med *skit*.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
19 juli 2011
Låter som en bra idè! Glöm inte å märka upp saker å ting, så du vet vart de ska sitta sen..

"My drinkingteam has a racingproblem"

27 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Hade den tanken jag med, märka upp allt så har man lite koll sen.

27 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Om man skulle göra en gammal volvo plåtren helt, vore det en idé att kapa ner karossen och sälja den till återvinningen för metallpriset?

Kunde man tjäna en slant på det tror ni?

I så fall tar man reda på det som är nått att ha resten åker på tippen + metaller hamnar under den stora
magneten och vägs.....så blir det en slant eller 2 där.

1 kr per kg och det skulle bli kanske 1 ton så är det en tusing iallafall.
Sen kan man kränga delar på nätet sen, ha en liten egen volvo skrot....

27 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Vad skulle det kosta att få en fullstor 240 lackad?

785 Inlägg
19 juli 2011
20 burkar Hagmans "Rallysvarta" räckte bra till min 240... hehe
Vet dock inte om hagmans säljer denna produkt längre dock.. Kolla biltemas Matt svart..

Men av en halvseriös lackare som inte bryr sig om kvitto, och utan "show" lack, så 10 - 15 tusen får du nog räkna..

Jag gav nästan 300 för mina burkar...  smile

Its not the fart that kills, its the smell...

27 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Ska vara en fin färg och sen ska den putsas blank, gärna ljusblå så det måste se bra ut.
Eller så köper man en som inte är alltför ful i lacken.

Pim_Pim
19 juli 2011
Fredde_Vette skrev:
20 burkar Hagmans "Rallysvarta" räckte bra till min 240... hehe
Vet dock inte om hagmans säljer denna produkt längre dock.. Kolla biltemas Matt svart..

Men av en halvseriös lackare som inte bryr sig om kvitto, och utan "show" lack, så 10 - 15 tusen får du nog räkna..

Jag gav nästan 300 för mina burkar...  smile

Det var riktigt billiga burkar tongue wink

785 Inlägg
19 juli 2011
14,95:- / st för vara exakt.. Hehe
Detta var ifs några år sedan... Typ 20...  smile

Its not the fart that kills, its the smell...

612 Inlägg
20 juli 2011
Ett vanligt misstag nybörjare gör är att ta sig an för stora projekt på en gång. Bilen skruvas sönder, och sedan när dom inser att dom inte har tid/ork/kunskap till att sätta ihop det blir projektet stående tills det antingen säljs eller släpas till skroten. Det är betydligt bättre att börja smått med renovering av en mindre del av bilen, då är det ganska snabbt gjort att få ihop den igen och om man har gjort misstaget att blanda ihop alla smådelar man plockat loss är det inte hela världen om det tar en stund att räkna ut vilken bit som ska sitta var - särskilt inte om man har det ganska färskt i minnet hur det satt när man plockade sönder det.

Visst, man får inte en helrenoverad bil rakt av, men man får en bil som kommer gå köra igen efter en helgs arbete i garaget istället för att stå där medan man lägger varenda ledig stund på den under ett år innan man tröttnar och köper en körklar bil.

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 juli 2011
Jag tycker du, om du verkligen vill vara grundlig, ska titta på något annat än en 240? Varför inte skaffa en gammal engelsk vagn från 50-60talet. Tex en Austin A30-35 eller en Morris/Wolseley etc. Hundkoja kanske. Delarna är billigare och det finns massor att tillgå. Emellertid är det en stor fördel om det är en komplett bil om man tittar på gammalt.

Lacka kan du göra själv med en så pass liten bil. Skaffar du cellulosafärg så blir det riktigt bra med lite övning. Jag har lackat min bil själv och det är väldigt hög finish. Flera tunna lager som slipas och poleras. Busenkelt. På en nyare bil, tex en 240 blir det så att säga fel med den typen av lack.

Mekaniken på en gammal bil är också otroligt simpel, och verkligen underbar att grotta i. Till och med en 240 blir snabbt modern och plastig i jämförelse. Sedan gör det ju inget om projektet stannar av, tar 10 år. Under tiden kan du skaffa en annan hobbybil som du kör med.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

27 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Man skulle fått tag på en volvomotor att skruva i och tittat på och lärt sig
motorn i sig, sen finns det nått som kallas för rullande renovering.
D.v.s. folk kör men skruvar med den emellanåt, jag känner en som
mest kör gamla mercor typ compakt då och dom  är välskött
tack vare att han gillar att skruva och hålla ordning på grejerna.

Så man kunde haft nått som kan skruvar i men ser till så att det inte tar för lång
tid att sätta ihop den och köra med ändå, eller så har man ett ytterliggare objekt
som man verkligen kan skruva isär helt, kanske en rosthög som man vill plocka delarna av.

Kanske köra metallskrotet till återvinningen sedan?

Jag planerar att göra en liten stuga på en tomt familjen har, en liten frigga där på 15 kvm
så har man helt plötsligt ett förråd med en massa volvodelar sorterat och lagt på hyllor.
Vore en idé.

Sök