4147
Sök

Kamrem/spänrulle. felmonterat.

Helt vilse
103 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Hej, fick nyss ett samtal ifrån personen som köpte som köpte en bil av mig för ca 2 månader sen.

1,9tdi golf 4.

Det hade börjat låta konstigt om motorn så de lämnade in den till en verkstad och där sa de att det var något med kamremmen som var fel. Att en spänrulle var felmonterad och att de blir tvungna att byta kamremm igen. 8tusen skulle det kosta. Sen undersökte dem bilen ännu mer och så sa dem att bilen kan ha varit krockad för att någon svetsat i oljetråget. Den svetsningen var gjord när jag köpte bilen och det är bara hålet för pluggen till tråget som är igenlagt, så antagligen så har väl någon nån gång haft sönder pluggen så att de blivit tvungna att lägga igen hålet?

Kamremmen byttes 80mil innan jag fick bilen såld, det gjordes hos auktoriserad verkstad.

Nu tycker de att jag har blåst dem, och vill att jag ska ta på mig skulden..
Jag mår jättedåligt för jag vet hur det känns, men vad ska jag göra? Jag har aldrig haft några problem med bilen och vi gjorde aldrig några större ingrepp i motor eller chassi. Bara service.

somsagt, jag vet hur det känns.. Köpte en audi a6 allroad 2.5tdi -02. En vecka senare så får jag veta att jag blir tvungen att betala 12.000;- för att byta vattenpump och annat. För bilen koka hela tiden.

jag är verkligen ovetandes om detta och tycker det är skittråkigt.. men samtidigt så är det ju inte mitt fel, men det tror dessa människor och dem lär väl fortsätta tro det även om jag lovar och svär att jag inte visste att något var fel.

Min stora fråga, kan man montera spännrullar fel vid ett kamremsbyte? Eller kan det vara så att verkstaden dem har lämnat in bilen till bara vill tjäna en hacka?

tacksam för hjälp/svar.

Mvh

octavia RS -03 prylar köpes
Golf 4 rs/r32 "look" frontspoiler tillsalu.

Smålänning
7 887 Inlägg
21 juli 2011
Just dom motorerna vet jag inte om det går att montera rullen fel, men det går i många bilar. Men ett sånt misstag ska inte en auktoriserad verkstad göra...

Förklara för dom som det är, är dom idioter så skiter dom i det, är dom vettiga begriper dom själva.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Helt vilse
103 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
nej man kan ju tycka det. och vi har alltid lämnat in våra bilar till dem för kamremsbyte. Aldrig uplevt några problem tidigare.

tragiskt..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 juli 2011
Men då måste det ju finnas garanti på det ursprungliga kamremsbytet?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Helt vilse
103 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
ja om man hade haft kvittot så..

1 915 Inlägg
22 juli 2011
Ring eller åk till verkstan och prata med dom.
De bör se i sitt system att bilen varit där och bytt kamrem, så garanti borde inte vara nåt problem om det är en seriös verkstad.

Men det är egentligen inte dina bekymmer, är nya ägaren som borde ringa o prata med dom.

Du har inget att må dåligt över i detta fall. Inte du som har gjort något fel, inte du som bytt kamrem och du kan omöjligt veta om verkstaden har gjort något fel med monteringen.

Du kan säga till nya ägaren, att han/hon får ta kontakt med verkstaden där kamrem byttes.

08Jensen skrev:
ja om man hade haft kvittot så..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 813 Inlägg
22 juli 2011
det var ett dålt fel som inte du kunnat säga te nya köparen. sen efter 2 månader oxå så vem vet. han kanske har mekat själv hemma under denna tid och inte fått ihop bilen å skruvat dit å rullat den till en verkstad så har dom hittat att det inte e rätt..   du har ingen som helst skyldighet att betala lr göra något i detta fall..  det e nya ägarens eget fel (låter fel men så e det) att han inte kollade upp bilen bättre.

hade samma problem fast var en motorcross.. köparen provkörde å allt den gick hur bra som helst. han ringde några timmar efter han köpt den å sa att den inte funka längre att han ville ha pengar tillbax. för han hade kört med den å den hade gått sönder.. satt nästan helt ny kolv i bytt på firma så ja sa te honom ring te firman ja hade inga problem med den och du körde med den själv här hemma. vad kan ja göra ? kan ta tillbax den men då får ju du stå för rep vad det kostar för det e du som kört sönder den.. sen hörde ja aldrig av honom igen...

så e det att köpa beg utan garanti tyvärr.. man kan bli blåst som fan lr bara ha otur att det ska hända efter köp..  dock 2 månader efter tycker ja inte han ska gnälla.. plus köper man bil på blocket ska man alltid teckna beg försäkringen. finns den inte med i annonsen be säljaren teckna en sådan och lägg då den 1000lappen extra vid köp.. kan löna sig riktigt mkt faktiskt.. värt den lilla pengen om man köper en bil för 50 000kr å ger 51000 kr å motorn rasar å vips du betalar kanske 2000kr till och har helt nya grejer i din motorn.. annars kasnke det hade kostat 30 000kr att laga motorn..

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Sök