Besikta med twinpipes

ejon_850
23 juli 2011 · 878 Inlägg

Tja!
Hur är det när man besiktar en bil med twinpipes?

Besiktade min och dom tog avgasprov från ena röret bara och pluggade inte ens andra?, ska dom verkligen göra så? läcker ju ut där :S Fick höga avgasvärden med så tänkte att de beror på de???

Hjälp kunniga?

MVH

All The best
MVH
Jonas .L
Erick
23 juli 2011 · 4 767 Inlägg

Du kan få för hög lambda av att inte plugga det andra röret, då den suger luft den vägen. Sätt en fot emot det andra röret bara..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
ejon_850
23 juli 2011 · 878 Inlägg

Erick skrev:
Du kan få för hög lambda av att inte plugga det andra röret, då den suger luft den vägen. Sätt en fot emot det andra röret bara..

Är de mitt jobb och göra det när den besiktas ??

All The best
MVH
Jonas .L
dawwe ...has left the building...
23 juli 2011 · 4 474 Inlägg

Normalt så har man väl en "kollektor" eller va det heter där avgasrören från respektive cylinder möts o går ihop till ett eller möjligen två rör, men på en "femma" skulle jag gissa att det är ett rör... Är det 2 rör så brukar det finnas en "X-over" strax innan katten/kattarna. Är det dubbla kattar (och rör!) därefter hela vägen kan det ju tänkas att den ena "katten" är kass... I ditt fall har jag svårt att se att ditt avgasstrul skulle bero på att de bara mätte i ena röret. Läs av felkoder som första steg.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Erick
23 juli 2011 · 4 767 Inlägg

ejon_850 skrev:

Erick skrev:
Du kan få för hög lambda av att inte plugga det andra röret, då den suger luft den vägen. Sätt en fot emot det andra röret bara..

Är de mitt jobb och göra det när den besiktas ??

Eftersom bilen inte har två pipor orginal skulle jag nog kanske tycka att det är lite ditt ansvar att hjälpa besiktningsmannen med den saken iaf. Det är ju trots allt i ditt intresse att bilen går igenom smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
RD_87 Skrotsamlare
23 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Men de brukar ju hänga dit två anslutningar när det är 2 pipor, de gör det på min bil iaf. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
23 juli 2011 · 423 Inlägg

RD_87 skrev:
Men de brukar ju hänga dit två anslutningar när det är 2 pipor, de gör det på min bil iaf. smile

Mäts dock bara i den ena wink

RD_87 Skrotsamlare
23 juli 2011 · 4 031 Inlägg

M_Erlandsson skrev:

RD_87 skrev:
Men de brukar ju hänga dit två anslutningar när det är 2 pipor, de gör det på min bil iaf. smile

Mäts dock bara i den ena wink

Korkat som fan i så fall, min bil kan ju ha jävligt olika värden på höger & vänster cylinderbank. Så då säger ju mätningen inte mycket, blir nästan irrelevant.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
23 juli 2011 · 423 Inlägg

RD_87 skrev:

M_Erlandsson skrev:

RD_87 skrev:
Men de brukar ju hänga dit två anslutningar när det är 2 pipor, de gör det på min bil iaf. smile

Mäts dock bara i den ena wink

Korkat som fan i så fall, min bil kan ju ha jävligt olika värden på höger & vänster cylinderbank. Så då säger ju mätningen inte mycket, blir nästan irrelevant.

Har du nån form av x-pipe eller liknande i systemet? Då räcker det att mäta i ena, två separata rör så stämmer det du skriver.

RD_87 Skrotsamlare
23 juli 2011 · 4 031 Inlägg

M_Erlandsson skrev:

RD_87 skrev:

M_Erlandsson skrev:

Mäts dock bara i den ena wink

Korkat som fan i så fall, min bil kan ju ha jävligt olika värden på höger & vänster cylinderbank. Så då säger ju mätningen inte mycket, blir nästan irrelevant.

Har du nån form av x-pipe eller liknande i systemet? Då räcker det att mäta i ena, två separata rör så stämmer det du skriver.

Det är väl klart att det jag skriver stämmer! wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang