7302
Sök

Seat leon stella 1,4 kamremsras! söker för lösning på annat sätt!

172 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Hej hopp! Då har man köpt en leon -01 som råkat ut för kamremsras. Jag har inte fått hem bilen än men förbereder mig på det värsta. Jag har kollat upp på bildelsbasen och laga men ingen har topplock till 1,4an.
Vet någon hur mycket 1,4 och 1,6an skiljer sig? Hur brukar topplocket se ut efter sånhär händelse, endast ventiler eller även kammar och godset i topplocket? Vore snällt om någon kunde förklara hur jag ska lösa detta på bästa sätt!
Mvh anton
ursäkta wall of text, skriver från mobil:-)

Offroad Racing
3 123 Inlägg
26 juli 2011
Även kolvarna kan ha tagit stryk... För jag antar på det du skriver att det är en sån motor som får ventilsallad om kamremmen går.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

172 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Ska inte säga alla men nästan åtminstonde alla nya bilar får väl ventilsallad av kamremmen går? Ja jag vet men hoppas på att dom klarar sig annars är det jävla klena kolvar / hårda ventiler:-)

2 656 Inlägg
26 juli 2011
dappe89 skrev:
Ska inte säga alla men nästan åtminstonde alla nya bilar får väl ventilsallad av kamremmen går? Ja jag vet men hoppas på att dom klarar sig annars är det jävla klena kolvar / hårda ventiler:-)

nee varför skulle dom vara klena ?? kan väl visst få stryk

172 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
ekelund88 skrev:
dappe89 skrev:

Ja visst kan dom det men jag menar att ventiler böjer sig oftast före kolvarna men det är klart att både kolvar och lager gett sig.

2 656 Inlägg
26 juli 2011
dappe89 skrev:
ekelund88 skrev:
dappe89 skrev:

Ja visst kan dom det men jag menar att ventiler böjer sig oftast före kolvarna men det är klart att både kolvar och lager gett sig.

dom kan bli duktigt skadade de har jag varit med om smile

8 283 Inlägg
26 juli 2011
Det bästa i ditt fall är egentligen att ta hem bilen och riva av toppen för att se hur kolvarna ser ut. Och sen fundera på om du ska byta topp eller kanske hela motorn. För som sagts redan i tråden så kan ventiler ge väldiga skador på kolvar.

Sök