7045
Sök

Behöver hjälp med Ljudsystem!

396 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
Tjena. Jag har en nyköpt epa och är mycket bil intresserad, en Duett. Jag ska modda om den helt, jag är ganska händig så det blir glasfiber dörrar, baslåda, kylskåp, ac schrieter bmw stolar, street race däck bak, scoop, kanske nya speglar, motivlack, kanske bodykit. Det som jag inte riktigt förstår är hur man kopplar ljudsystemet. Jag ska ha 4 st gas metall 10:or sen så 2 st pioneer 6.5 och 2 st gas 6.5 i dörrarna. Men jag vet inte vilka slutsteg jag ska ha och hur man kopplar allt, alltså inte en blekaste, jag har sökt här och på internet men förstår ändå inte. Kan nån rita eller nått hur man drar alla kablar och vilka kablar som jag ska köpa.

Mkt tacksam för svar!

MVH Johan

21 761 Inlägg
15 januari 2007
Då passar det nog bra med ett monoblock till basarna och ett 4-kanals steg till de andra högtalarna tycker jag.

Hur mycket tycker du att det får kosta ungefär?

914 Inlägg
15 januari 2007
om han ska ha 4st basar anser jag att det vore bättre med ett 2 kanals steg då kan han pararellkoppla dom i 2 par till 2 ohms last.

396 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
slutstegen får gå på max 3000. Måste ha pengar till annat också. vad händer om man tar ett 4 kanaligt slutsteg till basarna? det är ju fyra kablar till basarna, bara koppla rätt in i slutsteget. eller har jag fel igen?

914 Inlägg
15 januari 2007
du har inte fel alls där. Enda skillnaden är att du får en last på 4ohm istället för 2ohm. De flesta steg är specade att ge ung samma effekt med bägge lasterna. Men om ekonomin är lite taight köp hellre ett rejält steg till basarna och spara ihop mer pengar och köp sen ett steg till mellanregistrerna.
Senast redigerat av Ronnie.L (15 januari 2007)

396 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
Jag frågade brl och dom sa ett gas x4 steg
Så då är bara frågan, vilket steg till mellanregistret? och den ännu större frågan vilka kablar, tjocklek, säkringar, hur drar man igentligen?

6 851 Inlägg
15 januari 2007
Ronnie.L skrev:
om han ska ha 4st basar anser jag att det vore bättre med ett 2 kanals steg då kan han pararellkoppla dom i 2 par till 2 ohms last.

Men har han ett BRA monoblock så kan han koppla ner det till 1ohm om de har en 4ohm spole/bas..

396 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
Om nån kan förklara hur jag ka koppla in 4 st 6.5 högtalare 4 st 10" basar 2 st slutsteg och en huvudenhet, utan att allt smäller i luften så har ni mig med bilder och hela skiten i projekt forumet. Det är det enda som saknas.föreställ er att jag har ett gas x4 4 kanaligt slutsteg och ett mutant 2 kanligt slutsteg, hur kopllar jag allt och vilka kablar och säkringar behövs.

MVH Johan

396 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
Jag har fattat det mesta nu. Men om jag har ett 2 kanaligt slutsteg hur kopplar jag in 4 högtalare? och sen så när man har 2 slutsteg, köper man 2 st slutstegs kabelkit då eller? behöver svar snarast!
MVH Johan

21 761 Inlägg
16 januari 2007
johanhhh skrev:
Jag har fattat det mesta nu. Men om jag har ett 2 kanaligt slutsteg hur kopplar jag in 4 högtalare?

Då kopplar du ihop två basar parallellt med varandra och ansluter dem till ena kanalen, sedan kopplar du ihop de andra två basarna parallellt med varandra och ansluter dem till andra kanalen. 

johanhh skrev:
och sen så när man har 2 slutsteg, köper man 2 st slutstegs kabelkit då eller? behöver svar snarast!
MVH Johan

Det bästa att göra när du ska ha flera steg är att bara dra en grov pluskabel med säkring från batteriet och bak i skuffen till ett kopplingsblock(powerblock eller fuseblock), sedan drar du korta pluskablar från blocket till vardera steg.

Då har du gjort på ett bra och enkelt sätt, dessutom finns även möjlighet till kanske ytterligare inkoppling av steg under förutsättning att den grova pluskabeln från batteriet är tillräckligt kraftig.
Senast redigerat av Drönirettab (16 januari 2007)

396 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
Sista frågorna, vart sätter jag jorden? i slutsteget och sen i bilen eller? Och hur parallel kopplar jag ihop basarna? bara drar in 2 sladdar i en snutt grövre sladd eller?
Senast redigerat av johanhhh (16 januari 2007)

396 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
Ingen som vet?

21 761 Inlägg
17 januari 2007
Ja, jordkabeln sätter du i en kraftig karossdel som tex bulten för bakbältena eller någon annan kraftig bult där bak i skuffen. Viktigt är att plåtytan där kabeln ska sitta fast är ordentligt plåtren så att det blir bra kontakt.

För att parallellkoppla basarna så drar du en kabel från ena basens plus till andra basens plus, sedan drar du kabel från ena basens minus till andra basens minus. Då är de paraallellkopplade med varandra. Till sist sist drar du kabel från ena basens plus och minus till stegets ena kanal.

Lät det krångligt?
Senast redigerat av Drönirettab (17 januari 2007)

396 Inlägg
17 januari 2007
Trådstartare
Så det blir två kablar på ena basens plus och minus, tror jag förstår. Har frågat BRL angående storlek på kablar och säkringar men får inget svar. Nån som har en tabell man kan utgå från eller nått?

21 761 Inlägg
18 januari 2007
Hos nardik.se finns tabeller för kabelarea och säkringsstorlekar. Kolla under "magasinet" och sedan i "Mått och formler".

Sök