2721
Sök

Volvo XC70 -99 Laddar ej batteriet men laddlampan lyser ej!

Hobby Fotograf
650 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Hej! Som sagt så laddar bilen ej batteriet under körning.
Om bilen är kall och man startar bilen med utan strömförbrukare Lampor,fläkt osv så ligger laddnings värdet på ca: 13,5v på tomgång. Sätter jag på lampor,fläkt,ac osv så sjunker ladd värdet till 12,5v och sjunker snabbt ner till under 11.5 volt.

Och under köning så börjar ABS och srs lampor lysa och hastighetsmätaren dör, men fortfarande ingen laddningslampa som lyser.

Jag undrar bara om har nått förslag på vad som kan vara fel? Är det generatorn som gett upp eller nytt batteri?

Jag har kollat alla kablar så gott jag kan. Kollade jord från batteriet och alla kablar in i generatorn och dom såg rena och fina ut.

Bilen är som sagt en Volvo XC70 -99

Tack på förhand!

Mvh Joakim

21 761 Inlägg
28 juli 2011
Kommer du åt att mäta spänningen med multimeter på själva generatorn?

Gör det i så fall, för att utesluta eventuell dålig kontakt i laddkabeln eller generatorns jord. smile

1 043 Inlägg
29 juli 2011
Lyser laddningslampan innan start?

170 Inlägg
29 juli 2011
Säkert laddningsreläet som sagt upp sig.

MVH Team S
Sponsorer: LeifsBillackering, AutoGlym, Vianor, CarCraft, Nokian
Hemsida: Team-s.nu

749 Inlägg
29 juli 2011
ProXem skrev:
Hej! Som sagt så laddar bilen ej batteriet under körning.
Om bilen är kall och man startar bilen med utan strömförbrukare Lampor,fläkt osv så ligger laddnings värdet på ca: 13,5v på tomgång. Sätter jag på lampor,fläkt,ac osv så sjunker ladd värdet till 12,5v och sjunker snabbt ner till under 11.5 volt.

Och under köning så börjar ABS och srs lampor lysa och hastighetsmätaren dör, men fortfarande ingen laddningslampa som lyser.

Jag undrar bara om har nått förslag på vad som kan vara fel? Är det generatorn som gett upp eller nytt batteri?

Jag har kollat alla kablar så gott jag kan. Kollade jord från batteriet och alla kablar in i generatorn och dom såg rena och fina ut.

Bilen är som sagt en Volvo XC70 -99

Tack på förhand!

Mvh Joakim

Startar bilen alltid utan starthjälp?

Hobby Fotograf
650 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Hej och tack för alla tips och förslag! Kom över en generator för en billig peng och nu fungerar bilen igen smile

Mvh Joakim

Sök