Ja som topic, har precis lyckats köpa en sån här till mitt Sega Saturn, och de är en pistol till spelet virtua cop. Och på något sätt känner den av var jag siktar på TV. Men hur funkar de? :S... jag förstår inte alls. Mycket glad för svar på denna frågan .( ni tycker säkert jag är barnslig som håller på med gamla konsoller och sånt, men inte f*n bryr jag mig )
Det sitter en fotodiod i pistolen som läser av bilden som TV'n avger och sedan avgörs det om du träffat eller inte.
Det finns olika system för hur en träff avgörs, en del släcker ner skärmen och avger istället ett mer lättavläset vitt mönster, men så fort att du inte hinner se det. Principen för nästan alla ljuspistoler är dock densamma. Den tar helt enkelt emot ljus och avläser mönstret
Undrar om det påverkar något om man använder LCD tv...
Det sitter en fotodiod i pistolen som läser av bilden som TV'n avger och sedan avgörs det om du träffat eller inte.
Det finns olika system för hur en träff avgörs, en del släcker ner skärmen och avger istället ett mer lättavläset vitt mönster, men så fort att du inte hinner se det. Principen för nästan alla ljuspistoler är dock densamma. Den tar helt enkelt emot ljus och avläser mönstret
Undrar om det påverkar något om man använder LCD tv...