6886
Sök

kondensator skillnad i ljud elr inte.?(vad upplevde du när du kopplade in en kondensator)

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
Vissa säger att det inte gör ngn skillnad för ljudet, om man kopplar in en kondensator. Men jag säger att det gör det.

Innan jag kopplade in en kondensator, så kunde jag höja/spela på bilstereon upp till 40.Och då märkte man att basen blev en anning slappare,djupbasen liksom släcktes ut, Visst pumpade den.Men inte med samma kraft som om jag skulle sänka ngt steg.

Sen efter att jag kopplade in en kondensator,så märktes en stor skillnad.Så som det lät om basen vid 35,så lät den nu vid 45.(djupare,högre vid högre volym)
Basen blev rappare,djupbasen ur högtalaren släcktes inte ut som tidigare,och man kunde höja mer än innan.

Edit:
vad jag hade för utrustning:
2x15 orion xtr basar.
soundstream steg.
orginal blybatteri.
Framsystem 6.5"
Senast redigerat av jinxs (20 januari 2007)

Diesel is the blood of satan.

Miklen
20 januari 2007
ja märkte en enorm skillnad när ja satte dit min.. dock så va min dåvarande batteri allt utom jättebra men d va okej svensson skick...men inte mer,.

Drop Shop
926 Inlägg
20 januari 2007
Shit, är det så pass? jag ska nog köpa mig en kondensator smile
Vad är rekommenderat? 1 farad?(stava) 1.5?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
Team Tondöv
649 Inlägg
20 januari 2007
satsa först och främst på bra batteri(er) och kablage, då brukar det inte behövas nån konding.

forumet finns här: http://forum.lazzat.se/forumdisplay.php?f=23

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
freddan70 skrev:
satsa först och främst på bra batteri(er) och kablage, då brukar det inte behövas nån konding.

forumet finns här: http://forum.lazzat.se/forumdisplay.php?f=23

Jag frågade inte om vilket som var bäst, batteri elr kondensator.
-Det finns tillräckligt många trådar om det ämnet.

(vad upplevde du när du kopplade in en kondensator)

Mellowd:
0,5f 0<500w
1f  <1000w
2f  <2000w

Edit = till <
Senast redigerat av jinxs (20 januari 2007)

Team Tondöv
649 Inlägg
20 januari 2007
jag skulle visst ha citerat, men jag trodde det skulle funka ändå..

mitt första svar var riktat till mellowd, som verkade vara sugen på en konding.
tror att även du skulle märka samma skillnad om du bytt batteri från original, som du gjorde när du satte in en konding.
mitt andra svar var en rättelse av sir_daniels länk, eftersom den var lite gammal..

sen måste jag fråga: menar du att 0,5F motsvarar 500W osv?
Senast redigerat av freddan70 (20 januari 2007)

Drop Shop
926 Inlägg
20 januari 2007
jinxs skrev:
Vissa säger att det inte gör ngn skillnad för ljudet, om man kopplar in en kondensator. Men jag säger att det gör det.

Innan jag kopplade in en kondensator, så kunde jag höja/spela på bilstereon upp till 40.Och då märkte man att basen blev en anning slappare,djupbasen liksom släcktes ut, Visst pumpade den.Men inte med samma kraft som om jag skulle sänka ngt steg.

Sen efter att jag kopplade in en kondensator,så märktes en stor skillnad.Så som det lät om basen vid 35,så lät den nu vid 45.(djupare,högre vid högre volym)
Basen blev rappare,djupbasen ur högtalaren släcktes inte ut som tidigare,och man kunde höja mer än innan.

Edit:
vad jag hade för utrustning:
2x15 orion xtr basar.
soundstream steg.
orginal blybatteri.
Framsystem 6.5"

sry om ja sabba din tråd :sad:
fått de svar jag behöver. åter till topic? smile

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
freddan70 skrev:
sen måste jag fråga: menar du att 0,5F motsvarar 500W osv?

Det är rekommendationer från både dls och rockford,men personligen så skulle jag inte gå under 1farad.

Sök