4264
Sök

Volvo 240 B230A, vakum till fördelaren

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
köpt på mig alla tiders vinterhäck, och skulle ställa tändningen på den då den stog helt åt h-e (2* @ 800rpm)

ställde den på ca 9* på tomgång utan vakumslangen till fördelaren, men när jag satte dit vakumslangen var tändningen fortfarande på 9*, ska det vara så?

helt lost på förgasarsnurror.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
kan tillägga att den ökar på tändningen till runt 25* om man tar en annan vakumslang direkt på insuget ist för den på förgasaren.

871 Inlägg
13 augusti 2011
tändningen ska ju ändras via vakkumet när det går tungt åt motorn så tändningen kommer tidigare/senare.. smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
jo, det förstår jag, det jag inte förstår är om det ska vara sug i slangen mellan förgasaren och vakumklockan på tomgång, är inget sug i den alls så tändningen är konstant på tomgång, både med och utan slang ligger den på ca 9*.

Eller ska det bli sug i den först när man är ute och kör? blä för förgasarmotorer lol

21 761 Inlägg
13 augusti 2011
På tomgång är det så lite vakum att tändningen inte brukar ändras, åtminstone har det varit så på de bilar jag har haft. När motorvarvtalet ökas (dvs mer gas) så ska det däremot bli så pass mycket vakum att tändningen ändras. smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
stämde bra det, provade nyss att öka varven och då ändrades tändningen smile

Sök