Löda APC. Saab 900 t8. 88:a..

_Togga_
7 augusti 2010 · 227 Inlägg

Ha läst att man ska löda R42 för att ha ett konstant laddtryck även på högre varv.


Frågan bli den. Ska jag bara löda R42 eller ska jag löda en kabel mellan R42 och R40?? Ha läst en massa men ha inte riktigt blivit klar med hur man ska löda:P

tack för svar i förhand:D

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
Turbocab
7 augusti 2010 · 83 Inlägg

HItta var R42 sitter, och löd en kabel eller tråd mellan de två ändarna på R42. DVS du kortsluter motståndet rakt av så det blir noll ohm. Det är allt. Inga andra kablar hit eller dit. R42 är märkt på kortet så ganska lätt att hitta. När du löder på baksidan så var noga med att du är på rätt motstånd bara....

Sen kan du ju mickla lite på F och P potten också, skruva upp dom lite försiktigt. T8 har ju lite ont om bränsle dock, så ta det lite lugnt här, inte säkert du kan bottna dom hur som helst utan att få problem. Och såklart skall tändningen stå rätt, och alla slangar etc vara fräscha, annars kan ju hålla på bra länge utan att få nåt mer flås ändå. Rätt stift, NGK, och bra kablar är också förutsättning. Med ökad ladd så kan du hitta problem du inte visste du hade i bilen, så lugnt och fint och kom ihåg vad du gjort varje gång är ett tips.

http://popeye.rty.nu/   Här är sidan du behöver för övrigt, den vi alltid refererar till på 900klubben.

Lycka till!

_Togga_
7 augusti 2010 · 227 Inlägg

Hittat R42:) Om jag minns rätt så sitter väl R40 precis bredvid?? Nej jag vill inte ladda för mycke.. Tänkte landa runt 0,8 till MAX 1 bar.. Vill inte riskera att ladda för mycke:) Ska plocka ner boxen o leta upp R42 igen:) Om du har nån bild som e lite bättre än på popeye så posta gärna upp den så ha ja lite mer o gå påsmile

Tack så mycke för hjälpen:)

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
Aaaaaaalm
7 augusti 2010 · 584 Inlägg

Laddar de inte rätt så bra original? 0,5-0,6bar?
Sen är de ju tryckvakt på dem å.. Sitter under ratten väll?

Mekaniskt insprut är ju inte överdrivet kul heller, sitter ju k-jetronic i dessa..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58770/511310_kh39ay.jpg

Så gjorde jag med R42, En bit kabel bara smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58770/511311_mrmoly.jpg

För att kunna styra laddet innifrån kupén smile

Lycka till med bygget smile Är ju riktigt roliga bilar smile

/Magnus

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
_Togga_
7 augusti 2010 · 227 Inlägg

Dom ladda 0,7 ha ja för mej att jag läst smile Nja ja försöker ju inte ladda allt för mycke:) Tryck vakten går in runt 0,95 bar så ja tänker inte ladda över de smile Nu e de bara tänkt att jag inte ska tappa laddtrycket utan behålla de upp på övre varven åxå big_smile

Haha tog lös boxen o kolla o kom på mej själv tongue Nu såg ja vart R42 ligger tongue Fan va man kan kolla fel ibland tongue Nu förstå ja varför jag kollar både en o två gånger innan ja gö nått big_smile

Tack för bilderna!! Gör mej bara mer säker än ja va innan big_smile

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
jonTe
9 augusti 2010 · 5 710 Inlägg

När man ändå håller på så är det smart med att komplettera med en spikdiod oxo.
Sedan är det ju bara skruva tills det spikar och vrida ned något.
Jag peakade 1.1 sjunkande till typ 0.9 utan spik med min gamla vinterbil:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=11009

MVH Jonas
..............
_Togga_
9 augusti 2010 · 227 Inlägg

Jag ska bara läsa än en gång hur man görwink Man kan ta vilken lampa som helst som spikdiod? När du peakade 1,1 va väl du åxå o pillade på tryckvakten? Ha för mej att ja läste att tryckvakten på t8erna går in vid ca 0.95 till 1 bar?? Visst skulle man löda i boxen(spikdioden)??

Om du ha så lägg gärna upp bilder om spikdioden:)

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
jonTe
10 augusti 2010 · 5 710 Inlägg

_Togga_ skrev:
Man kan ta vilken lampa som helst som spikdiod?

Nej....det måste vara en 12V diod. Finns på biltema eller valfri elektronikhandel där du kan köpa lösa komponenter.

_Togga_ skrev:
När du peakade 1,1 va väl du åxå o pillade på
tryckvakten?

det vill jag minnas att jag gjorde (detta är 100år sedan). Är ju ganska enkelt...

_Togga_ skrev:
Visst skulle man löda i boxen(spikdioden)??

Ja eller koppla in sig på rätt kabel i kontakten. Hur man gör finns ju ganka väl beskrivet på:
http://popeye.rty.nu/
som jag tror du hade hittat redan.

MVH Jonas
..............
_Togga_
10 augusti 2010 · 227 Inlägg

Jag ska kolla upp en godkänd diod o använda:) Jag e själv lite rädd att pilla upp tryckvakten tongue Tänk om ja spränger bilen ;P haha.. De e min första turbobil:D

Jo jag sitter o läser på popeye nästan varje dag:P Man kan ju aldrig lära sej för mycke wink

Men om jag fattat det hela rätt så ska man koppla dioden på konstant 12+ och koppla minus på pinne nummer 19?? Jag ha den 25 poliga APC-boxen.. De ska väl inte va nå svårare??

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
jonTe
10 augusti 2010 · 5 710 Inlägg

_Togga_ skrev:
Jag e själv lite rädd att pilla upp tryckvakten tongue Tänk om ja spränger bilen ;P haha.. De e min första turbobil:D

Tryckvakten bryter bara och skyddar om något skulle bli helfel, att justera upp den något är inte skadlig i sig. Många (latmaskar) kopplar bort hela vakten.

_Togga_ skrev:
Jo jag sitter o läser på popeye nästan varje dag:P Man kan ju aldrig lära sej för mycke wink

Ja det är en bra sida för OG900-folk smile

_Togga_ skrev:
Men om jag fattat det hela rätt så ska man koppla dioden på konstant 12+ och koppla minus på pinne nummer 19?? Jag ha den 25 poliga APC-boxen.. De ska väl inte va nå svårare??

Nä precis så enkelt är det.

MVH Jonas
..............
_Togga_
11 augusti 2010 · 227 Inlägg

Så du tror att jag skulle kunna ställa upp tryckvakten så jag kan ladda 1.1-1.2 utan att allt för mycke rasa ihop?? De e mest min fru som e rädd att jag ska köra sönder bilen tongue

Ja läser man bara popeye riktigt utan att hoppa över nått så lär man sej fruktansvärt mycke!! Han ska ha en eloge för all info:D

Jaha men e de så lätt så bli de bara att koppla in nu då big_smile

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
fattaren
17 augusti 2011 · 53 Inlägg

Hur går det med bilen?

Saab 900 "Sierra Alpha Alpha Bravo" (1991)
Saab 900 T8 (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang