8312
Sök

Bättre generator eller extra batteri?

49 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#1
Hej, ny här på garaget. Jag har en fråga som säkert många ställer sig.
Behöver man ett extra batteri när motorn går när man har en kraftfull generator?
Min nya omlindade generator är på 150A (från 80A till 150A).
Detta är alltså en generell fråga.


2 655 Inlägg
21 januari 2007
#2
Nej det behöver man inte, eftersom laddningsreläet känner av spänningen vid batteriet. Beroende på hur reläet är ställt så reglerar det av vid ca 14,5V.
Men däremot så klarar en 150A generator av att toppladda 2st eller fler batterier bättre än en tex. 70A generator.

49 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#3
Anledningen till att jag skapade denna tråd var att många undrar om man ska ha kondensator, extra batteri eller generator när väl lamporna börjar blinka i bilen. I mitt fall så ligger det till som följande. jag har en 80A generator och ett Statoil batteri på 55Ah (ska bytas ut till optima gult) och 2 st 12"basar + 1 15" bas i min bil med rätt kraftiga steg (ett steg till 12:orna och ett steg till 15" aren) och visst blinkar ljusena när man spelar relativt högt (utgångspunkt när man kör bilen). Jag har läst i forumet innan jag postade den här tråden gällande kondensatorer,batterier och generator. Nu har jag iof sig redan köpt 2 kondingar på 1 F, så dem ska in ändå,(Kan ju inte skada iaf). Men vad jag förstår så är den väsentligase biten en stark generator som kan leverera ström, sen det där med extra batteri, det behövs väl bara om man spelar med motorn avslagen? För visst plockar stegen ut strömmen från generatorn och inte från batteriet egentligen?

Rätta mig om jag har fel smile
Senast redigerat av Volvo745_88 (21 januari 2007)


914 Inlägg
21 januari 2007
#4
stegen plockar strömmen från batteriet. En generator kan inte lagra ström. Det är ju inte som 220v utaget hemma där du har en jämn och konstant ström. Måste ha nånstans att lagra strömmen med.


49 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#5
Hmmmm, 220 volts uttaget hemma levererar inte en jämn och konstant ström, spänningen är jämn och konstant medans strömmen levereras i takt med strömåtgången på apperaturen man kopplar in. Att en generator inte kan lagra ström det vet jag. Men är det inte liknande med en generator? Att den levererar en ström i takt med det som inkopplad utrustning förbrukar? Och kan den inte leverera den ström som behövs så sjunker i stället batteri spänningen (därutav resultatet att lampor blinkar)?


2 655 Inlägg
21 januari 2007
#6
Det är ett par saker som spelar in på laddningen av batterier.
Om effektuttaget är större än vad generator är specad till (en generator maxar ca 10% mer effekt än vad den är specad till, under kortare stunder) så kommer man att skada generatorn pga av den värmeutvecklingen som blir.
Då brukar diodbryggan eller lindningarna säga upp sej.
OBS nu är det här ganska långt fram i problemspiralen.

Får batterierna inte laddning så självklart så sjunker spänningen.
Får batterierna gå med dålig/ingen laddning alls så kommer i regel någon cell att sulfatisera (cellras), det tar inte mot laddning alls.
Hoppas att det räcker ett tag.

21 761 Inlägg
21 januari 2007
#7
Jo, det är generatorn som levererar strömmen. När den strömmen inte räcker till eller när strömtopparna blir för snabba så fungerar batteriet som en strömbuffert kan man säga.

Att lamporna blinkar beror som sagt på att spänningen inte kan hållas konstant och orsaken är att generatorn inte orkar eller hinner ge tillräckligt mycket ström för att behålla spänningen stabil. Om batteriet är i dåligt skick eller för klent så innebär det ytterligare en belastning för generatorn eftersom den inte får speciellt mycket hjälp att hålla spänningen stabil.
Senast redigerat av Drönirettab (21 januari 2007)

49 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#8
Jag vill passa på att tacka alla som svarar så snabbt på det här forumet, speciellt till "Streckkoden" och "Drönirettab" som verkar kunniga inom detta och vet vad för svar jag är ute efter.
Vad har jag i min bil idag:

Huvudenhet Pioneer DEH-P5700MP
2 st MDS FD12 basar (spelar bakåt) (basreflex, ska byggas om till slutna)
1 st MDS ZR15 bas (spelar uppåt) (sluten låda)
2 st 5 1/4 tums MDS DL 213 (gula membranet) (dörrsida fram)
2 st 6,5 tums MDS 650Dc  (dörrsida fram)
1 st Gas Silver 200.2 (bryggkopplat, driver 15 tummaren)
1 st Gas Silver 200.4 (bryggkopplat, driver dem 2 12:orna)
1 st MDS GP4 (driver 5,1/4 och 6,5:orna)
25 mm2 strömkablar till varje steg och samma area på jordkablar

Sen hade jag köpt 2st 1 Farads kondingar GAS digital som skall kopplas till Silver stegen. Gjorde kanske ett litet misstag av att köpa kondingarna, men när jag nu har dem så åker dem in i bilen iaf.

Generator 80 Amp, ska bytas ut till en omlindad på 150Amp.
Bilbatteri Statoil (tror det är 55Amp), ska bytas till Optima gult.
Ska givetvis byta ut kablar till generator och batteri med. (tänkte mig att byta till typ 25 eller 33 mm2)

Well det rockar på bra upp till viss ljudnivå, även vid mkt hög ljudnivå så låter allt klart och rent. dock blinkar lamporna vid höga ljudnivåer. Jag är nöjd med ljudet så pass att jag vill kunna spela lite högre utan att lamporna blinkar ju. Så att byta ut min generator till 150Amp och slänga in ett Optima gult batteri istället för Statoil batteriet SKA väl lösa mitt problem? (Detta under förutsättningar att man har bilen igång när man spelar, jag spelar nästan aldrig med bilen av).
Senast redigerat av Volvo745_88 (30 januari 2007)


21 761 Inlägg
21 januari 2007
#9
Räknar man ihop den teoretiskt högsta RMS effekten på dessa 3 steg så kommer man upp i ca 130-135A. Även om man i princip aldrig krämar på så högt utom i mycket korta musiktoppar så drar anläggningen en hel del ström ändå, då förstår jag att lamporna kan blinka vid hög volym.

Din 80A generator får stora problem att ge ström och batteriet är antagligen för klent för att stabilisera spänningen, det är min teori iaf. Det är säkert ett 55Ah batteri, som du skriver, den storleken brukar vara standard på 740 vad jag vet.

Jag tror att du kommer ganska långt med att byta till 150A generator och ett Optima gul. När du ändå är i farten så kan du se över och eventuellt byta jordkabeln från batteri ner till karossen, vet inte hur grov den är på 740 men på 240 så är den 10mm2.

Passa dessutom på att skrapa riktigt plåtrent där jordkabelskon sitter i karossen, det kan vara lite ärgat eller kanske lite färg på kontaktytan.

49 Inlägg
21 januari 2007
Trådstartare
#10
Precis vad jag hade räknat ut med på ett ungefär Drönirettab.
Japp, ska givetvis byta jordkabeln från batteri ner till karossen, (glömde nämna den kabeln innan).
Jo ren plåt är ju en förutsättning.

Tack Drönirettab

Ser fram emot andra småtips med för att få ut det bästa från en anläggning.
Bilder på min bil kommer att läggas upp senare. En Volvo 745:a är ju lite 'boring' som orginal, men man kan piffa upp den invändigt relativt billigt, dock går det ju åt x antal arbets timmar. Kommer kanske att skriva lite om hur jag klädde om min 745:a helt invändigt längre fram i forumet.



Sök