3075
Sök

Spelar tjockleken på kablarna nån roll?

187 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Ska koppla i några kablar till databoxen men dom kablar jag har är dubbelt så tjocka som dom andra som redan sitter i. 1.5 mm eller vad det är för mått på de jag har är. Så till frågan kan jag använda dom jag har eller blir det helt fel? Kan fixa bild på skillnaden på kablarna om det vills smile

Elektriker
718 Inlägg
18 augusti 2011
Nä om dom går in i kontakt stycket ska det inte vara någon fara? Sen är ju frågan hur dom är avsäkrad m.m. men är det ström från data boxen så gör det inget att dom är grövre. Blir bara lite bökigare, å kanske inte så snyggt:P

Som att kasta vatten i sjön.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 augusti 2011
En kabel är bara för stor om den inte får plats, det finns inga övriga nackdelar med grövre kablar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

388 Inlägg
18 augusti 2011
RD_87 skrev:
En kabel är bara för stor om den inte får plats, det finns inga övriga nackdelar med grövre kablar.

Nuff said!

Elektriker
718 Inlägg
19 augusti 2011
RD_87 skrev:

De där är ju en sanning med modifikation.
Vill nog påstå att det blir både lite bökigare, dyrare (kopparn är dyr seru!) och att det ser förjävligt ut med t.ex. 2,5mm2 i en liten data box wink
Så nog finns det mer nackdelar med en grövre kabel ;Phaha
Bara för att de går att använda 6mm2 till extralysena så äre inte direkt så att man gör det;)
Men nu drygar jag mest..tongue

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 augusti 2011
monno skrev:
RD_87 skrev:

De där är ju en sanning med modifikation.
Vill nog påstå att det blir både lite bökigare, dyrare (kopparn är dyr seru!) och att det ser förjävligt ut med t.ex. 2,5mm2 i en liten data box wink
Så nog finns det mer nackdelar med en grövre kabel ;Phaha
Bara för att de går att använda 6mm2 till extralysena så äre inte direkt så att man gör det;)
Men nu drygar jag mest..tongue

Nope, den är bara för stor om den inte får plats wink Sen att det kanske blir besvärligare med en onödigt grov kabel är sant, men saknar betydelse för funktionen när den väl sitter där o är inkopplad. O därmed bastu tongue
Senast redigerat av henke_99 (19 augusti 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Elektriker
718 Inlägg
20 augusti 2011
Haha nä funktionen blir ju såklart desamma om inte bättre till å med, men han skrev ju att det inte fanns en enda nackdel med grövre kablar, och de finns det faktiskt;)

Men funktionsmässigt skulle jag nog påstå att ju grövre ju bättre smile Vattenfall hade nog gärna sett att man drage tvinnad 240mm2 in till och i alla hus, men det blir ju lite opraktiskt;)

Jävulskt inte givande diskussion de här känns de som:P

Sök