4310
Sök

Massa frågor om MDS basar!

5 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
hejsann!Har jag kopplat rätt vad det gäller mina basar och har jag rätt storlek på  kablar till detta bas paket?
Jag har:
2st MDS Fanatic FR12W 600WRMS
1 Torque t5 1700WRMS
25mm^2 kablar(jord samt strömkabeln)
seriekopplat

Och vad ska jag ha för AMP på säkringen?
Och är det vanligt att folk har en kondensatorn till ett sånt här baspaket för mina lampor har blinkat när jag spelat men det kan nog bero på annat vad jag vet men är en kondensator helt bortkastat?

Och vad är litermåttet till 2 sånna här basar?
Senast redigerat av celica93 (11 september 2011)

7 281 Inlägg
11 september 2011
Strömbrytare? Till vadå?
Var lite mer specifik om hur du har kopplat in basarna. Dom har väl dubbla talspolar?
Hur många batterier har du?
Dina kablar var i det vekaste laget tycker jag.
Och som vanligt så anser dom flesta att en kondensator är bortkastade pengar.

5 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Oj mena säkring! haha Den som sitter på strömkabeln. Jag köpte basarna på blocket och dom sitter i en låda som jag tror är fabriks gjord,har dock inte hittat den på internet än. Men det är 4 uttag på den lådan

(o)(o)  (o)(o)
+  -     +   -
4ohm    8ohm   står det på lådan!

Och när jag BARA kopplade in + och - vid 4ohm så spelade bara en av basarna, men när jag kopplade in på BARA 8ohm +- så spelade bara den andra så då kopplade jag in både 4ohm och där det står 8ohm, alltså 4 kablar som går till slutsteget.
Har bara ett batteri till hela bilen, behövs det ett till tror du?Och har du något att rekomendera till en ekonomisk student som inte kostar skjortan? haha
Du får gärna komma med förslag på vilka kablar jag ska köpa.
Är inte ute efter tävlingsbruk men bra grejer vill man ju ha.

Är helt ny inom bil och ljud. Första bilen och hade tänkt att ha det som ett roligt projekt. Så ta mitt okunnande med ett leende på läpparna

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 september 2011
Den lådan är inte till dom basarna va? För det där såg märkligt ut. Hur som så tror jag att du har gjort en helt vanlig parallellkoppling, alltså plus från båda terminalerna till plus på steget och lika med minus? Sen gällande kablarna, 25mm2 är för tunt när det steget körs i 1Ohm. Minst 35mm2 med 150A säkring, gärna 50mm2 med 200A säkring.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Den lådan är inte till dom basarna va? För det där såg märkligt ut. Hur som så tror jag att du har gjort en helt vanlig parallellkoppling, alltså plus från båda terminalerna till plus på steget och lika med minus? Sen gällande kablarna, 25mm2 är för tunt när det steget körs i 1Ohm. Minst 35mm2 med 150A säkring, gärna 50mm2 med 200A säkring.

Jag vet faktiskt inte!Men jag tror inte det. Tyckte själv att det såg skumt ut även jag. Jaa en helt vanlig parallellkoppling har jag gjort. Men blir det inte så att jag kör det i 2ohm nu? Har ju dubbla basar och så. För om jag kör på 1ohm nu så blir det väl för mycket? Jag vill ju att slutsteget ska ha runt 1200rms då mina basar är på 600rms styck.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 september 2011
Eftersom FR12W har dubbla 4Ohms spolar och du har parallellkopplat dom så belastas steget med 1Ohm, så varje bas får ca 850Wrms. Men det är absolut ingen fara, hellre "för mycket" effekt från steget än precis eller för lite, mycket större risk att pajja basarna med för lite effekt. Du kan inte köra det i 2Ohm heller med som basar du har, 1, 4, 16Ohm är det du kan välja på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Tack för svaren alla! Men någon som vet lådvolym med dessa basar??Och ifall det blir sämre/bättre effekt om jag skulle dela på dom, så dom har en bas låda var med rätt volym eller om det är bäst om dom får vara tillsammans?

Sök