2496
Sök

Din projekttråd är ännu inte aktiverad som ett projekt på din sida.

Skapa nytt projekt av denna tråd
Jari_90
12 september 2011
Trådstartare
#1
Tjenare, det är så att jag har införskaffat mig en:

Volvo 245a årsmodell 77,

och jag har planer på och bygga v8 i den. tanken är att regga den som ombyggt fordon då motorn är högre effekt och vrid.

funderade på en cheva 350 motor med tbi insprut, med hela paketet från en van med katt,  och th700 låda.

vad för bakaxel ska jag ha?
vad för bromsar ska jag ha?
behövs de byggas bur i bilen?
vilka mer åtgärder bör jag göra för att få den reggad?

all info o tips är tacksamt!

tack på förhand!

Jävel
2 018 Inlägg
12 september 2011
#2
köp min 75a 245a reggad med utbytt motor så äre klart wink

You got to risk it, to get the biscuit :)

66 Inlägg
12 september 2011
#3
Först och främst skulle jag rekomendera en förgasarmotor eftersom den är enklare.
De du behöver är:
Ventilerade skivor fram(nyare 240 bromsar går bra)
1031 bakaxel
Bur behöver du inte ha.
Sen har 350 för högt vrid för att kunna regas. En 262 från en monza-75 är inom tillåtetvärde. De du kan göra (som ja gjorde) är att göra om motornumer, men tänk på då att 262 inte gjordes som tbi. Utan då måste du ha en förgasarmotor. 262 och 350 är i övrigt identiska utifrån.
Sen är en th700 låda en bra ide eftersom utväxlingen melan volvo axel och cheva låda stämer inte överens så bra, så om du skulle ha en th400 (3vxl) låda så blir bilen väldigt högvarvig.
Sen kan de va en bra ide att sätta i pyloytanbussningar i bakvagnen, orginalen tar slut väldigt snabbt.
Sen ett par visdoms ord: de kommer krångla och de kommer ta längre tid än planerat och sist men inte minst, de kommer va mycke svårare än va man tror.
Sen tror jag reglerna ändrades 2011-01-01 så ring bilprovningen och fråga.
Du är välkomen att fråga mer om du undrar över nått, och du får gjärna titta förbi och kolla mitt bygge.


Jari_90
13 september 2011
Trådstartare
#4
Plankpojk:  haha nee jag vill bygga eget då de känns bättre tongue



Svinet:  men med min årsmodell 77a, dvs, att jag måste ha katt med insprutning,  då är de väl lättare med en insprutsförgasare? 

jag funderar på lite starkare grejer på min 245a,

någon starkare bakaxel,
xc90bromsar.

jag vet de kommer bli tufft bygge, men de får ta den tid de tar, är inte så bråttom med de projektet,  har 3 andra projekt samtidigt haha tongue

men väldigt bra info du gav mig, de ska jag spara smile

66 Inlägg
13 september 2011
#5
Ska du ha högre efekt så måste du SFRO besiktiga den, har för mig att den måste ha ventilerade skivor bak, fyrlink i bak och ramförstärkas. Bästa tipset ja kan ge dig då e att ringa sfro och prata med dom


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
13 september 2011
#6
SvineT skrev:
Ska du ha högre efekt så måste du SFRO besiktiga den, har för mig att den måste ha ventilerade skivor bak, fyrlink i bak och ramförstärkas. Bästa tipset ja kan ge dig då e att ringa sfro och prata med dom

Jag tror det stämmer bra de du säger. Är som sagt en hel del med SFRO.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

5 111 Inlägg
13 september 2011
#7
Gäller det V8 i nyare 240 så har jag för mig att det finns en V8 i Land Rover Discovery på 90-talet som både har katalysator och hamnar inom gränserna vad man får ha i en 240.


66 Inlägg
13 september 2011
#8
Volvo544special65 skrev:
Gäller det V8 i nyare 240 så har jag för mig att det finns en V8 i Land Rover Discovery på 90-talet som både har katalysator och hamnar inom gränserna vad man får ha i en 240.

Nakdelen e ju då att de står va de e för motor. Och landrover och chevas motorer e la inte så lika, om man nu vill trycka i en 350 efteråt


Jari_90
13 september 2011
Trådstartare
#9
Jag hade tänkt att sätta dit en ford 9tums bakaxel upphängt i fyrlink,  sen burbygge, sportstolar m,m

angående ford 9tums bakaxlar, finns de med ventilerade skivor eller får man trixa till de där? 

mvh

310 Inlägg
13 september 2011
#10
En etanolkonventering i samband med registreringsbesiktningen skulle inne bära att han får byta från förgasare till insprut wink

66 Inlägg
13 september 2011
#11
Ang etanol finns de några saker att tänka på. Etanolkonventerong ger en högre efekt på motorn,man måste bytta ventiler och ventilsäten, avgaskraven kommer va från 2005 dvs mycke strängare och de gåraldeles yperligt bra att konventera förgasarmotor.


5 111 Inlägg
13 september 2011
#12
SvineT skrev:
Volvo544special65 skrev:
Gäller det V8 i nyare 240 så har jag för mig att det finns en V8 i Land Rover Discovery på 90-talet som både har katalysator och hamnar inom gränserna vad man får ha i en 240.

Nakdelen e ju då att de står va de e för motor. Och landrover och chevas motorer e la inte så lika, om man nu vill trycka i en 350 efteråt

Jag sa aldrig någonting om Cheva (även om det nu var vad trådskaparen nämnde)...
Är man bara brydd om att det skall vara en V8 så är det nog det klart enklaste alternativet, men visst är man ju då låst till en Rovermotor, så är det noga att man vill ha en Chevaåtta så blir det såklart problem.


310 Inlägg
14 september 2011
#13
SvineT skrev:
Ang etanol finns de några saker att tänka på. Etanolkonventerong ger en högre efekt på motorn,man måste bytta ventiler och ventilsäten, avgaskraven kommer va från 2005 dvs mycke strängare och de gåraldeles yperligt bra att konventera förgasarmotor.

Ja just det gamla V8or gillar ju inte blyfritt nej... men det spelar ju ingen roll egentligen då man bara kör med det till bilprovningen big_smile det håller det ifrån... ang miljövärderna så är inte det nåt problem om man kör E85 och mappar ett nira till det big_smile


Sök