Turbo konvertering av 535/525.

whipped
23 september 2011 · 11 Inlägg

Hejsan! big_smile

Har planerat ett litet projekt i vinter. wink Men velar mellan en Bmw (e34) 525 eller 535 (ej v8).

Vilka är fördelarna/nackdelarna med motorerna?
Funderar lite över LMM. På 525 byter många till 535:ans, men om man har 535 vilken LMM lämpar sig bäst?

Så vilken skulle ni satsat på?

MVH/ whipped

driftking199
23 september 2011 · 322 Inlägg

den som passar spridarna man ska ha

Fekzen
23 september 2011 · 181 Inlägg

Om du har en E34 M20B25 -88, -89 så kan du köra 535 LMM. Men det går inte på en E34 M50B25 eftersom dem har luftmängdmätare.

LMM beror bland annat på hur mkt du ska ladda? Siktar du på att ladda ca 1 - 1,2 bar och vill få ur ungefär dubbla grundeffekten så räcker original LMM bra. Sikta isåfall på att använda rimliga spridare kanske M5 380cc eller volvos 465 cc på 525i. Och kanske runt 500 - 550cc på 535i.

Det blir lättast att få allt att fungera bra, om alla delar är rätt dimensionerade efter ett visst mål.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
whipped
23 september 2011 · 11 Inlägg

Spridare och det är under kontroll ! Tänkte för övrigt köpa ett chip av dig tongue
Men om man kör på M50B25 vad pillar man dit då för att det inte ska bli felkoder?

MVH

Fekzen
23 september 2011 · 181 Inlägg

Låter bra det! Ska du ha en tidig E34 525i med M20B25 motorn, så är det vettigt med en 535i LMM, som man dessutom kan spänna och justera lite själv.
Men om du ska bygga på en M50B25 , senare E34, så funkar org LMM bra både på ickevanos och vanos motorn. Går ej köra en 535i luftmängdmätare med klaff på M50 motorn eftersom den har luftmassamätare.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang