Någon som vet om Eco Trim?

DataSparta
23 september 2011 · 24 Inlägg

Lite information(?) Om Eco Trim.

Varför slösa med dina pengar i onödan?

Spara med ditt fordon oavsett personbil eller lastbil, upp till 25% bränsle, samtidigt öka i vridmoment och prestanda. Med en ECO Trim motverkar du dyr bränsleförbrukning och skatter.

Vad innebär ECO Trim?

ECO Trim är en optimering av motorn under aspekten att sänka din bränsleförbrukning.
ECO Trim går att utföra på nästan alla motorfordon, förkortningen ECO kommer från engelska ordet ECONOMIC = ekonomi.
Bakom detta ligger minskad förbrukning och inte minst minskade förorenade utsläpp.
Varför slösa med dina pengar i onödan? Spara med ditt fordon oavsett personbil, lastbil eller båt upp till 25% bränsle och samtidigt öka i vridmoment och prestanda.

Med ett ECO Trim motverkar du dyr bränsleförbrukning.

Källa:http://www.tmchiptuning.com/index.php/s … o/ecotrim/

Fungerar detta? Är mappning bättre än Eco Trim for att dra ner pa bensin? Eller är det bara reklam?

t.Ex. Vauxhall VX220 2002 (Opel Speedster)
http://pictures2.autotrader.co.uk/imgser-uk/servlet/media?id=1785220574&width=164&height=124

    Original            Ecotrim                        Steg 1
Effekt (HK)    147 HK    +12 HK (159 HK)    +15 HK (162 HK)

Varför öka effekten om man vill ha en snalare bil?

ghostpix MC-galen ;)
23 september 2011 · 39 Inlägg

Det hela handlar om att man lägger in en mer optimerad programvara i bilens styrsystem. Dvs motorn arbetar effektivare än med orginalprogramvaran. Detta resulterar i en lägre bränsleförbrukning och en viss effektökning. Själva idén med den typ av optimering är att minska bränsleåtgången och är inriktad på det mer än effektökning.

*************************
Hastigheten är relativ ;)
Fekzen
23 september 2011 · 181 Inlägg

Jag har arbetat med kommersiell "Eco tuning" för ett par år sedan, i ett bolag där affärsidén var just att sänka bränslekostnaden på kommersiella fordon så som lastbilar, grävmaskiner osv.

Att göra en ecotuning är inte enkelt. Det är lättare att göra en effektoptimering än en bra ecotuning på grund av att det är mycket svårare att mäta bränsleförbrukning än effektökning. Skillnaden i bränsleförbrukning blir generellt inte lika stor som effektskillnaden vid effektoptimering, och därmed blir det klart svårare att mäta resultatet.
Dessutom räcker det i många fall inte med att använda färddatorn till att mäta bränsleförbrukningen eftersom den måste kalibreras om efter motorns nya förutsättningar då man utfört ändringar i styrsystemet. Ska det göras rätt ska man montera en riktig flödesmätare.

Det går att spara bränsle, men för att göra märkbar skillnad så krävs det även att chauffören anpassar sin körstil och faktiskt använder de nya egenskaperna. Det handlar framförallt om att öka vridmomentet vid lägre varvtal som i sin tur gör att man kan köra på samma sätt men sänka sitt snittvarvtal då man nu har samma ork tidigare i registret. Med ett lägre snittvarvtal kan man då också spara bränsle.
Det handlar ju då om överladdade motorer, där man kan förändra motorns karaktär.

Det finns även knep man kan ta till för att spara små mängder bränsle på bensin sugmotorer, men det rör sig knappst om 25%. Det kan tex gå ut på att man optimerar tändningen för 95 eller 98 oktan istället för 91 som de flesta bensinmotorer för europa ska kunna gå på.

Mvh//
A.Fekzen

Senast redigerat av Fekzen (23 september 2011)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang