Alltså, ja.. För det första är det nog inte bara " att koppla om " signalen, för ABS-givaren arbetar inte med rena pulser som hastighetsgivaren gör. ABSen har både resistansförändring, och spänningsövervakning från boxen s.a.s.. Och kopplar du in nått annat på en ABS-givarkrets kommer resistansen att förändras och ger nog endast tänd ABS-lampa,och utebliven lr mycket märklig hastighetssignal.
Och för det andra så kommer ju datorn fortfarande att räkna medelhastighet, funktionen hos datorn kommer ju ej att bli förändrad. Lika bra att låta det vara som det är.
Om du misstänker att hastighetsmätaren visar fel, så är det nog troligare att mätaren är kass, eller att visarnålen sitter fel på axeln. Be nån med hyffsat ny bil, eller med kalibrerad/pålitlig mätare att ligga i t.ex 50/70/90 , sen ligger du jämsides om tvåfilig väg, eller håller jämt avstånd bakom, och kollar hur mycket din mätare visar och då ser du hur mycket du måste justera din nål. Eller om nu mätaren är kass, fixa en ny... Finna ju även alternativet att givaren i lådan är kass, men då borde vägräknaren och trippen också visa fel, och även trippen i datorn.
Jag anar ugglor som får kläder.