2697
Sök

Volvo 850 färdator visar rätt hastighet medans den vanliga mätaren visar fel

4 586 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
Tycket nu att min 850 turbo är lite väl snabb. Alltså går fortare än vad det känns

vid 120 km/h så ligger färdatorn på 108km/h

När jag kör efter färdatorn så hänger jag med i trafiken.

både två borde väl gå på samma signal och visa samma värde

Kan tänka mig att vid högre hastigheter så har jag större skillnad

Det gäller en svensksåld volvo 850 turbo -95

Någon mer som varit med om detta ?
Senast redigerat av jocke_gronberg (23 september 2011)

1 043 Inlägg
23 september 2011
Det är så på dom flesta bilarna, alla jag har kollat har varit så.

Stölle
199 Inlägg
23 september 2011
Datorn visar ju genomsnittshastighet på originaldatorn. Och då blir det ju så. Så genomsnittet på den  sträckan du mätte var 108 km/h
Om du inte har nån annan utbytesdator som har realtidshastighetsvisning.

Jag anar ugglor som får kläder.

4 586 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
Dj_Albert skrev:
Datorn visar ju genomsnittshastighet på originaldatorn. Och då blir det ju så. Så genomsnittet på den  sträckan du mätte var 108 km/h
Om du inte har nån annan utbytesdator som har realtidshastighetsvisning.

jag nollade datorn då kommer den visa den akuella hastigheten

Stölle
199 Inlägg
24 september 2011
Ja, i några kilometer. Sen när den har tillräckligt med data att arbeta med så börjar den räkna medelhastighet. Så datorn har aldrig vart anpassad till att visa realtidshastighet.
Har en 850 T5 -96 och har gjort samma sak jag med, och min visar aktuell hastighet i ca 1,5-2 km innan den börjar visa en medelhastighet. Så innan du har nån sträcka att mäta på, så har ju datorn inget att räkna på. Då visar den ju den datan den har, och det blir ungefär rätt realtidshastighet.

4 586 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
Dj_Albert skrev:
Ja, i några kilometer. Sen när den har tillräckligt med data att arbeta med så börjar den räkna medelhastighet. Så datorn har aldrig vart anpassad till att visa realtidshastighet.
Har en 850 T5 -96 och har gjort samma sak jag med, och min visar aktuell hastighet i ca 1,5-2 km innan den börjar visa en medelhastighet. Så innan du har nån sträcka att mäta på, så har ju datorn inget att räkna på. Då visar den ju den datan den har, och det blir ungefär rätt realtidshastighet.

Okey.

Funderar på att koppla om så signalen går på abs givaren istället för på lådan får se ifall det blir något skillnad.

Stölle
199 Inlägg
24 september 2011
Alltså, ja.. För det första är det nog inte bara " att koppla om " signalen, för ABS-givaren arbetar inte med rena pulser som hastighetsgivaren gör. ABSen har både resistansförändring, och spänningsövervakning från boxen s.a.s.. Och kopplar du in nått annat på en ABS-givarkrets kommer resistansen att förändras och ger nog endast tänd ABS-lampa,och utebliven lr mycket märklig hastighetssignal.
Och för det andra så kommer ju datorn fortfarande att räkna medelhastighet, funktionen hos datorn kommer ju ej att bli förändrad. Lika bra att låta det vara som det är.
Om du misstänker att hastighetsmätaren visar fel, så är det nog troligare att mätaren är kass, eller att visarnålen sitter fel på axeln. Be nån med hyffsat ny bil, eller med kalibrerad/pålitlig mätare att ligga i t.ex 50/70/90 , sen ligger du jämsides om tvåfilig väg, eller håller jämt avstånd bakom, och kollar hur mycket din mätare visar och då ser du hur mycket du måste justera din nål. Eller om nu mätaren är kass, fixa en ny... Finna ju även alternativet att givaren i lådan är kass, men då borde vägräknaren och trippen också visa fel, och även trippen i datorn.

Evildan
24 september 2011
har du GPS är det enkelt att mäta själv utan att behöva hjälp och samåka.
många nyare mobiltelefoner har GPS.

Stölle
199 Inlägg
24 september 2011
GPS funkar ju om man vill.. Brukar dock själv inte köra med det, eftersom den inte riktigt hänger med vid acceleration, men det går ju o ligga på jämn gas en stund så den hinner med o stabilisera sig.

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2011
Dj_Albert skrev:
Alltså, ja.. För det första är det nog inte bara " att koppla om " signalen, för ABS-givaren arbetar inte med rena pulser som hastighetsgivaren gör. ABSen har både resistansförändring, och spänningsövervakning från boxen s.a.s.. Och kopplar du in nått annat på en ABS-givarkrets kommer resistansen att förändras och ger nog endast tänd ABS-lampa,och utebliven lr mycket märklig hastighetssignal.
Och för det andra så kommer ju datorn fortfarande att räkna medelhastighet, funktionen hos datorn kommer ju ej att bli förändrad. Lika bra att låta det vara som det är.
Om du misstänker att hastighetsmätaren visar fel, så är det nog troligare att mätaren är kass, eller att visarnålen sitter fel på axeln. Be nån med hyffsat ny bil, eller med kalibrerad/pålitlig mätare att ligga i t.ex 50/70/90 , sen ligger du jämsides om tvåfilig väg, eller håller jämt avstånd bakom, och kollar hur mycket din mätare visar och då ser du hur mycket du måste justera din nål. Eller om nu mätaren är kass, fixa en ny... Finna ju även alternativet att givaren i lådan är kass, men då borde vägräknaren och trippen också visa fel, och även trippen i datorn.

Det är samma antal kuggar på kransen till ABS-en som till hastighetsgivaren i lådan.

När jag bytte växellåda till en V70N -01 på min 850 så hade man redan gått över till att mäta hastigheten på ABS-en på nya bilarna, och jag skarvade in mig på höger främre ABS-givare med hastighetsmätarkabeln.

Felmarginalen är oförändrad mot när hastighetsmätaren tog signal ifrån växellådan.
Fungerar perfekt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Evildan
24 september 2011
då det är konstant hastighet som ska uppmätas för att utvisa om hastghetsmätaren visar fel, då är någon sekunds respons inget att bry sig om.

Sök